Bilfråga motorlampan tänds

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
KTM 690 Duke -10
Har en Seat Ibiza -01 som motorlampan tänds på under vintern. Detta hände även förra vintern sedan försvann det plötsligt. Har läst på automotor sport att VAG har haft problem med att lampan tänds utan att det är något fel. Men är det någon som har något tips på något enkelt som man kan kolla? Orkar inte ge mig på EGR:n på vintern men det kan ju vara nåt annat allvarligare.

Tacksam för tips

Det kan vara frusen vevhusventilation, men fråga en VAG mek.

Läs ut felkoden med diagnosutrustning så slipper du gissa.
Ett vanligt fel är "tankventilation flöde ofullständigt" men som sagt börja i rätt ände.

Grannen har en seat ibiza 99a, han har samma problem.
Varje vinter tänds motorlampan, och varje vår släcks den igen. Blir något galet i kabelhärvan någonstans när det blir för kallt ute

Den bilen är inte byggd för att brukas i minusgrader, tror bestämt det är vad den försöker förmedla med den nämnda lampan.

Läs ur felkoderna med VAG-COM, kan hjälpa dig med det om du ger mig någon dags förvarning att leta reda på kabeln och ladda batteriet till laptopen.

Kan ju vara vad som helst, kanske en katalysator som börjar bli sliten så bakre lambdan tycker att den inte gör sitt jobb och kastar upp en felkod.

ibiza-map1.gif

map_europe_teachers_notes.gif

Case closed

Det är en smidig extra bil som alltid startar i alla fall. Eftersom att den är så gammal vill jag inte lägga ut några pengar på den.

Läs ur felkoderna med VAG-COM, kan hjälpa dig med det om du ger mig någon dags förvarning att leta reda på kabeln och ladda batteriet till laptopen.

Kan ju vara vad som helst, kanske en katalysator som börjar bli sliten så bakre lambdan tycker att den inte gör sitt jobb och kastar upp en felkod.

Var köper jag en sådan är de djävligt dyra tittar jag gärna förbi.

Det är när man får sporadiska felmeddelanden på moderna bilar man längtar tillbaka till äldre tider då bilen varnade för några få men väsentliga saker.

En arbetskamrats Polo 01 där lös lampan. På verkstan konstaterade de att det var Egr ventilen så de fixade det.Dagen efter började den lysa igen.Det var nu för några veckor sen

Läs ut felkoden med diagnosutrustning så slipper du gissa.
Ett vanligt fel är "tankventilation flöde ofullständigt" men som sagt börja i rätt ände.

Ja dom kan ju också frysa, kör utan tanklock ett tag och se om felet försvinner?

En arbetskamrats Polo 01 där lös lampan. På verkstan konstaterade de att det var Egr ventilen så de fixade det.Dagen efter började den lysa igen.Det var nu för några veckor sen

Grannens lampa började lysa, det var tätt soppafilter.

Två månader sedan sålde han bilen...............

Läs av den med OBD-tester, behöver inte vara VAG-COM...

Biltemas felkodsläsare lär fungera precis lika bra på den gamla :)

VAG-bilar verkar inte gilla kyla. Förra vintern fick jag in en A4 som inte startade på jobbet, lät den stå inne över natten så gick den igen...

kan tillägga att min bil (som klarat 0 av 2 vintrar i min ägo) såklart oxå är en VAG bil. Skoda närmare bestämt.

Lampan slocknade ett tag men nu har den tänds igen samtidigt går det inte att varva över 5000 rpm sen börjar den rycka lite verkar som att den inte går på alla cylindrar. Har beställt en obd läsare men har någon nåt tips som jag kan kolla redan nu?

Nyheter
Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Back