Det finns divergerande åsikter inom olika åldersgrupper på SH(även på internet i övrigt) över vad man kan skriva och inte skriva, till och om andra människor. Vi i ålder 18-29 kommer från en kultur där vi redan för 10 år sedan var med på forum och i "social nätverk".
På dessa forum och exempelvis mIRC så har det alltid funnits en rätt extrem humor. Där man driver med vad som helst, när som helst och hur som helst. Om någon till exempel skriver till mig att "Du är en jävla hora!" skulle jag ta åt mig ungefär lika mycket som en vattendroppe tas åt av en regnjacka.
Skulle någon däremot säga detta till mitt ansikte skulle det vara en helt annan femma. Det finns alltså en skillnad på vad man skriver på internet och vad som är okej irl.
Jag misstänker att många missförstånd uppstår på den här vägen då många lite "äldre" inte ser lika stor skillnad på internet och "verkliga livet".
Just sådana försvarstal förekommer hela tiden för att försöka belysa att det är ok med sånt språk på nätet... men det tråkiga i det hela är att det är oftast personer som aldrig är med och ses IRL som skriver sånt.
Vi som faktiskt träffar folket bakom nicken här både på McD sveavägen på sommaren och på diverse fester på vintern drar oss nog från att skriva sånt oavsett ålder... och då har jag själv precis som Pussycat och Jörgen varit aktiv i både forum, IRC och innan det BBSer och det sedan tidigt 90-tal när man satt och ringde upp BBSer med 14.4modem.
Saken är den att det alltid bör komma till kärntanken... "Behandla andra som du själv vill bli behandlad".