Fotisk Ljusreflex

Nyser du också av starkt ljus?

• Antal röstningar
    0

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja hur många är det egentligen som har denna "åkomma"?

Alltså att man nyser av starkt ljus.
Exempelvis som i mitt fall att har jag en nys på gång så kan jag bara titta på en lampa eller en ljus yta och jag nyser direkt.
Eller om jag kommer ut i starkt solljus så nyser jag varje gång även om jag varit inne i ordentlig belysning exempelvis en butik.

Jag har hört allt det är typ 20% av svenska befolkningen som har det och att det tydligen är ärftligt.

Så klicka i pollen för denna väldigt vetenskapliga undersökning.

Har inte typ alla det? Jag har det åtminstone och har haft det så länge jag kan minnas.
Det kanske hänger ihop med min ljuskänslighet i allmänhet som gör att jag är beroende av solglasögon om det är något ljusare än typ mulet ute :(
Det ligger för närvarande 3 par Ray pilotisar i bilen då jag alltid tappar bort brillorna och måste ha dessa för att kunna köra i solljus.

Men nu när du säger att bara 20% har det så slog det mig faktiskt att ingen annan i min familj förutom morsan som verkar lida av det men samtidigt är det ju inget ämne man kommer på att prata om.

Nej, detta är inget jag känner igen... Däremot så nyser jag av välplacerad smärta i och kring ansiktet. Nyper man mig på överläppen (eller drar mig i mustaschen) exempelvis så nyser jag:va :D En annan känslig punkt är det mjuka skinnet ovanför ögonlocket men under ögonbryner, kniper man till där så nyser jag. Gör sig ofta påmint vid pormask-/finnklämning etc...:gnissla

Självklart!
Solen i näsan är ju en klassiker!

/e

Ja jag har ju såklart oxå trott det är helt normalt.
Men på senare år har jag mer och mer lagt märke till (framförallt när jag kommer ihåg att tänka på det) att jag är fan den enda som ALLTID nyser när jag går ut i solen.

Det är liksom en grej lika vanlig som vad som helst för mej.

Kliver utanför dörren, nyser 1-2 gånger och sen går jag vidare :P

Har det inte själv.
En kompis har det.
Nyser så fort han kommer ut i solljuset.
Ser ingen mening med det.

Bli normala era miffon!

Har det inte själv.
En kompis har det.
Nyser så fort han kommer ut i solljuset.
Ser ingen mening med det.

Bli normala era miffon!

Vadå, det är ju skitskönt att nysa juh! Man slipper runka och det är mindre kladdigt på samma gång :D

Vadå, det är ju skitskönt att nysa juh! Man slipper runka och det är mindre kladdigt på samma gång :D

Hehe precis.

Det värsta som finns är ju när man har en nys på gång som inte riktigt vill ut.

Då är det bara titta mot första bästa lampa så AAATJOOOOO!!!!

Aldrig upplevt det med lampa, men solen gör susen, måste kittla närhåren på något sätt.

Tydligen var en förklaring att nerverna från ögonen går precis ihop med nerverna för näsan på nått ställe i hjärnan så vid starkt ljus kan det hoppa lite impulser över...

Låter helt stört så det stämmer säkert :P

Tydligen var en förklaring att nerverna från ögonen går precis ihop med nerverna för näsan på nått ställe i hjärnan så vid starkt ljus kan det hoppa lite impulser över...

Låter helt stört så det stämmer säkert :P
Ahh, så sammansvurna ögonbryn skulle kunna vara en förklaring? :va

Vad heter det när man nyser av dom första tuggorna av ett menthol-tuggummi då? Jag nyser alltid så fort jag tar ett par tuggor av dom :(

Jag nyser alltid när sambon lagar käk. Och det beror på all chili hon vräker i. Och sen blir det lite svårt att andas, men rackarns vad gott det blir. Underbar efterbränna i truten. :)

bara starkt ljus som funkar på mej. Inte när jag nyper mej.

Men däremot får jag hicka av ljust bröd. Men det kan vi ta i en annan poll :P

Jasså är det så det heter? Jo jag har det definitivt! Var väl ca 10 år sen jag kom på att inte alla har det.. de flesta har kollat lite skumt på mig när jag har frågat om de upplever samma sak... Har också hört att betydligt fler män än kvinnor har samma "åkomma". Ngn som vet mer om det?

Brukar också nysa när solen lyser starkt och jag mot den, speciellt på vintern :va

Så det är inte alla som nyser i starkt ljus då.....och namn fanns det oxå.......betyder det att man är något slags freak? :)

Har även en liten punkt precis mellan ögonen där näsan möter pannbenet,om sol eller stark lampa saknas funkar att fixa en nysning om man gräver lite där med nageln,är jag ännu mer freak nu? :)

Sol eller stark lampa funkar lika bra,det funkar även med svagare ljus om jag kisar och fokuserar på ljuskällan om det är en nysning som "fastnat",ljuset i mobilen räcker då men inte för att trigga igång en.

Kan säga att det var jobbigt med spricka i ett eller ett par revben att gå ut i solen i somras,det går att kväsa reflexen om man verkligen vill........berodde nog mest på att nysa kändes som en explosion i bröstkorgen följt av ett grävande med något smalt föremål.

Köra bil var jobbigt,lämna ett skuggit parti och komma ut i solen och veta att en nysning kommer göra jävulskt ont och att det blir svårt att köra.......tänkte ju på en massa annat då..

Åkomma.....det är ju för fan en välsignelse,eller rättare sagt har vi evolverat till ett högre plan!

Förresten,är det vi som är skapelsens krona kanske?
Vi som ska ta över världen....

Underbara saker väntar. . . .:D

Last edited:
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back