Neutriner snabbare än ljuset?

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Forskningsresultat från Cern visar att neutriner färdas snabbare än ljuset. Läs mer här: BBC och i rapporten från forskarna.
Personligen tror jag inte att neutrinerna färdas snabbare än ljuset. Är det någon smart här som kan lista ut vad som är fel?

Om neutrinerna inte färdas snabbare än ljuset så har de mätt fel. Hastigheten är som bekant V=s/t, alltså sträckan delat med tiden. Det är följaktligen lika viktigt att ha en korrekt tidsmätning som att ha en korrekt avståndsmätning.

Om sträckan är felmätt så är det med ca 18 meter. Det kan tyckas som ett stort fel, men det är ändå en ganska liten sträcka jämfört med det totala avståndet på ca 730 km. Med hjälp av GPS-bestämda referenspunkter och lite extrapolering får man fram 3D-koordinater för båda platserna. Referenspunkterna är så exakta att man ser kontinentens rörelser (mindre än 1 cm/år). Eftersom extrapoleringen av positionen sker så långa sträckor under jorden blir dock den totala osäkerheten på avståndet 20 cm.

Om det är tiden som är mätt fel så är det endast med ca 60 nanosekunder. Inte speciellt mycket med andra ord. Neutrinodetekteringen och tidsmätningen sker på samma sätt i båda ställena. Tidsmätningen sker genom att jämföra tidsstämpeln från en GPS-klocka i de båda platserna. Det är alltså inte en start- och en stoppsignal till en klocka.

Eftersom man inte får någon GPS-mottagning så långt ner under marken så skickar man vidare signalen genom ett antal apparater och flera km optofiber. Systemet är ganska komplext men med hjälp av atomklockor och kalibreringar har man fastställt att tidsfelet mellan de två punkterna är 2,3 ± 0,9 ns. Det finns ytterligare en mängd systematiska felkällor (även slumpmässiga men de är inte intressanta) som sammanlagt är 7,4 ns (kvadratisk summering). I den siffran är även de ±20 cm i sträckan inräknad, vilket motsvarar 0,67 ns.

Det mest komplicerade i dessa mätningar är utan tvekan tidsmätningen. Det är många apparater involverade och flera fördröjningar som måste mätas mycket exakt. Enligt forskarrappoten verkar dock allt som har med tidsmätningen kontrollerats med flera oberoende metoder. Då återstår avståndsmätningen, som jag gissar att de inblandade forskarna har sämre kunskap om (även om de antagligen vet mycket mer än jag). De kanske har missat ett kommatecken eller glömt något. Exempelvis är hadronstoppdelen(?) just 18 meter lång, men det är säkert en slump.

Och vad får dig att tro att DU skulle hitta ett fel som de har missat? Inget personligt eller påhopp av något slag, jag vet ju inte ens vad du är utbildad som.
Men det känns som att de borde ha kött på benen när de lägger fram en sån rapport?

Eller är det så att de är övertygade om att ett fel föreligger men kan inte komma på det?

Och vad får dig att tro att DU skulle hitta ett fel som de har missat? Inget personligt eller påhopp av något slag, jag vet ju inte ens vad du är utbildad som.
Men det känns som att de borde ha kött på benen när de lägger fram en sån rapport?

Eller är det så att de är övertygade om att ett fel föreligger men kan inte komma på det?

Jag tror inte att jag kommer att hitta felet. Jag spekulerar bara och hoppades på en intressant diskussion i ämnet.

Forskarna själva hävdar att de har letat fel men inte hittat något, därför begär de hjälp från allmänheten.

Forskare har minst lika mycket fel som rätt. De har gjort en miss någonstans men är för ambitiösa för att stå över sina 15 minutes of fame.

Forskare shmorskare.

Hur vet man när neutrinerna passerat mållinjen ?
Dom lär ju inte synas om dom färdas snabbare än ljuset.

Har du kollat med Soumalainen? Den snubben vet bättre än NASA:s skarpaste hjärnor...

Jag tror inte att jag kommer att hitta felet. Jag spekulerar bara och hoppades på en intressant diskussion i ämnet.

Forskarna själva hävdar att de har letat fel men inte hittat något, därför begär de hjälp från allmänheten.

Du ser, vi har redan fått igång en diskussion :)
Det var lite det jag menade, de tror att det finns ett fel men hittar det ej.
Har någon ringt Stephen Hawking än? Fast det måste kännas obehagligt att prata med honom på telefon dock...

Dessa neutriner var ju bara obetydligt snabbare än fotoner i vakuum. Hade de brytit mot ljushastigheten med t.ex. en faktor 2 då hade vi snackat dollar!

I kvantmekaniken (fysikens bästa teori) är det tillåtet att bryta gängse fysiklagar som t.ex. ljusets konstans under en tillräckligt kort tid (Heisenbergstiden). Om så är fallet så är det redan OK. Bryts lagen däremot under en längre tidsrymd så är det intressantare då kanske helt ny fysik är i görningen..

Men det troligaste är att det antingen är något subtilt mätfel (ev. pluralis) eller något beräkningsfel då all komplex information sammanställs. Det är ju därför forskarna inbjuder andra experter att studera deras data.

Nostromos (utbildad fysiker)

Dessa neutriner var ju bara obetydligt snabbare än fotoner i vakuum. Hade de brytit mot ljushastigheten med t.ex. en faktor 2 då hade vi snackat dollar!

I kvantmekaniken (fysikens bästa teori) är det tillåtet att bryta gängse fysiklagar som t.ex. ljusets konstans under en tillräckligt kort tid (Heisenbergstiden). Om så är fallet så är det redan OK. Bryts lagen däremot under en längre tidsrymd så är det intressantare då kanske helt ny fysik är i görningen..

Men det troligaste är att det antingen är något subtilt mätfel (ev. pluralis) eller något beräkningsfel då all komplex information sammanställs. Det är ju därför forskarna inbjuder andra experter att studera deras data.

Nostromos (utbildad fysiker)

Jag tänkte precis skriva det där... Var du tvungen att ta mina sekunder i rampljuset? :huvet

Neutriner, är det nån som har sett nån?

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...