Som en avarage tonårstutte 1980 eller 2011? 16 idag är inte som 16 förr. Det skiljer väl sådär 20kg i snitt. Per tutte. Eller så....
Sen sträcker sig tonåren mellan 13 och 19, så det är rätt stor skillnad där med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Som en avarage tonårstutte 1980 eller 2011? 16 idag är inte som 16 förr. Det skiljer väl sådär 20kg i snitt. Per tutte. Eller så....
Är det då okej för oss gamla gubbar som har glömt hur en tonårstutte känns att vänta in att en tonårstjej går förbi så vi kan referens-klämma lite?
Jag skulle vilja be er komma med åsikter om att man skulle kunna använda sig av ordet "försnillad" istället för "förälskad" som är ett sånt jävla larvigt ord.
Känns som försnillad är lite mer huvudet på spiken lixom.
Eller!?
Jaa...vi skulle ju grubbla. Och det gör jag.!!![]()
Försnillad är i min värld borttappad. Kanske jag som har fått det om bakfoten?
Är det då okej för oss gamla gubbar som har glömt hur en tonårstutte känns att vänta in att en tonårstjej går förbi så vi kan referens-klämma lite?
Inte riktigt "borttappad".
Mer "genom aktiv gärning försvunnen".
Ju närmre ekvatorn man kommer, ju mer av gravitationen tas ut av centrifugalkraften.
Hur mycket lättare känner man sig mellan pol och ekvator?
Går det att mäta?
I vilka termer?
Spelar det någon roll?
Sätt in och vi får en acceleration på ungefär
a = 2.53·10^z7 m/s²
Ett försvinnande litet bidrag jämfört med den gravitionella accelerationen på c:a 9.82 m/s².
Varför vaknar man som kille upp på morgonen och känner sig som kåtast, samtidigt som morgonsex är det sämsta sexet? Är naturen dum som har konstruerat det så?
Fastän det är väldigt liten skillnad har jag hört att det är ett bidrag till varför NASA sköt upp rymdfärjor från Florida.
Jag har för mig att det är ett fenomen som hängt kvar under evolutionen eftersom det är samma hormoner som säger till en att gå ut på jakt. Fast jag kan ha fel. Det har hänt en gång innan.
Kan nog stämma, har hört att testosteronnivån är som högst på morgonen.
Det blir nog mycket "har för mig" i den här tråden![]()
Samt att den geostationära banan ligger över ekvatorn.Alla raketuppskutningar görs så nära ekvatorn som möjligt för att utnyttja jordens rotation (slungeffekten) samt att gravitationen är något lägre där.
Dessutom slumpar det sig så att det finns väldigt mycket vatten och länder man inte är så rädda om därikring, om det skulle bli knas vid uppskjutningen och regna ner ohälsosamt material...
USA skjuter ju upp "ut från land", vilket inte skulle bli fallet om dom skjöt från andra kusten, då skulle raketerna klättra inöver land.
Samt att den geostationära banan ligger över ekvatorn.
Försnillad är i min värld borttappad. Kanske jag som har fått det om bakfoten?
Varför vaknar man som kille upp på morgonen och känner sig som kåtast, samtidigt som morgonsex är det sämsta sexet? Är naturen dum som har konstruerat det så?
Jag tänker att det kanske är som såhär att när man säger att "Det är lika bra" så menar man att om man inte gör det nu, igen osv så kommer det bli dåligt på något sätt och ändå behöva göras i ett senare skede när det kanske inte passar lika bra som just då man gör det?!!
Exempel.
Jag står och målar. (är ingen målarjävel)
Kollegan kommer förbi och säger: Jasså, du målade där igen?
Jag svarar: Ja, det var lika bra.
Lika bra som vadå? Det måste väl ändå vara bättre att måla en gång till?
Jobbar.
- Ska vi äta?
- Ja, det är väl lika bra.
Lika bra som att äta sen?
(Edit: Ja, så är det nog, man kan lika gärna äta nu som att äta sen, alltså var användningen av mitt uttryck i förre exemplet felaktigt..)
Konstigt uttryck..
Lite kvällsräknande. Att gravitationen är lägre vid ekvatorn orsakas både av rotationen hos jorden och att du befinner dig något längre från jordens mitt där.
Om vi bara ser till rotationen så har vi att den radiella accelerationen ges av
a = r·ω² = r·(2pi·f)²
där r är radien, omega vinkelfrekvensen och f frekvensen.
r = 6 378.16 km vid ekvatorn
f = ungefär 1/(365.25·24·60·60) /s = 3.17·10^-8 /s
Sätt in och vi får en acceleration på ungefär
a = 2.53·10^z7 m/s²
Ett försvinnande litet bidrag jämfört med den gravitionella accelerationen på c:a 9.82 m/s².
![]() |
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025
Yamahas TRACER 7 och TRACER... |
![]() |
Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT
Yamaha har presenterat 2025... |
![]() |
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna
Just nu har portarna öppnat... |
![]() |
MV Agusta inför fem års garanti
MV Agusta tar ett nytt steg... |