Laga skrapade ljuddämpare + lacka?

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Snudd på teknikforumet, men det handlar ju trots allt mest om hur fanskapet ser ut:

Ljuddämparna har fått skrapsår efter någon lågfartsläggning på varje sida (av tidigare ägare, kändes viktigt att nämna... :rolleyes:)

Det finns att få tag på nya, antingen e-bay eller beggade, men har inte budget för det just nu. (Ventiljustering och annat smått o gott runt hörnet)

Går det att laga dylika skrapmärken på något vettigt sätt, och sen bara lacka dämparna svarta med någon värmebeständig mekonomen-(eller var det biltema?)färg jag läste om i någon annan tråd?

Jag misstänker att det inte är så enkelt som att bara slipa ner till plåtrent och lacka, särskilt som det verkar vara någon gammal fullagning på ett av ställena som börjar ge med sig.

Det är en ZZR 1100, om någon nu undrar och inte pallar att läsa under avataren... :D

Lite halvrisiga bilder, men tror ni fattar:

Höger, framme där dämparen börjar:
IMG_2766.JPG

Vänster:
IMG_2768.JPG

Vänster "fram", ev gammal fullagning eller bara rosthål? :va
IMG_2770.JPG

Vänster "bak"
IMG_2769.JPG

Bumpar... Någon måste väl ha haft liknande "problem"? Kom igen nu, lovar att inte fråga vem som la hojen! :D

(eller köper ni bara nytt, helt enkelt...?) :va

Nej, vi andra kör så pass mycket bättre att det aldrig händer att hojen åker omkull! :D

Är väl bara att testa, färg biter dock dåligt på krom kan jag tänka mig.

Tycker märkena passar finishen på fälgarna, varför förstöra ett vinnande koncept?:D

Nej, vi andra kör så pass mycket bättre att det aldrig händer att hojen åker omkull! :D
JAG-SA-JU-ATT-DET-INTE-VAR-JAG!!!!!1!!!:mad::mad::mad:

:D

Är väl bara att testa, färg biter dock dåligt på krom kan jag tänka mig.
Skulle också tro det ja... Gissar att man behöver rugga upp ytan på något vis... Men frågan är ju också vad man gör åt det stället som verkar ha rostat igenom - om det nu GÅR att göra något som är billigare än att ta en tur till skroten? :va

Tycker märkena passar finishen på fälgarna, varför förstöra ett vinnande koncept?:D
Du har onekligen en poäng...:gnissla
Har även funderat på att försöka fixa dom på något sätt - bara att slipa tills man kräks, eller?:confused:

om man borrar ur nitarna kan man kanske rotera det kromade höljet inåt så det inte syns lika bra?

Du har onekligen en poäng...:gnissla
Har även funderat på att försöka fixa dom på något sätt - bara att slipa tills man kräks, eller?:confused:[/QUOTE]

Att plocka av hjulen och ge dem en ordentlig avfettning och tvätt är en god början. Vill du pimpa lite i vinter kan ju slipning/polering/lack av fälgar vara ett kul sätt att slå ihjäl tid. Personligen skiter jag i hur grejorna ser ut, bara de funkar så jag kan köra. Mycket.:tummenupp

Ljuddämparen är lite mer bekymmersam, särskilt där det gått hål. Går alltid att borra popnitarna och lägga på ett nytt skal. Att försöka spackla och dona känns väl sådär...

Lycka till!

Slipa runt hålet, svetsa igen med en plåtbit där.

Skaffa (tillverka, köp?) ett kolfiberhölje och trä utanpå och popnita fast.

Vips har du en kolfiberburk istället, eller lackera den svart om du inte vill ha kolfiberfinish.

Slipa runt hålet, svetsa igen med en plåtbit där.

Skaffa (tillverka, köp?) ett kolfiberhölje och trä utanpå och popnita fast.

Vips har du en kolfiberburk istället, eller lackera den svart om du inte vill ha kolfiberfinish.
Det lät ju lite intressant, även om jag inte har en aning om hur det skulle gå till... Googlade lite utan större framgång. Tänkte först att man drar på kolfiber och epoxy, och så är man hemma, men det är kanske inte så enkelt? Hittade en sida där det bl.a. stod - om jag fattade rätt - att kolfiber på mindre ädla metaller såsom stål och aluminium inte är någon bra idé, härdar visst inget vidare eller släpper efter ett tag, vad det nu var.
Någon fiffig länk?

Här tycker jag du har det bästa alternativet. Kostar ingenting och blir du ändå inte nöjd kan du prova nåt annat sen.
Borra ur nitarna och snurra burken, check. Borde inte vara så krångligt, men behöver nog sätta mig in i ljuddämparnas anatomi lite mer. Eller är det bara att borra ur nitarna och vara glad, så ser man hur man ska gå tillväga sen?

Att plocka av hjulen och ge dem en ordentlig avfettning och tvätt är en god början. Vill du pimpa lite i vinter kan ju slipning/polering/lack av fälgar vara ett kul sätt att slå ihjäl tid. Personligen skiter jag i hur grejorna ser ut, bara de funkar så jag kan köra. Mycket.:tummenupp

Ljuddämparen är lite mer bekymmersam, särskilt där det gått hål. Går alltid att borra popnitarna och lägga på ett nytt skal. Att försöka spackla och dona känns väl sådär...

Lycka till!
Håller egentligen med, hellre köra än putsa...! :tummenupp
En småtrist grej med fälgarna är att det ser lite ut som spår efter larver under barken på träd, om ni fattar vad jag menar? Som om det har legat något skit på, typ vägsalt eller annat jox och som aluminiumet har reagerat med. Tycker att det borde gå att slipa ner... eller? :confused:

Last edited:
om man borrar ur nitarna kan man kanske rotera det kromade höljet inåt så det inte syns lika bra?

Hmm... inte fullt så enkelt ändå: Hållarna är svetsade i kannorna, och min tillgång till redskap för att få bort dom, tillverka och svetsa på nya är f.n. obefintliga. (för att inte tala om bristen på folk som kan sånt i bekantskapskretsen, plus att det går nog inte att vrida dom så det ens ser nästan vettigt ut...)

Hittade dock en länk som kanske kan vara till intresse för andra som ska kolfibra något:

http://www.easycarbon.se/guide.html
Fast frågan är om det går att göra så på ett aluminiumrör?

I den bästa av världar - om det går att köra epoxy på aluminium - skulle det ju bara vara att dänga på där dom sitter på hojen. Att det inte skulle se så snyggt ut i skarven på insidan kan jag leva med, det är ju ingen utställningshoj direkt...:)

Nån som vet/har provat?

Jag spacklade med kemiskmetall/slipade/sprayade på med motorblock färg.

Funkade för mig, sprack inte.

Men sen tröttnade jag på dämparna å köpte ett par andra ist:)

Jag spacklade med kemiskmetall/slipade/sprayade på med motorblock färg.

Funkade för mig, sprack inte.

Men sen tröttnade jag på dämparna å köpte ett par andra ist:)

EXAKT det svar jag ville höra! :banana
Spackla, slipa ner kromet (är det väl...?:va) och lacka med biltemas värmebeständiga då? Eller annan färg?

Gå till närmaste mekaniska verkstad och be dem fixa nya svep i rostfritt. :tummenupp
Svep? Alltså aluminiumburkarna, så att säga?

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...