Diskussion olyckor 2011

  • Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date
Jag åkte samma väg som du och hade också svårt att se bommarna. Det fanns inget blinka-blinka på dem och taskig belysning överhuvudtaget. Riktigt läskigt när jag väl upptäckte dem.
Jag körde inte speciellt fort då det var en del trafik och omdirigeringar att hålla reda på. Visst, bommarna är målade i gul och röd färg men det gör inte mycket när de är halvmörkt.

Exakt.. Eftersom den vägen jag tänkt ta var stängd med lampor o sånt blinkandes såg jag dessa mer än bomarna i tunneln som inte var belysta... Tror tom bilen framför mig blev överraskad av dessa så.. :(
 
Som regel när poliserna begått tjänstefel i samband med jakt och det går åt helvete så ger de ut friserada detaljer från jakten till tidningarna. som jag ser det i förebyggande syfte från kritik och diverse utredningar.

Och hur f-n kan polisen veta att föraren inte har sett helikoptern... dessutom verkar ju flera ha sett att den flyger på ca 60meters höjd... Den upptäcker man!!
En sak är säker! Det som står att läsa från polisen kan man inte lita på!

Antaligen hade killen levt idag om inte helikoptern var ute plus hela kopplet av blåljus.. Kan ha varit en av anledningarna till att han körde ner i tunneln...
Jag vet inte hur det är med dig, men jag har rätt svårt att vrida huvudet 180 grader när jag ligger i fosterställning över tanken. Dessutom har jag inte taklucka i hjälmen så mina ögon i nacken sitter i mörker. Dvs har jag ganska svårt att upptäcka just helikoptrar som är i luften bakom/ovanför mig.
 
Jag åkte samma väg som du och hade också svårt att se bommarna. Det fanns inget blinka-blinka på dem och taskig belysning överhuvudtaget. Riktigt läskigt när jag väl upptäckte dem.
Jag körde inte speciellt fort då det var en del trafik och omdirigeringar att hålla reda på. Visst, bommarna är målade i gul och röd färg men det gör inte mycket när de är halvmörkt.

Samma här, kom körandes söderut och precis i höjd med mynningen som går mot huddingevägen var bommarna nere. Låg i vänsterfilen och det enda som markerade att bommarna var nere var en liten röd lampa med lysande fast sken. Fickställa mig på bromsen och höll på att få en taxibili häcken. Var otroligt svårt att se dom bommarna.

Tror det var någon bil som kört rakt genom bommen då den var böjd för det mittersta körfältet samt det låg lite plastbitar på vägbanan.

Bommarna som spärrar tunnelnedfarterna brukar vara ordentligt synliga.
 
summa kardemumma så lärde han sig nåt nu, han va inte rossi och kunde köra snabbt med hojen. Tur att det var han som dog och inte 17-åriga flickan.
 
Jag skrev klar och tydligt att man borde vara minst 25 år för att få framföra tung-motorcykel.

Åldern spelar ingen roll, är snarare hur lämplig man är som förare. Vissa kanske skulle sitta o puttra runt på en eu-moppe istället, oavsett ålder.
 
Som regel när poliserna begått tjänstefel i samband med jakt och det går åt helvete så ger de ut friserada detaljer från jakten till tidningarna. som jag ser det i förebyggande syfte från kritik och diverse utredningar.

Och hur f-n kan polisen veta att föraren inte har sett helikoptern... dessutom verkar ju flera ha sett att den flyger på ca 60meters höjd... Den upptäcker man!!
En sak är säker! Det som står att läsa från polisen kan man inte lita på!

Antaligen hade killen levt idag om inte helikoptern var ute plus hela kopplet av blåljus.. Kan ha varit en av anledningarna till att han körde ner i tunneln...


Men menar du seriöst att polisen ska sluta jaga bara för att man kör fort? toppen då vet alla kriminella hur de ska köra i fortsättningen, ska smälla en bomb på något tåg å sen köra hoj därifrån i full karriär för då slipper jag bli jagad och OM jag skulle klota tänker jag skylla på att polisen stressade mig. (Ironi!)


btw hur upptäcker man en helikopter på 50-60 meters höjd.. som ligger bakom en.... NÄR MAN KÖR ÖVER 200 ?!?!?!
 
Både grabben och polisen gjorde sina val.
Grejen är att polisen har gett sig f-n på att få bort sporthojarna från gatan här i Sthlm. Uppenbarligen skyr de inga medel och det får ske till vilket pris som helst...
Det här var uppenbarligen ett pris, ett människoliv! I deras jakt på att få bort hojarna från gatan... Hoppas polisbefälet mår bra idag.

Naturligtvis tycker jag att han gjorde fel allra helst med skjuts bakpå... Ung och dum, vad vet jag... ?
Det jag vill lyfta fram är polisens sätt att lösa problem på.. och att de skyddar sig själva med efterhandskonstruktioner. De ska ju faktiskt avbryta jakten om det går för hett till...

De ville väl få bort en hoj från Stockholms gator. Vad det verkar så var det ju en person som inte alls brydde sig om andras säkerhet och inte hade i trafiken att göra. Jag har aldrig upplevt att polisen i Stockholm har en negativ inställning till hojåkare. De poliser jag har stött på har varit trevliga prickar, ofta hojåkare som gärna pratar hoj.
 
Efter ca: 20 inlägg så kommer det en klok person och tillintetgör sporthojskollektivet som psykiskt störda bara för att en person i sin adrenalinstinna och vårdslösa handling orsakar lidande för sina efterlevande.

Åkte igår tillsammans med ett glatt gäng 55+ och passerade flera hastighetsgränser och marginaliserade andra gränser. Inga var patienter från något behandlingshem eller hade diagnos.

Undrar när du passerar den mentala friska gränsen...120Km/h på motorvägen?

Att blanda in en psykisk störning på en tragisk olycka är ju snarare ett tecken på intellektuell demens.

Skit happens 56.

Det här har ingenting med att göra vilket fordon som framfördes, det kunde lika väl varit en bil eller annat och därav ska man inte ta illa upp som sporthojsåkare oavsett förarens mentala tillestånd.

Det finns många förare som utövar sin sport på allmänna vägar i höga hastigheter men det betyder inte att alla är på något sätt störda. Men fallet kan ha medicinska orsaker som är svåra att skydda sig emot.
 
Det finns en liten aspekt att ta som lärdom oavsett ansvarsfrågan;
att göra markeringar för bommar tydligare. Då *kanske* dem här föraren överlevt och kunnat redogöra för de bakomliggande motiven. Flera personer med mer sansade hastigheter har ju vittnat om att bommar är svåra att se. Speciellt i tunnlar är det viktigt. MC-förare kan även överraskas av mörker i tunnlar om de har tonade visir eller solglasögon. Detta oavsett om en förare kör normalt eller är en getaway-pilot.
 
Skönt att tjejen klarade sig näst intill oskadd. Får en att fundera på om hon hade skyddskläder. Oftast när man ser passagerare i den åldern så har de i princip inget förutom en lånad hjälm och någon tunn skinnjacka ej avsedd för mc-bruk.

Det är alltid olyckligt när människor får sätta livet till, men i det här fallet så verkar föraren ha spelat ett väldigt högt spel där han riskerar många personers liv. Förutom passageraren satte han sitt eget liv på spel och alla övriga trafikanter. Sett i det ljuset är det svårt att klandra polisen även om de fysiskt skulle stoppat honom tillslut genom att knuffa honom av vägen eller lagt ut en spikmatta.

När allmänhetens säkerhet sätts på spel så tvingas polisen ta obekväma beslut som i efterhand lätt kan kritiseras. Mc-föraren trots sin ringa ålder borde ha vett nog att inse att leken var slut vid något tillfälle under kvällen i fråga.

Om uppgifterna stämmer att det fanns åskådare utplacerade på en bro så borde de skämmas idag. Om de uppmuntrat föraren till vansinneskörningarna så har de del i det som hänt. Förhoppningsvis har även de lärt sig något av kvällens olyckliga slut.
 
Hur i helvete kan föraren inte ha ett ansvar ?

Att man är pundare innebär inte att man slipper ansvar. Tvärtom borde man straffas dubbelt. 1) för det man gjort och 2) för att man gör det under brukande.

Mentalsjuka har inte på en hoj att göra, inte i en bil eller annat fordon heller. Om de är friska nog att gå ute skall de vara friska nog för att fatta det, om de INTE är friska nog för att fatta det skall de vara inspärrade för allas säkerhet. tyvärr så är så oftast inte fallet.

Folk som medicinerar och som påverkas av det på ett negativt vis när det gäller de färdigheter som behövs när man framför ett fordon skall inte heller framföra det.

Om man är pundare, alkis, mentalsjuk eller påverkad av någon typ av drog/medicin har man inte på en hoj att göra alls.

Så jag ställer frågan igen HUR I HELVETE KAN FÖRAREN INTE VARA ANSVARIG FÖR DET H*N GÖR ?

Det är inte så att det "alltid är någon annans fel" !
Det kan finnas förklaringar och förståelse för hur situationer utvecklas men det betyder inte att man godkänner eller försvarar det som hänt eller att man som i detta fallet som förare inte har ett ansvar.

Vill du ha frihet att göra det du vill får du ta ansvar för det du gör.
Ansvar, ett ord som missbrukas ofta.

Enkelt. Är det en person som har kanske till och med en allvarig form av psykisk störning eller liknande kan han knappast bära skulden för händelsen. Så fungerar juridiken.

Sedan ska han ju inte framföra ett fordon självklart och det är inte säkert att han hade behörighet för fordonet i frågan heller. Det är som sagt en balansgång i såna medicinerade fall om en person ska sitta inlåst under uppsikt eller inte.

Men jag vill förtydliga, det kan ju varit andra orsaker än ovan där han definitivt bär ansvaret i händelsen.
 
btw hur upptäcker man en helikopter på 50-60 meters höjd.. som ligger bakom en.... NÄR MAN KÖR ÖVER 200 ?!?!?!

Tjaaa, när klockan är 22-22.30 så är det mörkt ute, har man då en förföljande lampa på 50meters höjd i backspegeln/framför så syns det.
 
Både grabben och polisen gjorde sina val.
Grejen är att polisen har gett sig f-n på att få bort sporthojarna från gatan här i Sthlm. Uppenbarligen skyr de inga medel och det får ske till vilket pris som helst...
Det här var uppenbarligen ett pris, ett människoliv! I deras jakt på att få bort hojarna från gatan... Hoppas polisbefälet mår bra idag.

Naturligtvis tycker jag att han gjorde fel allra helst med skjuts bakpå... Ung och dum, vad vet jag... ?
Det jag vill lyfta fram är polisens sätt att lösa problem på.. och att de skyddar sig själva med efterhandskonstruktioner. De ska ju faktiskt avbryta jakten om det går för hett till...

Eller så kan man se det som att det här är en av anledningarna att de vill få bort dem?


Sent from Iphone 4 via Tapatalk.
 
Skönt att tjejen klarade sig näst intill oskadd. Får en att fundera på om hon hade skyddskläder. Oftast när man ser passagerare i den åldern så har de i princip inget förutom en lånad hjälm och någon tunn skinnjacka ej avsedd för mc-bruk.

Det är alltid olyckligt när människor får sätta livet till, men i det här fallet så verkar föraren ha spelat ett väldigt högt spel där han riskerar många personers liv. Förutom passageraren satte han sitt eget liv på spel och alla övriga trafikanter. Sett i det ljuset är det svårt att klandra polisen även om de fysiskt skulle stoppat honom tillslut genom att knuffa honom av vägen eller lagt ut en spikmatta.

När allmänhetens säkerhet sätts på spel så tvingas polisen ta obekväma beslut som i efterhand lätt kan kritiseras. Mc-föraren trots sin ringa ålder borde ha vett nog att inse att leken var slut vid något tillfälle under kvällen i fråga.

Om uppgifterna stämmer att det fanns åskådare utplacerade på en bro så borde de skämmas idag. Om de uppmuntrat föraren till vansinneskörningarna så har de del i det som hänt. Förhoppningsvis har även de lärt sig något av kvällens olyckliga slut.

Instämmer helt. Skönt att passageraren klarade sig. Vad gäller föraren kan man ju bara konstatera att väljer man att köra på det sättet får man ta konsekvenserna av det.

Utan att gå in på de moraliska aspekterna på förloppet kan jag bara konstatera att jag blir väldigt arg på förare som riskerar sitt eget och andras liv.
 
"Antaligen hade killen levt idag om inte helikoptern var ute plus hela kopplet av blåljus.. Kan ha varit en av anledningarna till att han körde ner i tunneln..."

Killen hade varit vid liv om han stannat tidigare och inte försökt sticka...svårare än så är det väl egentligen inte ??
Skylla på polisen eller omständigheter ??
Nää, bara tur att han inte körde ihjäl någon annan än sig själv !!
Just så.

:fakta
 
på flashback pratas det lika mycket som här, fast på fb finns ett antal fjortisar.

det har iaf framkommit vem personerna i fråga är.
även bilder på båda.

frågan är, med tanke på bilderna, så skulle det förvåna mig om han INTE är medlem här på sh
 
Enligt Rikspolisstyrelsen och JO gäller detta vid jakt av mc.

Polisen jagar inte längre fortkörande mc
Publicerat: fredag 09 maj 2008 kl 03:59, Ekot
Polisen har slutat att jaga mc-förare som kör för fort, eftersom riskerna för andra trafikanter bedöms vara så stor i de höga farter jakterna sker, och eftersom fortkörning oftast bara ger böter.

Bengt Svensson, som är trafikhandläggare på Rikspolisstyrelsen säger till Göteborgs-Posten, att justitieombudsmannen, JO, i praktiken har förbjudit polisen att jaga fortkörande motorcyklister av dessa anledningar.

Samtidigt gör mc-förarnas hjälmvisir och att motorcyklar saknar främre registreringsskylt att det är så gott som omöjligt att identifiera fortkörare med fartkameror.
 
Last edited:
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top