Superduke-tråden

Startproblem

Nu har jag fått lite strul med min SD -07. Vrider om nyckeln, lampan lyser, bränslepumpen går igång men cykeln hoppar inte igång alls. Har kollat säkringar och batteriet verkar ok. Det är inga symptom på kass batterikräm utan det är mer som att den inte vill tända. Den hackar inte heller och nästan går igång utan det är mest dött lopp efter första försöket.

Någon aning/tips/hänt er?
 
Nu har jag fått lite strul med min SD -07. Vrider om nyckeln, lampan lyser, bränslepumpen går igång men cykeln hoppar inte igång alls. Har kollat säkringar och batteriet verkar ok. Det är inga symptom på kass batterikräm utan det är mer som att den inte vill tända. Den hackar inte heller och nästan går igång utan det är mest dött lopp efter första försöket.

Någon aning/tips/hänt er?

Läs mitt inlägg från igår, Ska till Lelles imorgon och få felkoder avlästa, återkommer.
 
Vart iaf en superduke igår. Riktigt nöjd!

Tänkte bara kolla om någon har nån bild på hur ni har rensat bakdelen? Vad ni har använt för håller osv.. en lite guide hade inte varit helt fel!
 
Startproblem löst !

Hej alla!

Ny som sagt, bra forum, har läst mycket här men inte lyckats hitta nåt liknande problem eller lösning för den delen.

Problem: hojen startar inte. Jag körde den flera mil idag, stängt av och startat vid flera tillfällen inklusive en tankning (98 oktan). Efter tre timmar på jobbet skulle jag starta hojen och startmotorn gick normalt och motorn tände till varpå jag släppte startknappen. (Låter bränslepumpen gå klart och "17" visas i displayen innan jag försöker starta varje gång).
Motorn startade dock inte och jag tänkte att jag släppte startknappen för tidigt. Provade att starta upprepade gånger utan resultat. Startmotorn drar runt motorn men den tänder inte (tände endast på första försöket). "FI"-lampan blinkar när kör startmotorn och hastighetsmätarn visar några km/h i displayen samtidigt.

Åtgärder: kopplat ifrån bägge batteripolerna och hojen fick stå i ca 20 minuter. Kollat allat säkringar under sadeln samt lyssnat och känt på bränslepumpen samtidigt som jag startar och den låter ok.

Batteriet är nytt sen i våras och orkade gnugga ca 7-8 gånger á ca 5-10 sekunder innan det kroknade och jag gav upp. Nu står det på laddning inför morgondagen.

Ringde Din MC i Sollentuna och killen där sade att han inte hade mer uppslag än vad jag redan provat.

Någon som har nån idé?

Väl på Lelles konstaterades efter ett tag att bränsleslangen som gär från pumpen hade lossnat! Kopplingen sitter precis bakom ramen så det syns inte utifrån att den hade lossnat. Slangen "stänger sig själv" så ingen bensin rann ut heller vilket hade varit en ledtråd. Hade sannolikt inte satts tillbaka ordentligt vid förra servicen...

Tusen tack till Stefan på Lelles, grymt bra service!!!
 
Någon som har provat den lilla vindkåpan som finns till Superduke?
Hjälper den något eller är det "waste of money"?
 
Någon som har provat den lilla vindkåpan som finns till Superduke?
Hjälper den något eller är det "waste of money"?

Jag tyckte att den funkade bra på min. Lite högre ljudnivå i hjälmen, men med rutan monterad så funkade det bra att åka 140-160 utan aparmar... Efter att ha testat så körde jag typ alltid med den på plats.
 
Kanon. Det där måste jag kolla på min. Symtomen är likadana!

Väl på Lelles konstaterades efter ett tag att bränsleslangen som gär från pumpen hade lossnat! Kopplingen sitter precis bakom ramen så det syns inte utifrån att den hade lossnat. Slangen "stänger sig själv" så ingen bensin rann ut heller vilket hade varit en ledtråd. Hade sannolikt inte satts tillbaka ordentligt vid förra servicen...

Tusen tack till Stefan på Lelles, grymt bra service!!!
 
Om jag inte får tummen ur så kommer jag bygga om min med det. Funkar inte riktigt att vrida handleden ur led så fort man vill framåt.

Nej, det är ju det.

Gasresponsen i kurvorna måste ju egentligen inte bli poppigare än den redan är, men jag skulle vilja nå maxläget snabbare. Pratade med tillverkaren som nämnts ovan och de progressiva skulle kräva ännu mer vrid på handleden.
 
Någon som har lust att skicka upp nån bild på hur ni har rensat bakdelen på sd:n?

Är även ute på jakt efter en orginal bakskärm till den, nån som har en liggande?
 
Blev en ny snabbgas med två olika cams - 050 och 025 - och nya hälskydd från MotoHooligan. De som sitter som standard i kolfiber är lite väl mjuka, tycker jag.

En HM Quickshifter blir nästa steg.

Någon som vet om Cyclecontrol lagt av? Skulle behöva rearset adjusters. Sen är jag nog ganska klar för nu iaf.

Edit: Ian, mannen bakom Cyclecontrol, har visst blivit sjuk. Deras rearset adjusters och justerbara handtag finns numera att få tag på via https://a-lmotorsports.com/
 
Last edited:
Nej, det är ju det.

Gasresponsen i kurvorna måste ju egentligen inte bli poppigare än den redan är, men jag skulle vilja nå maxläget snabbare. Pratade med tillverkaren som nämnts ovan och de progressiva skulle kräva ännu mer vrid på handleden.


Jag har sett hembyggda bra lösning för det där du enkelt kan välja själv hur du vill att responsen ska bli.

Krasst är det bara att riva gasrullen, och "bygga på" själva rullen i ytterkant så får du snabbgas. Då kan du själv välja hur tidigt på påslaget ökningen ska komma, och hur mkt. Viktigt dock att man ser till att göra det ordentligt och snyggt så att man inte riskerar att snöret kan fastna i nåt eller kärva.

Men rent tekniskt är det ju busenkelt att bygga själv.
 
Såg du mer exakt var slangen satt? Ska ut och meka lite snart nämligen, vet inte hur mkt jag måste "riva" för att komma åt..

Väl på Lelles konstaterades efter ett tag att bränsleslangen som gär från pumpen hade lossnat! Kopplingen sitter
 
Någon som vet om Sigma-slirkopplingen fungerar med Rizoma kopplingskåpa? Vet att STM:n inte fungerar.

Edit: ja, det gör den tydligen.
 
Last edited:
Är det någon som vet om det sitter någon insatts i orginal systemet på sd990 , eller ska man behöva köpa ett par nya pipor effter 2 veckors körande...funderar på ett par fmf i så fall någon här som har testat dom??
 
Är det någon som vet om det sitter någon insatts i orginal systemet på sd990 , eller ska man behöva köpa ett par nya pipor effter 2 veckors körande...funderar på ett par fmf i så fall någon här som har testat dom??

menar du för att göra om orginal till ett mer fullflödande? isf nej, det sitter mängder av rör och en stor kat en bit in men du får skära upp burken, bygga om och svetsa igen isf fast den feta vikten har du ju kvar.
 
Back
Top