Ktm 660

Åtminstone på tidiga cyklar så finns där speciella system för de utan startmotor. Bla Sebring fanns bara för cyklar utan startmotor på den tiden. 06 är det ju dubbelsystem och då vill jag minnas att de bara har ett system oavsett utförande. Har dock aldrig kollat i praktiken...
Det finns gamla Domarör för modeller med vevstart också men det kändes inte helt relevant då han frågade om Akrapovic till -05 och nyare tycker jag.
 
Jag har tömt kylsystemet och behöver nu lufta det. Men vilken skruv är det som ska öppnas (visa gärna på en bild) och ska man göra det medan hojen är igång? Fick i ca 1,5L i systemet.

Det är en KTM660 -04 som jag har.
 
lufta kylaren

Måste vara den här då?
Sitter bakom vattenpumpen och bredvid tändstiftet.
 

Bifogat

  • luft_plugg.jpg
    luft_plugg.jpg
    233 KB · Visningar: 76
Vilken olja ska jag ha i kopplingen på min KTM 660 -04.
Ingen mc mek i Eskilstuna har något som går att använda.
I instruktionsboken står det "biodegradable hydraulic oil SAE 10 tex. Motorex Kupplungs-Fluid 75"

Det står också att man aldrig ska fylla på med bromsolja vilket var det som båda mc mekarna rekommenderade.

Sen undrar jag om man kan fylla den som en vanlig broms, att man fyller vid styret och pumpar när man öppnar nippeln, eller måste fylla på som det står i instruktionsboken via en spruta nere på motorn.
 
Måste vara den här då?
Sitter bakom vattenpumpen och bredvid tändstiftet.

Ser rätt ut :tummenupp

Vilken olja ska jag ha i kopplingen på min KTM 660 -04.
Ingen mc mek i Eskilstuna har något som går att använda.
I instruktionsboken står det "biodegradable hydraulic oil SAE 10 tex. Motorex Kupplungs-Fluid 75"

Det står också att man aldrig ska fylla på med bromsolja vilket var det som båda mc mekarna rekommenderade.

Sen undrar jag om man kan fylla den som en vanlig broms, att man fyller vid styret och pumpar när man öppnar nippeln, eller måste fylla på som det står i instruktionsboken via en spruta nere på motorn.

Jag körde mineralolja i min, funkade fint. Fyllde på uppe vid pumpen och luftade nere vid slavcylindern då jag haft bort locket till slavcylindern. Finns säkert många goda idéer på det :)
 
Last edited:
Vilken olja ska jag ha i kopplingen på min KTM 660 -04.
Ingen mc mek i Eskilstuna har något som går att använda.
I instruktionsboken står det "biodegradable hydraulic oil SAE 10 tex. Motorex Kupplungs-Fluid 75"

Det står också att man aldrig ska fylla på med bromsolja vilket var det som båda mc mekarna rekommenderade.

Sen undrar jag om man kan fylla den som en vanlig broms, att man fyller vid styret och pumpar när man öppnar nippeln, eller måste fylla på som det står i instruktionsboken via en spruta nere på motorn.

Då är dina meckar blåsta....

Alla Magura produkter står där tydligt stämpla på locket mineral oil only. Dessa skall absolut INTE ha bromsvätska och alkoholer i sig. Däremot kan man använda i princip vilken olja som helst bara den är lättflytande. Gaffelolja, LHM olja, Babyolja, Magura Blood, hydrualolja osv...
 
Då är dina meckar blåsta....

Alla Magura produkter står där tydligt stämpla på locket mineral oil only. Dessa skall absolut INTE ha bromsvätska och alkoholer i sig. Däremot kan man använda i princip vilken olja som helst bara den är lättflytande. Gaffelolja, LHM olja, Babyolja, Magura Blood, hydrualolja osv...

Då får det bli LHM olja från OKQ8. Kan jag lufta nere vid motorn eller behöver jag ha en spruta som jag trycker in oljan med nere vid motorn?
 
Nu är hojen ihop för första gången det här året. Provat den 5km och allt ser bra ut. Ska bli kul att ta en längre sväng snart.
 
Hur har ni löst problemet med att sätta fast reg.plåten bak utan att ha på hela bakdelen? Jag har resant röven så bara den delen som baklampan är kvar. har fäst reg.plåten med samma skruv som baklampan är fäst med. Detta resulterar i att den skakar loss. Brukar inte hålla med än en säsong. Börjar bli trött på att beställa ny plåt och skruva/borra hela tiden.
Tips emottages tacksamt!
 
Börjar lacka ur rejält på min 660 nu! Den vill fortfarnde inte starta kall. Kickade över en kvart innan den starta när jag skulle till jobbet i morse och vid de laget var jag både genomsvett och totalt jävla vansinnig! :mad:

Saker jag gjort hittils:
Bytt tändstift
Kollat ventilspelet (lite för tight på insug men fortfarnade spel, justerade iaf)
Slängt på org ljuddämpare och ny bestyckning 45/165

Efter senaste modden så har den varit lättstartad varm iaf.

Finns de några ytterligare förgasarinställning jag behöver se över eller vad gör jag härnäst?

Min startteknik (kall) brukar vara att kicka två gånger med dekompen inne, leta upp läget när kicken tar "stopp" , släpper förbi den lite med hjälp av dekompen sen rappa till! Har aldrig fått den att starta med choken på, så den brukar jag skippa.


Tips?
:confused:
 
Börjar lacka ur rejält på min 660 nu! Den vill fortfarnde inte starta kall. Kickade över en kvart innan den starta när jag skulle till jobbet i morse och vid de laget var jag både genomsvett och totalt jävla vansinnig! :mad:

Saker jag gjort hittils:
Bytt tändstift
Kollat ventilspelet (lite för tight på insug men fortfarnade spel, justerade iaf)
Slängt på org ljuddämpare och ny bestyckning 45/165

Efter senaste modden så har den varit lättstartad varm iaf.

Finns de några ytterligare förgasarinställning jag behöver se över eller vad gör jag härnäst?

Min startteknik (kall) brukar vara att kicka två gånger med dekompen inne, leta upp läget när kicken tar "stopp" , släpper förbi den lite med hjälp av dekompen sen rappa till! Har aldrig fått den att starta med choken på, så den brukar jag skippa.


Tips?
:confused:

testa dra på gasen två gånger innan du "kickar" så den får lite bensin.
 
Dra på gasen funkade inte tyvärr. Har svårt att se att själva kickandet skulle vara problemet. Släpper tillbaka kicken och trampar till allt vad jag har hela vägen. Helt stendöd för att sen helt plötsligt få för sig att starta.

Har den väl blivit varm så startar den utan problem på första kicken.
 
Vägrar den starta med Choke när den är kall?
Många osm har problem med kickandet i början.. brukar lösa sig när man får upp tekniken =)
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top