Monster Energy Grand Prix de France

Vems Fel var kraschen?


  • Antal röstningar
    0
Dom har lite bättre koll på hur det är att köra gp och relatera till liknande situationer och det litar jag mer på än att vissa personer här säger att det var pedrosa som bromsade på sig?

Det hindrar ju inte disskusioner här på SH, även du har ju en uppfattning. Och jag har min, Pedrosa är en fantastisk förare men gör tyvärr ganska "dåliga" beslut för ofta.
Sinoncelli gör också dåliga beslut, liksom flera andra-
Tror inte nån av förarna i GP-toppen oavsett klass är "felfria", men i det här fallet så har vi olika uppfattning.

/KentW
 
Tror Pedrosa hade kastat sig själv i bollhavet även om Simon hade backat av.... Han hade jävligt tight line in i kurvan... men det är ju bara vad jag tror!

/A

Ja men det känns som han blev tvingad till att plötsligt göra en kortare inbromsning och hålla en tightare linje då simoncelli kom framstormande på yttern.

Det hindrar ju inte disskusioner här på SH, även du har ju en uppfattning. Och jag har min, Pedrosa är en fantastisk förare men gör tyvärr ganska "dåliga" beslut för ofta.
Sinoncelli gör också dåliga beslut, liksom flera andra-
Tror inte nån av förarna i GP-toppen oavsett klass är "felfria", men i det här fallet så har vi olika uppfattning.

/KentW

Ja men hans dåliga beslut går inte ut över andra förare som simocellis beslut gör. Och i detta fallet tycker jag att det är ganska självklart att det är simoncelli som gjorde fel, och den åsikten delas av motogp race commission och ett gäng förare i gp så jag tror det är så. Självklart får du tycka annat:)
 
Last edited:
Från Mathew Birts tweet.
Rossi is Simoncelli's big mate and even he found it hard to defend Marco today

Edwards säger samma sak - Simoncelli är ansvarig för att det går som det går. Ge er nu.
Har inte hört intervjuerna med Rossi eller Edwards - men det är ju notoriska tuffingar som ger allt i närkamperna själva. En blind leder en blind?
Tufft var det och utan tvekan tråkigt för Pedrosa - men "ride through"? Icke säger jag, det är en ny regeltillämpning.
 
Har inte hört intervjuerna med Rossi eller Edwards - men det är ju notoriska tuffingar som ger allt i närkamperna själva. En blind leder en blind?
Tufft var det och utan tvekan tråkigt för Pedrosa - men "ride through"? Icke säger jag, det är en ny regeltillämpning.
Straffet har jag lämnat där hän - jag diskuterade själva incidenten där jag anser att Simoncelli är vållande.
 
Ska bli kul att följa snacket i gp efter denna incidenten och se vad som händer.
Förare var redan innan racet oroliga för simoncellis körstil och det visar sig igen inte vara helt obefogat.
Honda kan ju inte vara så imponerade av simoncelli, ska bli kul att höra vad som sägs av alla och inte minst av simoncelli själv.
 
pedrosa om händelsen från birtygptwitter:
'I leave here with a broken collarbone and he with a ride through penalty, good for him!' Pedrosa on the Simoncelli incident
 
'I leave here with a broken collarbone and he with a ride through penalty, good for him!' Pedrosa on the Simoncelli incident

Självklart bittert för Dani som allt för ofta går sönder! I mina ögon aldrig varit ett stort pokal ämne!
 
Pokalänme

Självklart bittert för Dani som allt för ofta går sönder! I mina ögon aldrig varit ett stort pokal ämne!

Hur menar du nu?
Om man har varit Världsmästare ett antal gånger och ständigt 2a3a i MOTO GP
Hur mycket mera ska man visa dig för att vara ett ämne?

Det hade förvånat storligen om Simoncelli helt plötsligt skulle börja medge sina tillkortakommanden. Han får börja skärpa till sig rejält...

Håller fullt med här..

Jag skulle tro att om man gör en djupare psykologisk utredning på Simmonchelli,
så landar man nog ganska långt ut på Aspergers skalan skulle jag tro..

Ingen eller väldigt lite empati inför andra och ser inte sig själv i en problematik brukar ligga långt fram i dom skalorna...
 
Last edited:
Hur menar du nu?
Om man har varit Världsmästare ett antal gånger och ständigt 2a3a i MOTO GP
Hur mycket mera ska man visa dig för att vara ett ämne?

Absolut så är en ämne men det fattas hela tiden lite och så fort det minsta är fel så kan han inte köra runt problemet som tex Rossi kan.
Det är vad jag tycker fattas för att han ska få en titel i gp nu.

Måste vara frusterande att hela tiden vara 2a-3a hela tiden, och att han skadade sig nu igen. Annars kunde han kanske ha varit med och slagits om titeln när han i år har samlat ihop bra med poäng.

Ska bli kul att se hur hrc reagerar på simoncellis tilltagande, dom kanske inte är lika generösa med fabriksdelar till honom nu längre:D
 
Simon utmanar till bromsduell, ..Pedrosa antar utmaning. Simon har kontroll på grejerna, håller sin linje, och lämnar plats till Pedrosas tänkta linje. Pedrosas ambition övergår hans talang (som det heter) denna gång, tappar bromskontroll och klarar inte hålla sin racelinje, vilket ofta är en förutsättning för att bromsdueller ska löpa smärtfritt.

På den nivån kan man inte räkna med att motståndaren inte kommer att klara sin uppgift inför en tänkt omkörning, ..då blir det inga omkörningar gjorda.
Visst är det små marginaler, men Simon är den av de två som är på rätt sida om dom. Eller ska man inte få köra om på utsidan omifallatt den omkörde missar ?

Det är vad jag tycker det VERKAR se ut som hände. Det slutgiltiga svaret finns förmodligen i Pedrosas bromstryckstelemetri.
Sen kan det absolut tyckas att Simon lämnar för små utrymme för marginaler (smaksak), och han bekräftar absolut sin "no pardon"-stil med den omkörningen.

Förbaskat synd för den fortsatta säsongen dock, ..och för Pedrosa som visat att han är att räkna med och hade varit värd att få fightas om titeln i år.
 
Last edited:
Hur menar du nu?

Det är väl ganska uppenbart att Dani hela tiden tyvärr ådrar sig svåra skador. Dani har igentligen känts sval under hela tiden i MGP inte enbart skador utan Hondas problem initialt att ta fram en 800cc top notch har såklart gjort att jag aldrig riktigt räknat med honom! Nu finns maskinen fast skadorna kommer även i år tyvärr att fälla ett allt för tufft avgörande.

Simon utmanar till bromsduell, ..Pedrosa antar utmaning. Simon har kontroll på grejerna, håller sin linje, och lämnar plats till Pedrosas tänkta linje. Pedrosas ambition övergår hans talang (som det heter) denna gång, tappar bromskontroll och klarar inte hålla sin racelinje, vilket ofta är en förutsättning för att bromsdueller ska löpa smärtfritt.

På den nivån kan man inte räkna med att motståndaren inte kommer att klara sin uppgift inför en tänkt omkörning, ..då blir det inga omkörningar gjorda.
Visst är det små marginaler, men Simon är den av de två som är på rätt sida om dom. Eller ska man inte få köra om på utsidan omifallatt den omkörde missar ?

Det är vad jag tycker det VERKAR se ut som hände. Det slutgiltiga svaret finns förmodligen i Pedrosas bromstryckstelemetri.

Japp! Helt i linje hur jag uppfattar det hela :tummenupp
 
Last edited:
Stoner var grymt bra första året på Ducatin och vann VM i överläsgen stil. :lol

Det var en helt annan hoj då (1000cc). När dom sedan bytte till 800cc så har han ju fått kämpa ganska så rejält.

Ska iofs bli intressant o se vad som händer nästa år :)
 
Back
Top