Statistik.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Hittade denna sida när jag läste kommentarer på DN.

http://affes.wordpress.com/

Hade varit intressant att se en liknande om brottsstatistik. Nån som vet om det finns en site med färdiga grafer för olika år? Har inte tid att ordna det själv på brå.se.

Från samma sida och ej verifierat av mig.
Således tar jag inget ansvar för sanningshalten :rolleyes:

valdsbrott_1975_2010.png

mordforsok_1975_2010.png

hotbrott_1975_2010.png

sexualbrott_1975_2010.png

Last edited:
Och i dagens DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-mord-i-sverige

I korthet: Antalet mord i Sverige har minskat med omkring 25 procent på 20 år. Minskningen gäller framförallt de alkoholrelaterade fallen, visar en ny rapport från Brottsförebyggande rådet (Brå) som beskriver de senaste 20 årens dödliga våld.

– Antalet mordförsök har inte minskat. Men oplanerade händelser med dödlig utgång, som spontana bråk och händelser kopplade till alkoholmissbruk har minskat

Och i dagens DN: http://www.dn.se/nyheter/sverige/farre-mord-i-sverige

I korthet: Antalet mord i Sverige har minskat med omkring 25 procent på 20 år. Minskningen gäller framförallt de alkoholrelaterade fallen, visar en ny rapport från Brottsförebyggande rådet (Brå) som beskriver de senaste 20 årens dödliga våld.

– Antalet mordförsök har inte minskat. Men oplanerade händelser med dödlig utgång, som spontana bråk och händelser kopplade till alkoholmissbruk har minskat

Konstigt, kollar man BRå:s statistik för de senaste 20 åren ser det ut så här:

Fullbordat mord och dråp samt misshandel med
dödlig utgång (1, 2, 5, 6 §)
1991: 141 st
2001: 167 st
2010: 329 st

Skulle jag kalla en ökning, men kan ju ha fel:va

Last edited:
2010: 329 st

Skulle jag kalla en ökning, men kan ju ha fel:va

"2010 inrapporterades exempelvis 333 brott som avsåg fullbordade mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång, vilket är en ökning med 98 brott jämfört med föregående år. Den kraftiga ökningen visade sig bero på en anmälan från sjukvården med ett stort antal misstänkta fall där det nu har klarlagts att det inte rörde sig om mord eller annat dödligt våld."
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=2&id=64

"2010 inrapporterades exempelvis 333 brott som avsåg fullbordade mord, dråp eller misshandel med dödlig utgång, vilket är en ökning med 98 brott jämfört med föregående år. Den kraftiga ökningen visade sig bero på en anmälan från sjukvården med ett stort antal misstänkta fall där det nu har klarlagts att det inte rörde sig om mord eller annat dödligt våld."

Ah tack, då blir det ju bara 235 år 2009 och ingen säker statistik för 2010 då, fortfarande en uppåtgående trend verkar det som...

Last edited:
Ah tack, tyckte då blir det ju bara 235 år 2009 och ingen säker statistik för 2010 då, fortfarande en uppåtgående trend verkar det som...

De pratar om dödligt våld, alltså när man helt enkelt slår och sparkar ihjäl någon.. Däremot säger de att antalet mord med bl.a. vapen har ökat. Så alkoholrelaterade spontana dödsmisshandlar och liknande har minskat medan regelrätta mord har ökat, enligt dem en följd av allt mer grov organiserad brottslighet m.m.

"En central brottstyp är det dödliga våldet. Med det avses mord, dråp och vållande till annans död genom misshandel."

"Dödligt våld är en central brottstyp vid studier av brottsutvecklingen
i Sverige och i andra länder. Mörkertalet, det vill säga den andel
händelser som aldrig kommer till polisens kännedom, antas vara lågt
för de brotten och det finns relativt likvärdiga data över tid."

"Närmare två tredjedelar av det fullbordade dödliga våldet sker antingen inom ramen för familje- eller partnervåld, eller vid spontanbråk och dispyter mellan bekanta. Bara vid drygt 10 procent av det fullbordade dödligt våldet är gärningspersonen helt obekant för offret"Rapporten som PDF

Last edited:
Brå:s statistik baseras på fällande domar vad jag kan se.
Dvs torde det bli en felvisning med tanke på den minskade uppklarningsfrekvensen samt ej bevisade dåd.

För att ta ett exempel på en typ av dödsfall av tilltagande art som "fall/utputtning från balkong", så hamnar detta sällan i BRÅ:s mord/dråp-statistik pga svårbevisbarheten.
Tittar man däremot på fallolyckor i MSB:s rapport "Olyckor & kriser 2009/2010" så ser man en ökning gällande dödsfall pga fallolycka från 1995 - 2008 på 284% för kvinnor, och 200% för män.
Till detta kan nämnas att 1st kvinna omkom i arbetsplatsolycka 2010.
Har vi blivit så mkt mer fallbenägna &/el hur många "puttolyckor" ryms däri tro ?

Så att ta BRÅ:s tolkningar av egna rapporter som garant på att allt är "frid & fröjd" är i vanlig ordning vanskligt.

Bifogat

• MSB.JPG
    MSB.JPG
    89.6 KB · Visningar: 59
Last edited:
Från samma sida och ej verifierat av mig.
Således tar jag inget ansvar för sanningshalten :rolleyes:

Tack, såg bara på början av sidan :)

Så att ta BRÅ:s tolkningar av egna rapporter som garant på att allt är "frid & fröjd" är i vanlig ordning vanskligt.

Frid och fröjd skulle jag inte kalla det när alla brott som redovisades i andra inlägget visar en ökning med 300-800%.

Last edited:
Tittar man däremot på fallolyckor i MSB:s rapport "Olyckor & kriser 2009/2010" så ser man en ökning gällande dödsfall pga fallolycka från 1995 - 2008 på 284% för kvinnor, och 200% för män..

Så du menar att denna tydliga ökning skulle bero på en "balkongputtningsepedemi" som då i sin tur skulle innebära att det sedan ett par år puttas dubbelt så många kvinnor från balkonger som det slås ihjäl folk överlag?! :va

Om man kollar på bra.se så var det 279 mord 2010 och 189 mord 2009, det kallar jag en ökning.

Så du menar att denna tydliga ökning skulle bero på en "balkongputtningsepedemi" som då i sin tur skulle innebära att det sedan ett par år puttas dubbelt så många kvinnor från balkonger som det slås ihjäl folk överlag?! :va

Läs vad jag skriver istället, där står tydligt vad jag menar, ...dvs inte vad du skriver.

Läs vad jag skriver istället, där står tydligt vad jag menar, ...dvs inte vad du skriver.

Ja, du visar att antalet dödsfall på grund av fallolyckor (i förenklade & avrundade tal)har fördubblats från ca 400 till 800....

Som förklaring till detta antyder du då att denna ökning, på ca 400 ytterligare fall per år, till betydande del beror på att det skulle puttas ihjäl en massa tjejer och killar...

Med tanke på att det slås ihjäl dryga hundratalet på klassiskt maner menar du alltså att vi puttar ihjäl 1-3 gånger fler om vi enbart tittar på ökningen och säger att det är just ökningen som skulle bero på en betydande del ihjälputtade...

För om det är "ihjälputtningar" som står för en betydande del av ökningen borde det ju det röra sig om minst 100-300 medvetna "ihjälputtningar" extra per år...(Då räknar jag bara de nytillkommna
puttningarna)
Jag har bara svårt att få det att låta rimligt att vi fått en sån puttningsepedemi som innebär att vi plötsligt puttar ihjäl mångdubbelt så många som vi slår ihjäl.

Ja, du visar att antalet dödsfall på grund av fallolyckor (i förenklade & avrundade tal)har fördubblats från ca 400 till 800....

Som förklaring till detta antyder du då att denna ökning, på ca 400 ytterligare fall per år, till betydande del beror på att det skulle puttas ihjäl en massa tjejer och killar...

Med tanke på att det slås ihjäl dryga hundratalet på klassiskt maner menar du alltså att vi puttar ihjäl 1-3 gånger fler om vi enbart tittar på ökningen och säger att det är just ökningen som skulle bero på en betydande del ihjälputtade...

För om det är "ihjälputtningar" som står för en betydande del av ökningen borde det ju det röra sig om minst 100-300 medvetna "ihjälputtningar" extra per år...(Då räknar jag bara de nytillkommna
puttningarna)
Jag har bara svårt att få det att låta rimligt att vi fått en sån puttningsepedemi som innebär att vi plötsligt puttar ihjäl mångdubbelt så många som vi slår ihjäl.

Har du gått på läsförståelsekurs hos Bonny eller? Var läser du dig fram till det fetstilta ?
Precis som jag skrev, är det ett exempel på ett potentiellt & sannolikt mörkertal i någon grad, i statistiken som tråden handlade om.

edit: 278 mord ska det vara. Slutlig statistik för år 2010 ligger det under, så det borde vara det riktiga talet?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år