När blir det ok att äga en glidare?

När blir det ok att äga en glidare?


  • Antal röstningar
    0
Har väldigt svårt att hitta något skäl till varför jag skulle vilja ha eller behöva ha en glidare, vill jag glida så kan jag göra det med något som kan göra något annat också?
Jag hade faktiskt en Kawa ltd 750 (fick den så billigt så jag var tvungen att köpa den) runt 91-92 någon gång och jag kan milt uttryckt säga att jag inte saknade den när den var såld, jag försöker nu hitta något som var positivt med den men det är inte lätt, möjligen att det var noll underhåll på den men det kan ju höra ihop med att den var nästan ny och det faktum att jag inte körde mer än nödvändigt med den. Den var faktiskt ganska bekväm att sitta på när den stod still så om man monterade på en tv istället för styre på den så kanske

Nej jag kan med ganska stor säkerhet säga att jag kommer aldrig någonsin igen att äga en dylik sak igen, ska vara om den är lika billig som den förra och då säljer jag den igen, blir nog en kommunaldriven sittvagn istället när jag blir för gammal för köra rolig hoj
 
En glidare är ok när:
-Du tröttnat på att kryssa mellan bilarna och nöjer dig med att stå i kö.
-Du vill åka mitt i vägen och hindra andra trafikanter att köra om.
-Du vill hinna se vad det står på skyltarna.
-Du vill ha samma körställning som när du kör bilen.

-Du är så tjock att sporthojstanken är i vägen.
-Du har så mycket skägg att integralhjälm inte är att överväga.
-Du vill att det ska låta mer än det går.
-Du inte vill hälsa på andra hojåkare.
 
Alltså vaffan har man råd att ha en modell av varje så varför inte...

Men personligen så tror jag inte det kommer att locka det minsta förrän jag passerat 50 och inte "orkar" köra snabbt utan mer vill glida runt på softa söndagsturer...
 
Det är helt OK att äga en glidare. :tummenupp
Kan starkt bidra till att körkortet finns på sin plats i plånboken. :)
Och tar du den till nån bandag (ve och fasa) och lyckas piska några på sporthojar (kanske jag :huvet) så blir det en fin lektion i att förmågan köra motorcykel finns ovanför sadeln, inte under.:banana
 
Fjantigt att begränsa sitt hojintresse till en viss sorts hojar. Dessutom så kommer vi säkert att få 100 hästars begränsning här också med tiden och då känns det kanske inte längre som att effekt är ett argument mot cruisers längre.
 
Glidare är fräna. De som har glidare ser ut att njuta lika mycket som vi av hojåkningen. Jag kommer garanterat att ha en i framtiden.
 
Glidarhojar är väl okey, men när gamla människor klär sig i fransiga kläder då blir det patetisk. Jag skulle kunna ha en glidare, bara man får sätta sin egen prägel på hojen.
 
Det är antagligen dags när ditt självförtroende är så stort att du faktiskt inte bryr dig ETT SKIT om vad andra tycker. Allt på två hjul är kul, skippa "vi & dom" mentaliteten, grow a pair och lev lycklig! ;)
Jag har "ett antal" i garaget (50cc och uppåt) för att jag vill ha och köra det jag känner för för stunden....
Känner mig inte sämre på en hundratjufemma än en Winge eller en...
Så varför ens bry sig??? :confused:

(Möjligen varför HA-folket nästan alltid hälsar på mig när jag har Vingen? Börjar undra lite över dess bakgrund..:rolleyes:)
 
Last edited:
Det är OK att ha glidare om det är en rejäl powercruiser och ingen tung fläskig krompråm enbart skapad för utseendet.
 
varför ha en glidare? det svaret är mer intressant!

Nostalgi -kommer smygande i min ålder. En granne hade en naken svart Guldvinge i början av 80-talet. Jag kunde inte se mig mätt på boxerfyran och den feta sadeln...
-Det vore kul om frugan ville hänga med ut på en sväng någongång. Eller äldsta dottern. SP2 är uteslutet i båda fallen, något som är helt ok för mig
-Ett gäng kompisar kör glidare. Jag är välkommen men ryggpuckel känns inget vidare...
-För mkt pengar på kontot.:D

Men fransar...det vore illa:gnissla
 
Last edited:
Man kör bara ihjäl sig, direkCt!

Ja, faktiskt. Var ute å körde 1100 yamaha i somras. Totalt livsfarlig. Körde där jag brukar köra, kommer en 90-graders sväng. Svänger och lutar, tänker att det är lugnt att luta, fotpinnarna tar väl i snart. Nej, det gjorde dom inte. Helt plötsligt skrapa ramen i asfalten vilket gjorde att bakdäcket tappade fästet. Då var det nääära en vurpa.

Som sagt, livsfarliga :fakta
 
Det är OK att äga en glidare om du bor i Stockholm och skenförsäkrar den år farfar ute på landet så han får en högre premie.
 
Man kör bara ihjäl sig, direkCt!

Ja, faktiskt. Var ute å körde 1100 yamaha i somras. Totalt livsfarlig. Körde där jag brukar köra, kommer en 90-graders sväng. Svänger och lutar, tänker att det är lugnt att luta, fotpinnarna tar väl i snart. Nej, det gjorde dom inte. Helt plötsligt skrapa ramen i asfalten vilket gjorde att bakdäcket tappade fästet. Då var det nääära en vurpa.

Som sagt, livsfarliga :fakta

de va ett täcken på att glidare e farliga :tummenupp
 
Så länge det är något "touringaktigt" eller hur man ska säga är det okej! Dom har ett syfte! Beror väl lite på hur du definierar "glidare" kanske

Eller något med lite stil, de finns ju glidare som ser relativt bra ut, har något normal gaffellutning osv

Men en jävla custom, med 3 meters gaffel, raka rör, stel upphängning bak med en luftkyld, stor, tung och flåsande v-twin ska du inte tänka på :död
 
Glidare med varvtalsregister som en diesel är trist och kanske passar 60+. Min glidare VMax -09 är ok som allround, går jättefint mellan 2000 och 10000 rpm. Det måste finnas lite resurser när man behöver köra ifrån en farlig trafik situation...
 
Nyheter
Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Back
Top