Superduke-tråden

Har läst lite förut om kapning av stänkskärmen i bak men aldrig orkar sätta mig in i det ordentligt. Därför tänkte jag snabbt fråga er här på forumet som har gjort det hur det fungerar. Så som jag förstått det så går det inte att montera bort den utan den måste kapas, om jag sedan mot förmodan skulle vilja ha tillbaka den måste jag köpa ny, right? Vad är snyggast egentligen, en kapad och regskylten inne i hjulhuset eller montera dit en mindre snyggare skylthållare? Finns det någon sådan som passar bra i kombination med titaniumdämparna utan för mycket modifieringar?

Om jag väljer att inte byta ut original stänkskärmen/läppen så funderar jag på att skaffa en mindre regskylt för att ge bakändan en slankare look. Någon som har gjort detta och har bild på hur det blev? :)

Edit: hittade en bild på ungefär hur jag skulle vilja att rumpan ska se ut http://www.superduke.net/forum/viewtopic.php?t=13904

Var förresten schysta backspeglar på den där. Någon som har provat dessa? Är sugen på att köra utan men tycker om att ha översikt bakåt utan att vrida på skallen för mycket. Har kört utan men kände mig "blind" bakåt i jämförelse med monterade speglar..
 
Last edited:
Hur har det gått med bilder på greppen vi pratade om tidigare? Skulle vara intressant att se hur slutresultatet blev :)

Sorry, fotade redan förra helgen men glömde posta dem och har nu varit bortrest i jobbet, utan internet! F-n vilken plåga... :-)

Här har du i alla fall två bilder, en med 2-fingrar och en med 3-fingrar.

För att få till rätt avtryckarpunkt på bromsen får man justera lite på tryckarmen i handtaget, verkar inte sitta riktigt som orginal. Trycket var något högt så bromsen låg på lite onödigt mycket på skivorna.
 

Bifogat

  • 2fingrar.jpg
    2fingrar.jpg
    232.4 KB · Visningar: 122
  • 3fingrar.jpg
    3fingrar.jpg
    235.2 KB · Visningar: 120
Sorry, fotade redan förra helgen men glömde posta dem och har nu varit bortrest i jobbet, utan internet! F-n vilken plåga... :-)

Här har du i alla fall två bilder, en med 2-fingrar och en med 3-fingrar.

För att få till rätt avtryckarpunkt på bromsen får man justera lite på tryckarmen i handtaget, verkar inte sitta riktigt som orginal. Trycket var något högt så bromsen låg på lite onödigt mycket på skivorna.

Ser riktigt bra ut, blir nog till att beställa mig ett par sådana! .:) Att trycket från bromsen var något högt är säkert väldigt vanligt, men hur var det med kopplingen? Man vill ju inte att den ska fri-koppla omedvetet. Borde dock inte vara något problem då det är lite spel på den.

Visst var det sådana här http://cgi.ebay.co.uk/Racing-Clutch...25?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3f0495d385 ?
 
Ser riktigt bra ut, blir nog till att beställa mig ett par sådana! .:) Att trycket från bromsen var något högt är säkert väldigt vanligt, men hur var det med kopplingen? Man vill ju inte att den ska fri-koppla omedvetet. Borde dock inte vara något problem då det är lite spel på den.

Visst var det sådana här http://cgi.ebay.co.uk/Racing-Clutch...25?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item3f0495d385 ?

Japp sådana var det!

Med kopplingen tänkte jag inte ens på att det var något "tryck-problem" så förmodligen var det ignet nämnvärt! Det är ju ändå mest en justeringssak och ännu så länge känns det mycket långt till hojåkning utan depåstöd och garagevärme :-)
 
Japp sådana var det!

Med kopplingen tänkte jag inte ens på att det var något "tryck-problem" så förmodligen var det ignet nämnvärt! Det är ju ändå mest en justeringssak och ännu så länge känns det mycket långt till hojåkning utan depåstöd och garagevärme :-)

Slår nog till efter den 25e på en uppsättning sådana grepp :) Aa tyvärr känns det väääldigt långt kvar...men hoppas att kung bore släpper taget om oss snart..
 
Så nu är bandagar bokade :tummenupp

Kika in hos http://www.ktmclubscandinavia.se/ för mer info :banana

När kommer bokningen upp? :)

Japp sådana var det!

Med kopplingen tänkte jag inte ens på att det var något "tryck-problem" så förmodligen var det ignet nämnvärt! Det är ju ändå mest en justeringssak och ännu så länge känns det mycket långt till hojåkning utan depåstöd och garagevärme :-)

Vad skrev du i paypal noteringen? Tänkte så att man får rätt grejer. Såg iofs nu att för de jag vill ha är den beräknade ankomsttiden till moto-777 i mars, men det gör inget :)
 
Last edited:
Vad skrev du i paypal noteringen? Tänkte så att man får rätt grejer. Såg iofs nu att för de jag vill ha är den beräknade ankomsttiden till moto-777 i mars, men det gör inget :)

Skrev enligt anvisning:
Please send me 1 pair of levers. 2006 KTM 990 SuperDuke. Black levers with red adjuster. Short size.

Lycka till!

/Mattias
 
Skrev enligt anvisning:
Please send me 1 pair of levers. 2006 KTM 990 SuperDuke. Black levers with red adjuster. Short size.

Lycka till!

/Mattias

Jag skrev något liknande, får se när de dyker ner i postlådan...ska bli kul att testköra dem sen :)
 
En snabb fråga.

Ska besiktiga superduken 07an för första gången nu.
När det gäller avgastkrav? Har Akra Evo pipor some ersatt orginalen. Vad jag kan se sitter det en katalysator i orginalpiporna men inga i Akra. Får jag problem?
 
En snabb fråga.

Ska besiktiga superduken 07an för första gången nu.
När det gäller avgastkrav? Har Akra Evo pipor some ersatt orginalen. Vad jag kan se sitter det en katalysator i orginalpiporna men inga i Akra. Får jag problem?

När jag besiktade min för första gången i höstas så gjorde de inte ens något avgastest.
 
En snabb fråga.

Ska besiktiga superduken 07an för första gången nu.
När det gäller avgastkrav? Har Akra Evo pipor some ersatt orginalen. Vad jag kan se sitter det en katalysator i orginalpiporna men inga i Akra. Får jag problem?

Jag kanske missminner mig men har inte evo-piporna någon form av inbyggd katalysator medan titanium-piporna inte har det?

http://www.mcweb.se/default.aspx?main=/ljuddampare-effekt--p-4597-c-1184.aspx

Sen så länge du klarar dB-kravet så tror jag icke att det är några probs då det förut iaf inte har fokuserats så mycket på miljövänligheten hos motorcyklarna utan mer på att hålla ner ljudnivån, iaf på besiktningarna...

Edit: kanske var lite snabb med länken...
http://www.mcweb.se/default.aspx?main=/slipon-titanium-akrapovic-ljuddampare-evo-p-5220-c-1184.aspx
 
Tog premiär turen på nya duken idag fy fan vad kallt men fan vilken härlig hoj :)

ååååååhh.. tidig premiär.. här har vi fortfarande snö så man inte kan ta ut hojjen...
insåg inte hur mycke ja skulle sakna min hoj.. hon gick fint va? ;)
 
Ventiljustering

Började nu i kväll att skruva lite med hojen för att göra service och ventiljustering själv.
Började med att lyfta upp tanken och ta bort luft filtret.
Funderade lite på hur själva luftboxen sitter fast. Jag tycker att det ser ut som att det enda som håller den fast är skruvarna undertill på spjällhusen stämmer det? (bifogar en bild). Sedan borde det ju bara att vara att lyfta den rakt upp.
Undrar med om man behöver skruva bort kylare och oljetank med för att komma åt att justera den främre cylindern?
Undrar om någon har en repmanual på en SD med insprutning. Jag har sprängskisser och allt på 950 Adventure, men det är ju inte riktigt samma (den har ju förgasare).
Någon som vet vilket vetilspel det ska vara på hojen?

Jag får lite hjälp av en kompis som har varit Mc-mek, men jag tänkte riva lite innan, så han i princip bara behöver ställa ventilerna.

Jag rev motorn på min XTZ660 förra året och det funkade, men denna har ju insprut och det är jag lite osäker på.

Tänkte försöka dokumentera lite när jag gör detta och lägga upp en lite vägledning här. Tycker att det var lite väl hårt när Beviks ville ha drygt 7 papp för denna service...
 

Bifogat

  • Spjällhus.jpg
    Spjällhus.jpg
    218.4 KB · Visningar: 65
Äntligen!

Puh, det tog sin lilla tid att ta sig igenom tråden minsann. Den är både lång och innehållsrik. :)

Har nu äntligen (efter 3 år av dreglande varav 1 med mc-kortet i hand) gått och införskaffat mig en Superduke. Yayyyy!

hertig.jpg

Går just nu i avgastankar och har fastnat för HP Corse (svarta). Tycker de passar riktigt bra in med baken på SD:n. En annan aspekt jag gillar är att man kan få Akra med typgodkännande och kat, vilket förenklar vid kommande besiktning (och ev farbror blå-gnäll).

Någon som har erfarenheter av annat än Akra? Har sett i tråden att både FMF och HP förekommit men såg aldrig något direkt utlåtande om annat än "gott ljud". Det är dock något jag förväntar mig av ett avgas för 10+k. :D

EDIT: Stavningsmupp.
 
Last edited:
Puh, det tog sin lilla tid att ta sig igenom tråden minsann. Den är både lång och innehållsrik. :)

Har nu äntligen (efter 3 år av dreglande varav 1 med mc-kortet i hand) gått och införskaffat mig en Superduke. Yayyyy!

View attachment 329994

Går just nu i avgastankar och har fastnat för HP Corse (svarta). Tycker de passar riktigt bra in med baken på SD:n. En annan aspekt jag gillar är att man kan få Akra med typgodkännande och kat, vilket förenklar vid kommande besiktning (och ev farbror blå-gnäll).

Någon som har erfarenheter av annat än Akra? Har sett i tråden att både FMF och HP förekommit men såg aldrig något direkt utlåtande om annat än "gott ljud". Det är dock något jag förväntar mig av ett avgas för 10+k. :D

EDIT: Stavningsmupp.

Grattis och välkommen :yoparty

HP låter riktigt jäkla mycket nästan lite väl mycket.
(fan börjar jag bli gammal nu:brinnerup)
Men dom passar in bra.
 
Grattis och välkommen :yoparty

HP låter riktigt jäkla mycket nästan lite väl mycket.
(fan börjar jag bli gammal nu:brinnerup)
Men dom passar in bra.


Tackar, tackar! Har bara tagit en kort provtur (i 3 minusgrader och grus på vägarna) på den innan papprena skrevs men flinet var stort som hela kommunen när man klev av. Det ska nog bli en njutbar sommar det här. :banana

Låter mycket är ju förvisso nice men jag är lite inne på ditt spår. Låter man _för_ mycket drar man lätt ilskna blickar till sig och så kan det bli ett jävla liv för ingenting. Men ruskans fina är de... Hittade någon tysk sida som levererade dem med EG-genehmigung (se länk nedan) och någon form av intyg tycks det ju vara men vad det innebär i Sverige är jag sjukt osäker på.

http://shop.fightercompany.de/shpSR.php?sfC=KTM&A=907&p1=266&p2=442&p3=478

Vet du/ni om det är standard att få med dB-killers vid köp av eftermarknadsavgas?
 
Back
Top