De hade bättre öknamn förr

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
De hade bättre öknamn förr helt klart.

Ett utdrag:

"En av dem är en 63-åring som i kriminella kretsar har legendarstatus och bär öknamnet "Nisse Pistol". De andra två männen är 70 respektive 52 år gamla och även de välkända av polisen.
70-åringen och "Nisse Pistol" har genom åren kamperat ihop med kända brottslingar som Lars-Inge Svartenbrandt, Clark Olofsson och "Bosse Dynamit"."

http://hd.se/skane/2011/02/05/legendarisk-ranare-kopplas-till/

Om Nisse Pistol:
http://hd.se/skane/2011/02/05/lang-och-valdsam-brottskarriar/

Glöm inte den gamla motorcykelryttaren "Bråttom" Johansson.

Han var för mig okänd, i Umeå fanns dock en Jonny Bråttom som körde katana har jag för mig, men jag gick i mellanstadiet då...

Kan det vara han, eller var han bara lokal ligist?

Hans "Slaktaren" Frank
Stickan Andersson
Hoa-Hoa Dahlgren
Ingo Johansson
Loket Olsson
Snoddas Nordgren

De kommer jag på med rak arm.
Det enda i min egen generation som kommer nära är väl smeknamnet "Linkan" som används ibland.
Annars är det egentligen bara uppenbara smeknamn som Adde och Fredde som finns. Tråkigt egentligen.

Ang. Nisse Pistol och hans kumpaner måste polisen blivit lite förvånade när dom upptäckte att gubbar i pensionsåldern springer omkring och rånar. Fast dom e iofs inte fällda än.

Håller helt med om dom gamla tuffa namnen :hihi

Ramlade på dessa som stod med i en bok om gamla brott etc.

Hasse Kofot, Åke Fräckis, Kurre Sillen, Indian-Jocke, Rune Stöten, Hasse Rövarn, Joker, Modellen, Gösta Tjabben, Sluggo, Västeråskattan, Fräckis, Pjatten, Påsen, Knutan, Masen, Cobran och Svarta Mary (de två sistnämnda kvinnor).

:Bugar

Han var för mig okänd, i Umeå fanns dock en Jonny Bråttom som körde katana har jag för mig, men jag gick i mellanstadiet då...

En av Sveriges första framgångsrika motorcykelryttare.
På 1920.
Tror inte att han hade någon katana.

Bland de lokala förmågorna hade vi "Mördar-Rolf" som sålde korv på kyrktorget (korvgubbe fick vem som helst bli) och "Skuggan".
De flyttade senare till Halmstad och skulle bli hederliga.
Men först skulle de ekipera sig.
När polisen kom stod de och manekängade framför spegeln, innanför det sönderslagna skyltfönstret.
Startade senare "KRIS" (kriminellas Revansch I Samhället).

En av de mest kända bör vara Lasse-Maja.

Lasse-Maja och "Tatuerade Johansson" undflydde polisen genom att låtsas hässja hö hos mitt barndomshems granne.
Stora delar av rikskriminalpolisen ångade förbi medans de stod och vinkade med hötjugor i näven.

Last edited:

Johnny Bråttom hörde jag talas om när jag låg i vaggan så jag tror han är ganska så känd även utanför Umeå :D
En indian körde han enligt min far men det låter jag vara osagt.

En av Sveriges första framgångsrika motorcykelryttare.
På 1920.
Tror inte att han hade någon katana.

Aha, så tidigt till och med. Han körde inte velodrom?

Edit2/ Min kompis säger att det är en fotbollsspelare som är känd under det namnet så han kanske bara var känd i Umeå :va

Last edited:
Johnny Bråttom hörde jag talas om när jag låg i vaggan så jag tror han är ganska så känd även utanför Umeå :D
En indian körde han enligt min far men det låter jag vara osagt.

Aha, så tidigt till och med. Han körde inte velodrom?

Edit2/ Min kompis säger att det är en fotbollsspelare som är känd under det namnet så han kanske bara var känd i Umeå :va

Jag inte tror jag att han körde Indian i alla fall, han var sporthojsnisse och på den tiden innebar det Katana, GPZ, Boldór och kanske någon Yanmaha (jag har fan ingen koll på Yamaha från den tiden, var dom offline?)

Han var nog lokalkändis, på den tiden kunde man ju inte skryta på Internetz..

Jonny Bråttom alltså Umeåkändisen körde en Rickman kittad Kawa, dock osäker på modell, det sägs att han har kvar den än idag.

Den legendariske och mytomspunne fjällflygaren och helikopterpiloten "Spökis" beundrade jag när jag var liten. Mor berättade ofta om honoom. Har för mig att Gunnar Andersson fick sitt namn för bla sin skicklighet och egenhet att flyga lågt och för ryktet att han deltagit i nattliga sk "spökflygningar" med förnödenheter till norska motståndsrörelsen under krigsåren: Att han i fjällvärlden kunde dyka upp från ingenstans, i vilket väder som helst, som ett spöke.

Han fick bla under 70-talet i uppgift att blåsa bort snö och is från kraftledningar med rotorn, det var en sådan helikopterdag 1974 det plötsligt gick snett och han avled. Som 7-åring blev jag mycket bedrövad och var otröstligt minns jag.

Startade bla Jämtlands Flyg som finns kvar än idag.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gunnar_Andersson_(flygare)

88908.jpg

t-aktuellt-nr25-1962.jpg

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back