Högvakt rånad..

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Årets skämt?
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4258882

Högvakt rånad på vapnet av tomtar
Publicerat: kl 08:48, Ekot

En av högvakterna vid Stockholms slott rånades vid två-tiden i natt på sin skarpladdade AK5:a. Gärningsmännen var utklädda till tomtar, uppger Norrmalmspolisen.

De två tomtarna attackerade och misshandlade vakten, som arbetade tillsammans med en kollega i natt. I samband med tumultet som uppstod fick de med sig vapnet. Misshandeln var dock inte så allvarlig så att vakten behövde uppsöka vård.

Polisen spanade i natt efter tomtarna, men har inte särskilt många spår att gå på.

– De sprang från platsen och fortsatte sedan i en bil, berättar Kennet Andersson, stationsbefäl på Norrmalmspolisen i Stockholm.

Var det ett skarpladdat vapen?

– Ja, annars är det ju inte någon mening att ha det, säger Kennet Andersson.

Brottet rubriceras som rån och våld mot tjänsteman.

:D

Vad är det för bössa?

AK5.
Har själv stått högvakt på slottet och man ska ju stå som en staty och inte röra en min, medan folk står nära och gör grimaser och kallar en för både det ena och andra.
Ingen som helst svårighet att safta på en käftsmäll och sno bössan i tumultet.
Bättre avspärrningar är vad som behövs.

Två vakter och de lyckas inte freda sig? När jag gick högvakten släppte man inte någon nära på natten. Det är bara skummisar och fyllon som rör sig kring slottet då.

AK5.
Har själv stått högvakt på slottet och man ska ju stå som en staty och inte röra en min, medan folk står nära och gör grimaser och kallar en för både det ena och andra.
Ingen som helst svårighet att safta på en käftsmäll och sno bössan i tumultet.
Bättre avspärrningar är vad som behövs.

Nja, när jag gick högvakt så skulle man inte släppa folk för nära inpå. Isåfall sa man till dem att stanna och man lyfte sitt vapen om de fortsatte komma närmare. Vad man gjort om de kommit nära inpå vet jag inte. Troligtvis stött dem i bröstet med AK5an såsom Lt lärt oss. Då hade de inte kommit närmare.

Var det ett skarpladdat vapen?

– Ja, annars är det ju inte någon mening att ha det, säger Kennet Andersson.

För det är ju förstås sjukt stor mening att ha det när man inte ens använder det för att hindra det från att bli stulet....

Rätt beklämmande att det ska gå så enkelt att avväpna en skarpt beväpnad högvakt. Kanske skulle man beväpna dem med attrapper fortsättningsvis. Nu när avskummen inser hur lätt det är att få tag i en AK5.

Har de några som helst befogenheter de där vakterna? Nog borde de få lov att försvara sig om någon försöker övermanna dem och ta ifrån dem deras vapen. Framförallt om det verkligen är skarp ammunition i dem.

Rätt beklämmande att det ska gå så enkelt att avväpna en skarpt beväpnad högvakt. Kanske skulle man beväpna dem med attrapper fortsättningsvis. Nu när avskummen inser hur lätt det är att få tag i en AK5.

Har de några som helst befogenheter de där vakterna? Nog borde de få lov att försvara sig om någon försöker övermanna dem och ta ifrån dem deras vapen. Framförallt om det verkligen är skarp ammunition i dem.

Jorå, de får gå rätt långt för att hindra folk. Första de ska göra är att få ut patrullen. Rikta bajonetten mot folk är också effektivt för att hålla folk borta.

Här uppe rånade dom vaktkuren på militarförläggningen, dom fick med sig ett flertal vapen och massor av ammo.

Det mesta hittades dock hemma hos den rånade vakten....

Två vakter och de lyckas inte freda sig? När jag gick högvakten släppte man inte någon nära på natten. Det är bara skummisar och fyllon som rör sig kring slottet då.

Jag har också gått högvakten.

Och det kan jag informera alla busar om, att jag hade minsann inte tvekat att ropa
"HALT!", väntat en liten stund för att se om de lydde, och sedan ropat "HALT, ELLER
JAG SKJUTER SKARPT!" om de så skulle våga sig en meter innanför den där ringen
med svarta stenar, fyra decimeter från vaktkuren där jag stod.

Jag gjorde oxå högvakten. Stod på lejonbacken eller va fan den heter. Det var nåra fulla människor som var fram o småpratade lite på fredag lördagnatt. ''Luften är fri'' :hihi
Men som 18-19 åring tror jag knappast man hade haft speciellt mycket o säga till om ifall nån ville robba en. Dom skulle hinna runt hela jävla slottet o tagit allas vapen innan patrullen hunnit ikapp dom.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt