Skidåkande älg

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Jag satt i det där fritidsspåret och det kom en riktig jävla kommunist, typ punkare, gåendes emot mig genom skogen. Jag tänkte att nu blir det tjafs med en kommu om djurens rätt eller något, fy fan vad drygt. Speciellt då man måste vara så otroligt mogen när man är på jakt, och inte bara kan kasta en kotte på honom. Hur som helst:

"Ska ni jaga här?"
-ja"
"Jag såg en fin get där borta, den kanske du vill skjuta?"
"-eh tack"

Man ska ladrig säga aldrig. :gnissla

:)Vilket flyt du hade.

När jag skrev teoriprovet så sa förrättaren att vi alla, förr eller senare, kommer att stöta på en eller annan sån där riktig jakthatarfjällrävenkonkenryggsäcksmiljöpartist. Vargkramande naturmuppar med gympaskor och tunna fladdriga brallor. Fyfan.
Det är då det verkligen gäller att hålla tungan i rätt mun och absolut inte börja argumentera eller käfta emot. Speciellt inte med vapen i hand för då kan man ge sig fan på att polisen står hemma och väntar med en anmälan om olaga vapenhot också, som lök på laxen.
Bara vända sig om och gå därifrån var det enda rådet vi fick. Tur att du stötte ihop med en som bara såg konstig ut men som faktiskt verkade vettig.

Har väl att göra med att det ska vara sportsligt.
Precis som man inte får skjuta mot någon som räddar sig med fallskärm.
Är det inte så att man i krig använder helmantlat bara för att kulan inte ska döda direkt. Vitsen är väl att den skottskadade soldaten ska ligga så länge som möjligt på sjukan och kräva så stora resurser som möjligt av fiendesidan innan han dör?

On topic:

Polisens teori på det inträffade.

http://www.smp.se/multimedia/dynamic/01026/_lguppf_1026483l.jpg

Last edited:
Är det inte så att man i krig använder helmantlat bara för att kulan inte ska döda direkt. Vitsen är väl att den skottskadade soldaten ska ligga så länge som möjligt på sjukan och kräva så stora resurser som möjligt av fiendesidan innan han dör?

Njae, jag vet minor är konstruerade för att skada så mycket som möjligt utan att döda. Men i eldstrid är nog det primära målet att döda skulle jag tro. Även en skadad skjuter tillbaka :gnissla

Är det inte därför man utvecklat höghastighetsammunition som har liknande effekter som halvmantlat men "inom regelverket"?

Vilket av de? Som du kanske såg skrev jag (?) efter sifrorna vilket kan ge en hint om att det är lite överslagsräkning..

Vilket lät konstigt?

Att 1 ickejägare skulle blivit skjuten de sista 10åren.

Att 1 ickejägare skulle blivit skjuten de sista 10åren.

Vad är den korekta siffran då? Vad är snittet? Förra gången var väl någon bärplockare i början av 2000talet.. 01? 02?

Poängen var att det skjuts sjuuukt många skott per dödad.. (varav min gissning på mååånga miljoner)..
Dvs inte såååå illa som många stadsbor verkar tro.. Även om jag förstår att skogen kan kännas läskig :)

Ride on!

Vad är den korekta siffran då? Vad är snittet? Förra gången var väl någon bärplockare i början av 2000talet.. 01? 02?

Poängen var att det skjuts sjuuukt många skott per dödad.. (varav min gissning på mååånga miljoner)..
Dvs inte såååå illa som många stadsbor verkar tro.. Även om jag förstår att skogen kan kännas läskig :)

Ride on!

"""Jägarförbundets informationschef Christina Nilson-Dag säger att det är mycket ovanligt att personer som inte själva är med i jakten drabbas av jaktolyckor, högst vart tionde år.

2002 sköt en 80-årig älgjägare i trakten av Sundsvall ihjäl en 41-årig litauisk bärplockare som han uppfattade som en älg. Jägaren dömdes för grovt vållande till annans död men undkom fängelse på grund av sin höga ålder.
– Det är den enda olyckan av den arten som jag kan dra mig till minnes, säger Christina Nilson-Dag."""

Last edited:
Njae, jag vet minor är konstruerade för att skada så mycket som möjligt utan att döda. Men i eldstrid är nog det primära målet att döda skulle jag tro. Även en skadad skjuter tillbaka :gnissla

Är det inte därför man utvecklat höghastighetsammunition som har liknande effekter som halvmantlat men "inom regelverket"?
Det kan nog stämma. Jag vet inte hur det ligger till med det där.

Tragisk olycka, antar att älgen kom från "fel håll" eftersom hon valde halsen.

6,5*55 talar ju mot användandet av blyfri ammo, men är det någon som vet vad hon använde?

Den kvinnliga jägaren blir väl åtalad till försök till vållande till annans död.

Försök till vållande till annans död:brinnerup låter luddigt:D

Last edited:
Det där ger mer en känska av en älg med fart och lite för mycket framförhållning så halsskottet är mer ett "lyckat" misstag.
Hur skulle det sett ut för att det inte skulle gett dig en känsla av fart? För mig kan det lika gärna vara precis tvärtom, dvs älgen har precis passerat vägen och stannar upp när den kommer in i den "trygga" skogen...

Hur skulle det sett ut för att det inte skulle gett dig en känsla av fart? För mig kan det lika gärna vara precis tvärtom, dvs älgen har precis passerat vägen och stannar upp när den kommer in i den "trygga" skogen...

Jo det har du helt rätt i, min vanligaste upplevelse är doch att de gärna tar lite fart över vägar. Men din teori ihop med detta kan ju skapa just detta om älgen stannar upp.

Det finns allt för många synskadade gamlingar mm ute med bössor i skogarna. Ofta får dom vara med i jaktlagen för att dom känner skogsägaren som också är närmare döden eller ibland bara för att ingen har civilkurage nog att säga stopp.

Från mina hemtrakter var det för några år sedan en liknande gubbe fick syn på en älg med kalv komma gåendes mot honom på vägen. Gubben sköt först kalven och då hoppade älgen ner i diket och ropade skjut inte! Det var alltså en jaktkollega och kalven som blev avlivad var kollegans hund.

Vet att många inlägg har avhandlats sen detta skrevs men jag vill bara förtydliga lite saker i just denna tråden.

Tjejen i detta fallet fyller 31 nästa år, har två barn och anses vara en väldigt go och omtyckt person.

Känner vänner till henne som alla är väldigt ledsna över det som hänt.

Så, snacket om att man behöver se över licenser osv för att det sitter gamla gubbar som är så satans trigger happy får ingen vatten på sin kvarn i detta fallet.

Vet att många inlägg har avhandlats sen detta skrevs men jag vill bara förtydliga lite saker i just denna tråden.

Tjejen i detta fallet fyller 31 nästa år, har två barn och anses vara en väldigt go och omtyckt person.

Känner vänner till henne som alla är väldigt ledsna över det som hänt.

Så, snacket om att man behöver se över licenser osv för att det sitter gamla gubbar som är så satans trigger happy får ingen vatten på sin kvar i detta fallet.
Är alltid förvånandsvärt ofta som just antijakt människor "känner" någon som antingen utfört eller berättat en hårresande jaktberättelse. Ofta nämns dessa i samband med att de tidigare gett uttryck för någon åsikt, som den hårresande berättelsen ska hjälpa till att förstärka.

Är alltid förvånandsvärt ofta som just antijakt människor "känner" någon som antingen utfört eller berättat en hårresande jaktberättelse.

Är väl iof inte så konstigt om dom är anti om dom känner sådana jägare? :va

Jag är personligen inte mot jakt, även om det kanske verkar så. Hade ekonomin varit stabilare hade jag gått kursen nu i höstas.

Nä, 6,5x55 läste jag.
Vad det spelar för roll vet jag inte, klass1 är klass1. Det gör jete ont att få i fejset.

Ja, men nu var frågan om det kunde varit blyfri ammunition, men det faller på att 6,5an inte kommer upp i klass 1 isåfall.

Vad spelar det för roll vad det var för gevär eller ammunition, gubben e död och tjärringen hade maximal otur.

Frågan är om man inte ska spärra av skogsområdet eller varna med skyltar i bästa sosse stil när mr triggerhappy är på gång.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt