Skidåkande älg

• Thread starter Thread starter MC Doktorn
  • Start date Start date
Fast den där artikeln sa inte mycket alls.

Kanske var Bosse med bössan ute och jagade på sina egna marker och den däringa gubbajävelen hade fått för sig att åka skidor i Bosses skog utan att kontakta någon alls.

Läste för några år sedan om en bonde/skogsägare i Danmark som skickade ut några jägare i skymningen för att sätta stopp för en räv som levt loppan i hans hönshus, eller vad det var, en tid.

Jägarna skjöt istället ihjäl hans kälkåkande son. :död

Kulor eller fragment av dem kan gå långt och studsa många gånger i olika riktningar. Det är inte alltid det räcker med ett fullgott kulfång i bakgrunden. Men nog avlossas det skott på lösa boliner både här och där och av personer som egentligen inte är skickade att handha skjutvapen.

Kulor eller fragment av dem kan gå långt och studsa många gånger i olika riktningar. Det är inte alltid det räcker med ett fullgott kulfång i bakgrunden. Men nog avlossas det skott på lösa boliner både här och där och av personer som egentligen inte är skickade att handha skjutvapen.
:fakta
[YOUTUBE-ID]0ABGIJwiGBc[/YOUTUBE-ID]

Fast den där artikeln sa inte mycket alls.

Kanske var Bosse med bössan ute och jagade på sina egna marker och den däringa gubbajävelen hade fått för sig att åka skidor i Bosses skog utan att kontakta någon alls.

Men det står att Jägaren hade avlossat skottet mot en älg men av misstag träffat mannen som var ute ock åkte skidor i skogen. :rolleyes:

Hur stor är sannolikheten att just en skidåkare precis passerar när du trycker av.

Självklart satt han där på sitt pass och i fick informationen att den kommer nu och i samma ögonblick såg han något som rörde sig och instinktivt sköt han.
Eller ska man verkligen tro historien om att han siktade på älgen och i samma sekund kom skidåkaren fram i siktet :glömdet

Det finns allt för många synskadade gamlingar mm ute med bössor i skogarna. Ofta får dom vara med i jaktlagen för att dom känner skogsägaren som också är närmare döden eller ibland bara för att ingen har civilkurage nog att säga stopp.

Från mina hemtrakter var det för några år sedan en liknande gubbe fick syn på en älg med kalv komma gåendes mot honom på vägen. Gubben sköt först kalven och då hoppade älgen ner i diket och ropade skjut inte! Det var alltså en jaktkollega och kalven som blev avlivad var kollegans hund.

Och ingen klagar på att en gamling var ute och åkte skidor? Vet ni hur tråkigt det är med längdskidor för det första? Och vad skulle han ut att göra under jakttid? Ähh, stanna hemma eller var beredd att ducka.

Det finns allt för många synskadade gamlingar mm ute med bössor i skogarna. Ofta får dom vara med i jaktlagen för att dom känner skogsägaren som också är närmare döden eller ibland bara för att ingen har civilkurage nog att säga stopp.

Från mina hemtrakter var det för några år sedan en liknande gubbe fick syn på en älg med kalv komma gåendes mot honom på vägen. Gubben sköt först kalven och då hoppade älgen ner i diket och ropade skjut inte! Det var alltså en jaktkollega och kalven som blev avlivad var kollegans hund.

Du, det där låter som en rejäl skröna.

Last edited:
Men det står att Jägaren hade avlossat skottet mot en älg men av misstag träffat mannen som var ute ock åkte skidor i skogen. :rolleyes:

Hur stor är sannolikheten att just en skidåkare precis passerar när du trycker av.

Självklart satt han där på sitt pass och i fick informationen att den kommer nu och i samma ögonblick såg han något som rörde sig och instinktivt sköt han.
Eller ska man verkligen tro historien om att han siktade på älgen och i samma sekund kom skidåkaren fram i siktet :glömdet

Kulan slog igenom, verkar ha bytt riktning (fanns kulfång) och lyckats träffa skidåkaren.
Freak accident.
Som fan.

Se där, det gör saken ännu enklare. Motion är förresten inte så nyttigt som man kan tro, detta är ju ett bevis på det.

Redan Henry Ford insåg att motion är överskattat.
Är man frisk behöver man den inte.
Är man sjuk skall den undvikas.

Last edited:
Och då är det alltså lugnt att skjuta någon?

Det stod att han sköt mot en älg.
En kula stannar inte bara för att det är bom.

Edit: Sedärja, enligt Skrotnisse var det tom träff.
Att komma med ett uttalande om Bosse som inte har minsta vapenvett på en så lös tråd som den där artikeln är bara dumt imo.

Last edited:
Ja, visst gör det men det stod att läsa i lokaltidningarna.

I mörker så kan man verklig misstolka saker.

I lumpen så kommer jag ihåg massa gånger jag pratat med min stridsparskamrat i flera minuter innan han kommer och frågar vad jag håller på med.
Först då fattade jag varför trädet inte svarade :död

Det stod att han sköt mot en älg.
En kula stannar inte bara för att det är bom.

Edit: Sedärja, enligt Skrotnisse var det tom träff.
Att komma med ett uttalande om Bosse som inte har minsta vapenvett på en så lös tråd som den där artikeln är bara dumt imo.
ursäkta men vafan gör de för skillnad om det är hans mark? Om inte jag supit bort allt från scouterna har vi allemans rätt och som nån sa är det inte många dagar man inte får panga efter nått, så du menar att är man i skogen får man skylla sig själv om bosse skjuter en för han sikta ju på ett djur?

ursäkta men vafan gör de för skillnad om det är hans mark? Om inte jag supit bort allt från scouterna har vi allemans rätt och som nån sa är det inte många dagar man inte får panga efter nått, så du menar att är man i skogen får man skylla sig själv om bosse skjuter en för han sikta ju på ett djur?

Jodå nog får man det.
Det var väl dumt av mig att dra in frågan om vems mark det var.

Det jag ville få fram var att bara för att någon blir träffad betyder det inte att det är en skjutgalen dåre som avfyrat skottet.

Shit happens

Jodå nog får man det.
Det var väl dumt av mig att dra in frågan om vems mark det var.

Det jag ville få fram var att bara för att någon blir träffad betyder det inte att det är en skjutgalen dåre som avfyrat skottet.

Shit happens
Okej ja de håller jag med om, även om det onekligen finns många som borde kasta bort nyckel till vapenskåpet. Dock troligen färre än som borde kasta bilnyckeln.

Nej återinför ätestupan:D

Radjur borstade tanderna innan laggdags -skjuten

Nu var det spotlighting (idiotiskt!) de gjorde, vette fan om det kan raknas som hunting.

Sa ett par coola grabbar var ute med en 4wd, en kor bilen, en annan scannar av omradet med stralkastare och den tredje idioten skjuter pa allt som syns i stralkastarens sken... I detta fall var det nagot som los upp som radjurens ogon. Visade sig, efter skottet, vara en ung kvinna ute i bushen med sin pojkvan, stod och borstade tanderna innan laggdags. Hon bar LED-lights pa huvudet for att se i morkret. Pojkvannen korde HLR och forsokte halla henne vid liv.

Detta omrade var det forbjudet att jaga/spotlighta i efter viss tidpunkt (om det inte var helt och hallet.). Campingomrade.

Tragiskt.
http://www.nzherald.co.nz/nz/news/article.cfm?c_id=1&objectid=10688445

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8