Bra filmtips - ej Hollywood producerat

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
En filmtråd för filmer som ej är producerade i Hollywood. Tanken är att filmer som Guds Stad (Brasilien), Amélie från Montmartre (Frankrike) ska hamna i den här tråden.

Såg en film, Hemligheten i Deras Ögon nu i helgen från Argentina som jag varmt kan rekommendera. En av de bästa filmerna jag sett på väldigt länge.

[YOUTUBE-ID]5TjR3pTWk_0[/YOUTUBE-ID]

Länge sedan jag såg Guds Stad men den hör som sagt hemma här i tråden.

[YOUTUBE-ID]ni5WHNyKnoY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Likaså Amélie

[YOUTUBE-ID]aip3836VtZ0[/YOUTUBE-ID]

Tropa de Elite, tydligen har även en uppföljare gjorts.

[YOUTUBE-ID]_V_nZNWPYQk[/YOUTUBE-ID]

Sett alla dem där utom den första du länkade, mycket bra filmer. Som tips kan jag slänga in "Amores Perros", ingen aning om den är hollywood-producerad men den är liknande "Guds Stad" och "Tropa de Elite".

[YOUTUBE-ID]XToRtfQbeHg[/YOUTUBE-ID]

Imdb; http://www.imdb.com/title/tt0245712/

Inte sett Amores Perros - får lägga den på minnet.

Här är en annan grym film i två delar som jag tidigare rekommenderat och kom att tänka på. Sann historia.

Public Enemy Nr 1

[YOUTUBE-ID]XgYzDUhoah0&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jasså det är här du gömmer dig. Blir det filmkväll hos er då?

Det här är en spännande film rumänsk/fransk producerat som Hollywood senare satte tänderna i. Inte sett The Strangers, men kan inte tänka mig att den är i närheten så spännande.

[YOUTUBE-ID]n415za0nsMQ[/YOUTUBE-ID]

Infernal Affairs är orignalet till The Departed, något jag aldrig kunde bortse från när jag såg den senare filmen. Scen för scen har Martin Scorsese kopierat föregångaren.

[YOUTUBE-ID]S4R3nHkqyfM[/YOUTUBE-ID]

Jasså det är här du gömmer dig. Blir det filmkväll hos er då?

Du har PM

Last edited:
Mer franskt. Subway, med Christopher Lambert i huvudrollen (kass video tyvärr).
[YOUTUBE-ID]NXjzcskmt-4[/YOUTUBE-ID]

och lite argentinskt, El hijo de la novia (edit- samma regissör som filmen i första inlägget):
[YOUTUBE-ID]bM2B6dUtzRc[/YOUTUBE-ID]

Vill även tipsa om Grave of Fireflies, japansk tecknad men med väldigt vuxet budskap (ska helst ses med japanska röster dock).
[YOUTUBE-ID]RSrltqaZUwE[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Det här är en spännande film rumänsk/fransk producerat som Hollywood senare satte tänderna i. Inte sett The Strangers, men kan inte tänka mig att den är i närheten så spännande.

Jag tyckte också att Ils var bra. Har även sett The Strangers och kan säga att den var mycket sämre.

Profeten som Harmon Rabb tipsade är en höjdare... :fakta

En ytterst annorlunda rulle är Les Triplettes de Belleville
[YOUTUBE-ID]Npro9kjyaJk[/YOUTUBE-ID]

En rulle med några år på nacken
[YOUTUBE-ID]6ZFHknaZHc0[/YOUTUBE-ID]

Miyasaki har ju egentligen hur mycket som helst...
Spirited away
[YOUTUBE-ID]sIaBn9Emmlw[/YOUTUBE-ID]

Och en perfekt julklapp till barnen... Ponyo, en film baserad på historien om den lilla sjöjungfrun men i en ickesliskig version..
[YOUTUBE-ID]MXI7x6ExPuc[/YOUTUBE-ID]

Hämnartrillogin av Chan-Wook Park
[YOUTUBE-ID]PhZ8xGzyASE[/YOUTUBE-ID]

Osäker på om den här filmen egentligen hör hemma i tråden. Danny Boyle står för regi. I västerländska ögon är nog filmen att betrakta som utländsk.

[YOUTUBE-ID]AIzbwV7on6Q[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]Hf-U4FejabY[/YOUTUBE-ID] Den enfaldige mördaren. Gammal men ack så bra.
[YOUTUBE-ID]RCHe-0w9KX8[/YOUTUBE-ID]
Krigarens hjärta

Last edited:
Dax Experimnent
Der Baader Meinhof Complex
Dante 01
Blinkande Lyktor
De gröna slaktarna
District 9
Diving Bell & the butterfly
Elsker dig för evigt
Flickan (svensk)
Home
I kine spiser de hunde
Irreversible
Johnny Mad Dog
Nattvakten
Paris je taime
Pusher (hela trilogin)

Sydkoreanskt:

Hämd-trilogin som de flesta brukar nämna är bland det bästa som gjorts i sydkorea, men följande filmer är inte fy skam de heller.

the foul king (2000) (komedi)
handling: en bankman börjar med brottning för att chefen är en mobbare

mitt betyg: 7/10
imdb: 7.0/10

Shiri (1999) (action)
handling: en nordkoreansk terroristorganisation smider onda planer mot sydkorea

mitt betyg: 8/10
imdb: 6.6/10

joint security area (2000) (drama/thriller)
handling: en soldat vid gränsen mellan nord och sydkorea har blivit ihjälskjuten, en mordutredning startar

mitt betyg: 9/10
imdb: 7.8/10

memories of murder (2003) (drama/thriller)
handling: en mystisk mördare härjar på landsbyggden, två poliser med dålig utbildning och resurser försöker lösa det hela. Berättelsen är baserad på sydkoreas mest kända seriemördare

mdb: 8.1/10

public enemey (2002) (Svartkomedi/thriller)
handling: en oärlig polis hamnar i bråk med en mystisk man i regnrock under en regnigkväll. Dagen efter får polismannen veta att två äldre människor blivit mördade på samma gata som han träffade på mannen i regnrocken.

mitt betyg: 7/10
imdb: 7.1/10

tale of two sisters (2003) (drama/skräck)
handling: två systrar kommer hem igen från att bott på ett mentalsjukhus. Anledningen till deras vistelse där beror på deras mammas död. nu när de kommit tillbaka välkomnas de av sin pappa och hans nya fru. En inställsam ragata som kommer få tjejerna att må dåligt återigen...

imdb: 7.5/10

my sassy girl (2001) (drama/komedi)
handling: en tonårsgrabb räddar en söt, men asfull tonårstjej först från att ramla framför ett tåg och sen från att somna på en bänk på stan. Han tar henne istället till ett motell där de båda sover över. Dagen därpå kommer ett missförstånd som ett brev på posten och det visar sig att denna tjej är en riktigt jobbig jävel.

imdb: 8.3/10

a bittersweet life (2005) (drama/thriller)
handling: en "problemlösare" åt en maffiaboss får i uppdrag att hålla ögonen på chefens flickvän medans han åker på en resa. Chefen misstänker att hon är otrogen och om så är fallet ska både hon och älskaren dödas. När "problemlösaren" inte lyder order blir det istället han som blir måltavla.

imdb: 7.8/10

sad movie (2005) (drama)
handling: Vi har den något trögskallade brandmannen som har planer på frieri. Den arbetslöse killen som envist vill vinna tillbaka tjejen som tröttnat på deras relation. Pojken som nästan aldrig träffar sin mamma på grund av att hon jobbar så mycket. En tjej som kärat ner sig i en konstnär, men på grund av sitt handikapp finner det omöjligt att ta kontakt.
Alla berättelserna är riktigt roliga och söta, med härliga karaktärer och riktigt bra skådisar. Men det slutar inte så bra för alla...

imdb: 7.4

the chaser (2008) (thriller)
handling: en föredetta kriminalare, nu hallick har fått problem med sina flickor. flera stycken av dem är spårlöstförsvunna och det värsta är att de inte har betalat sina skulder. efter lite ohederlig undersökning upptäcker han att alla dessa tjejer har blivit uppringda av samma kund.

imdb: 7.9/10

mother (2009) (drama)
handling: en utvecklingsstörd grabb blir anklagad för mord, och hans mor försöker desperat hitta den rätta mördaren...

imdb: 8.0/10

Das Boot, tidernas bästa u-båts film. Någon som sett miniserien?

[YOUTUBE-ID]SwH1Sn65NyY[/YOUTUBE-ID]

Undergången, skildring av Hitler

[YOUTUBE-ID]TZcN66SUO84[/YOUTUBE-ID]

Två miniserier från rätt sida pölen:
Riket:
[YOUTUBE-ID]kY4WqXb3-es[/YOUTUBE-ID]
State of play (TV-serien, inte HW-remaken i långfilmsformat)
[YOUTUBE-ID]nEUJHdj7C7U[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...