Sydkoreanskt:
Hämd-trilogin som de flesta brukar nämna är bland det bästa som gjorts i sydkorea, men följande filmer är inte fy skam de heller.
the foul king (2000) (komedi)
handling: en bankman börjar med brottning för att chefen är en mobbare
mitt betyg: 7/10
imdb: 7.0/10
Shiri (1999) (action)
handling: en nordkoreansk terroristorganisation smider onda planer mot sydkorea
mitt betyg: 8/10
imdb: 6.6/10
joint security area (2000) (drama/thriller)
handling: en soldat vid gränsen mellan nord och sydkorea har blivit ihjälskjuten, en mordutredning startar
mitt betyg: 9/10
imdb: 7.8/10
memories of murder (2003) (drama/thriller)
handling: en mystisk mördare härjar på landsbyggden, två poliser med dålig utbildning och resurser försöker lösa det hela. Berättelsen är baserad på sydkoreas mest kända seriemördare
mdb: 8.1/10
public enemey (2002) (Svartkomedi/thriller)
handling: en oärlig polis hamnar i bråk med en mystisk man i regnrock under en regnigkväll. Dagen efter får polismannen veta att två äldre människor blivit mördade på samma gata som han träffade på mannen i regnrocken.
mitt betyg: 7/10
imdb: 7.1/10
tale of two sisters (2003) (drama/skräck)
handling: två systrar kommer hem igen från att bott på ett mentalsjukhus. Anledningen till deras vistelse där beror på deras mammas död. nu när de kommit tillbaka välkomnas de av sin pappa och hans nya fru. En inställsam ragata som kommer få tjejerna att må dåligt återigen...
imdb: 7.5/10
my sassy girl (2001) (drama/komedi)
handling: en tonårsgrabb räddar en söt, men asfull tonårstjej först från att ramla framför ett tåg och sen från att somna på en bänk på stan. Han tar henne istället till ett motell där de båda sover över. Dagen därpå kommer ett missförstånd som ett brev på posten och det visar sig att denna tjej är en riktigt jobbig jävel.
imdb: 8.3/10
a bittersweet life (2005) (drama/thriller)
handling: en "problemlösare" åt en maffiaboss får i uppdrag att hålla ögonen på chefens flickvän medans han åker på en resa. Chefen misstänker att hon är otrogen och om så är fallet ska både hon och älskaren dödas. När "problemlösaren" inte lyder order blir det istället han som blir måltavla.
imdb: 7.8/10
sad movie (2005) (drama)
handling: Vi har den något trögskallade brandmannen som har planer på frieri. Den arbetslöse killen som envist vill vinna tillbaka tjejen som tröttnat på deras relation. Pojken som nästan aldrig träffar sin mamma på grund av att hon jobbar så mycket. En tjej som kärat ner sig i en konstnär, men på grund av sitt handikapp finner det omöjligt att ta kontakt.
Alla berättelserna är riktigt roliga och söta, med härliga karaktärer och riktigt bra skådisar. Men det slutar inte så bra för alla...
imdb: 7.4
the chaser (2008) (thriller)
handling: en föredetta kriminalare, nu hallick har fått problem med sina flickor. flera stycken av dem är spårlöstförsvunna och det värsta är att de inte har betalat sina skulder. efter lite ohederlig undersökning upptäcker han att alla dessa tjejer har blivit uppringda av samma kund.
imdb: 7.9/10
mother (2009) (drama)
handling: en utvecklingsstörd grabb blir anklagad för mord, och hans mor försöker desperat hitta den rätta mördaren...
imdb: 8.0/10