Någon som sparar i fonden XACT Bear?

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Halloj

Funderar på att lägga in ca 200.000:- i en fond som heter XACT Bear.
Det är den ENDA fonden som faktiskt går upp just nu, för bra för att vara sant?

Någon som sparar i denna fond & som vet lite om hur det funkar?

Tack!

Halloj

Funderar på att lägga in ca 200.000.000:- i en fond som heter XACT Bear.
Jag vet ingenting om den men den verkar bra. Det är också rätt ballt att slänga sig med höga belopp så att andra ska bli imponerade. Speciellt eftersom beloppet inte är väsentligt för frågan.

Det är den ENDA fonden som faktiskt går upp just nu, för bra för att vara sant?

Någon som sparar i denna fond & som vet lite om hur det funkar?

Tack!

Jag köpte den faktiskt igår efter att ha läst lite om den på bl.a Morningstar. Någon skrev att det är en fond som kommer gå bra när börsen går dåligt vilket var tvärtemot vad förstod när jag läste informationen. Om jag förstod det hela rätt så är det en fond som ska återspegla de börser den investerar i gånger 1,5. Se den som en "hävstångsfond" Går börsen ner 1,0% skall fonden tappa 1,5% och vice versa.

Jag kikade lite på Morningstars lista över det fonder som gått bäst under tre år och ansåg (helt ovetenskapligt) att grafen tydde på att den kunde vara köpvärd. Viktigt att belysa är att fonden köps som en aktie. Kolla med din bank vilken courtageavgift som tas ut. Inte lönt att månadsspara små belopp i. Bättre köpa en större post.

För min egen del investerade jag bara några tusenlappar. Tänkte att det innehavet skulle kunna fungera som en barometer för mitt sparkapital och visa var det kan vara lönt att investera andra besparingar.

/ B.Örsamatör

Vet inte riktigt hur den funkar men ifall alla köper Bear-grejen och trycker på säljknappen på alla dom andra så borde alla i Bear bli miljardärer:va

Är detta ett flamebait?
Man sparar inte i EXACT Bear! Det är ett sätt att tjäna pengar när börsen går neråt vilket den inte kommer göra i all framtid. Det är inte att spara utan att spekulera!

När börsen går upp vilket den alltid gör på lång sikt minskar EXACT Bear i värde och på lång sikt kommer EXACT Bear sjunka till noll!

Fakkverk! Du blandar ihop "EXACT Bull" och "EXACT Bear"! Jag vill inte vara otrevlig men har man så dålig koll på läget ska man inte handla den typen av värdepapper!

Att försöka tjäna pengar på xact bear utan att veta hur den funkar är tyvärr en väldigt dålig idè enligt mig.

Enkelt förklarat: När OMX30 sjunker med 1% så stiger Xact bear med 1,5%.

Jag använder mig av fonden kortsiktigt. T.ex när börsen har stigit omotiverat mkt i några dagar kan det vara läge att köpa björnar och invänta nedåtrekyl för att sedan sälja av dem.. Men inte långsiktigt.

Alla borde investera i Impact Coatings!

Nu är fallet avklarat och vid nyheter är vi tillbaka på gamla nivån igen, men det har vart ett jävla fall den senaste tiden...

Ligger galet mycket likvid, typ 70%. Känns bra i såna här skittider.

Fakkverk! Du blandar ihop "EXACT Bull" och "EXACT Bear"! Jag vill inte vara otrevlig men har man så dålig koll på läget ska man inte handla den typen av värdepapper!

Tack & bock för att du upplyste mig! Jag har, precis som du skrivit, blandat ihop dessa. Ser dock ut att vara läge att sälja av dem ikväll... Tack än en gång!

/ Johan

Vilken fond investerar i Porr,vapen och alkohol?

www.vicefund.com

Last edited:
Alla borde investera i Impact Coatings!

Nu är fallet avklarat och vid nyheter är vi tillbaka på gamla nivån igen, men det har vart ett jävla fall den senaste tiden...

Ligger galet mycket likvid, typ 70%. Känns bra i såna här skittider.

Är lite sugen på impact nu när det börjar bli vettiga nivåer. Men jag gick in ganska tungt i betsson när den dippade till 61 så det är dåligt med likvider...

Du vet väl att det är NU du ska köpa, rea tamefan överallt! Köpa i nergång och sälja i uppgång är melodin... :tummenupp Många skryter om att de ligger 110% likvida, men vad händer när alla vill in igen...? Då gäller det att inte missa tåget.

Imorgon kommer det hända grymma affärer. De som följer med kommer göra sköna semesterpengar ;)

Skakar liv i en gammal tråd...:tummenupp

Säg att jag köper XACT BEAR, men sedan tuffar börsen på uppåt i o uppåt o uppåt...
Vad händer då med mitt innehav?
Kan det gå ner helt till noll?

Anledningen till min fråga grundar sig i att jag spekulerar i att vi kommer inom något år påträffa en ny lågkonjuktur jag vill då ha köpt BEAR på en relativt låg nivå för att säkra någon form av avkastning när sedan BEAR är på hög nivå.

Men säg att konjukturen fortsätter upp i 3 år till kommer mitt BEAR innehav då förintas helt? eller kommer jag äga andelar, men till ett extremt lågt värde?

Målet med BEAR är att ha det tills det har tredubblat sitt värde, då säljer jag av det. Dvs blir det högkonuktur så går alla andra mina innehav bra... perfekt. Blir det lågkonjuktur går mitt BEAR innehav bra och fyller igen hålen efter mina andra då för stunden sämre innehav.

MVH
KaliZ

Last edited:
Målet med BEAR är att ha det tills det har tredubblat sitt värde, då säljer jag av det. Dvs blir det högkonuktur så går alla andra mina innehav bra... perfekt. Blir det lågkonjuktur går mitt BEAR innehav bra och fyller igen hålen efter mina andra då för stunden sämre innehav.

MVH
KaliZ

Men du äger ju värdepapper för att tjäna pengar. Om du äger både kommer du ju aldrig kunna göra det?:confused:

Skakar liv i en gammal tråd...:tummenupp

Säg att jag köper XACT BEAR, men sedan tuffar börsen på uppåt i o uppåt o uppåt...
Vad händer då med mitt innehav?
Kan det gå ner helt till noll?

Anledningen till min fråga grundar sig i att jag spekulerar i att vi kommer inom något år påträffa en ny lågkonjuktur jag vill då ha köpt BEAR på en relativt låg nivå för att säkra någon form av avkastning när sedan BEAR är på hög nivå.

Men säg att konjukturen fortsätter upp i 3 år till kommer mitt BEAR innehav då förintas helt? eller kommer jag äga andelar, men till ett extremt lågt värde?

MVH
KaliZ

Vet inte men troligen sjunker dom aldrig till noll. Och andra sidan om du har förlorat 99% eller 100% av dina investerade pengar kanske mer är av akademiskt än praktiskt intresse.

Fyll din portfölj med icke konjukturkänsligt istället så tror jag du på ett bättre sätt får den riskprofil som du söker. Astra, H&M, Telia osv

Men du äger ju värdepapper för att tjäna pengar. Om du äger både kommer du ju aldrig kunna göra det?:confused:

Jag är inte 100% insatt i detta, men sitter och funderar lite.
Har innehav i stora bolag som jag aldrig kommer sälja av... dock kommer det alltid lågkonjukturer.

Om jag bedömmer att BEAR är relativt "billig" just nu så funderade jag på om det var en god ide att köpa BEAR för en slant. Sedan invänta nästa lågkonjuktur... BEAR kommer då öka i värde... när den ökat 3 gånger sitt ursprungsvärde så säljer jag den och skickar in mera pengar i mina stora bolag som då rimligtvis borde stå på en hyffsat låg nivå.

Tanken med BEAR är med andra ord inte att tjäna massa pengar i nedgång, utan att egentligen "snabbare" bygga vidare på mitt kapital som blir starkt sedan i uppgångar.

Jag är skitkass på att förklara, har en bild i huvet som är något otydlig just nu, måste fundera vidare.

MEN huvudfrågan kvarstår. Kan mitt BEAR innehav förinta sig själv helt om uppgången fortsätter? Där är ju en viss hävstång inblandad.

//KaliZ

Vet inte men troligen sjunker dom aldrig till noll. Och andra sidan om du har förlorat 99% eller 100% av dina investerade pengar kanske mer är av akademiskt än praktiskt intresse.

Fyll din portfölj med icke konjukturkänsligt istället så tror jag du på ett bättre sätt får den riskprofil som du söker. Astra, H&M, Telia osv

Antag att vi befinner oss mitt mellan hög och lågkonjuktur just nu.
Säg att jag köper BEAR för 25kr.
Uppgången fortsätter och mitt BEAR innehav sjunker till 0,25kr (det kanske inte kan bli noll)...

Högkonjukturen försvinner och helt plötsligt börjar mitt BEAR innehav att växa igen. Jag når upp till min ursprungsnivå igen (25kr)... det växer vidare och när det är tre gånger pengarna så säljer jag det oavsett hur konjukturen ser ut. Dessa pengar lägger jag i mina andra låååångsiktiga innehav (som då troligtvis är relativt billiga att köpa). Stabila företag som jag i praktiken aldrig säljer utan bara får avkastning ifrån. På så vis späder jag på min avkastning.

Visst, sjunker mina andra investeringen under lågkonjukturen, men jag tar aldrig ut någon förlust och innehavet kommer tillbaka långsiktigt.

//KaliZ

EDIT: Never mind! Har läst på lite och dessa aktie-fonder ger mig inte vad jag sökte. Visst det var något lurt. För risky för min smak... tack och godnatt... :glömdet

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back