IF varnar för sporthojar!

MadKat

Luktar gummi?
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -93
Hoppas denna tråd hamnar rätt nu..

Köpte igår Allt om MC, och läser då en artikel om hur IF resonerar om sporthojar.

Citerar lite.

-
Bolagets experter har nämligen kommit fram till att det som gör en supersportcykel så farlig är "den framåtlutande sittställningen tillsammans med ett stort antal hästkrafter i motorn"
-

Blir f*n förbannad, vem som helst kan köra ihjäl sig på en moped eller cykel om man nu vill det.. Så bara för att man sitter lutad och har si och så många hästar blir det en dödsfälla!?:huvet

Ett citat till.

-
Förutom det uppenbara behovet av bättre körkortsutbildning tycker vi att man bör överväga att införa restriktioner för nyblivna mc-förare. Körkortet kan t.ex. begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel.
-

Okej!? De vill att jag ska köra en HD/landsväg/motard men inte sporthoj? Jag kan alltså inte köra ihjäl mig på någon av de andra?

Ville nog bara skriva av mig lite, känns skönt.. Men är detta ett vettigt sätt att resonera på?

Skriv vad ni tycker och tänker om detta, allt mottages. Både positivt och negativt.

http://www.alltommc.se/news.php?id=1974

http://www.if.se/web/se/Om/Pressrummet/Pressmeddelanden/Pages/Pressmeddelande.aspx?itemid=503047

Jag tror nyckeln finns i följande ord i din länk:

denna hojkategori är inblandad i sex av tio dödsolyckor trots att bara var tionde mc i Sverige är en sporthoj.

Försäkringsbolagen är intresserade av samma sak som alla andra bolag - tjäna pengar. Försäkringsbolagen skiter fullständigt i vilka hojtyper som existerar, de skulle nog inte bry sig det minsta om sporthojar förbjöds, snarare tvärtom.

Last edited:
Det är inte motorcykeln det är fel på när någonting går åt helvete utan personen bakom styret, sad but true. Men skulle vi mc-förare se till att aldrig kvadda etc så skulle premierna förmodligen inte vara de som de är idag. Jag kommer alltid ändå välja hoj efter vad jag vill ha prestanda mässigt och inte vad det kostar att försäkra den, det är ett dyrt nöje men smakar det så kostar det också. :)

Det är ett problem att SH är överrepresenterade i olycks- och dödstalen. Det är sant som du säger att man KAN köra ihjäl sig på en moped eller en cykel, men det är fler som gör det på en sporthoj. Det är bra att samhället gör något åt det. Jag vill inte se mina kompisar hamna i Minneslunden, jag vill inte se någon hamna där på grund av olyckor.

(...) man bör överväga att införa restriktioner för nyblivna mc-förare. Körkortet kan t.ex. begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel.

Det håller jag faktiskt med om, finns ingen som helst anledning att en 20-åring med nytaget körkort ska få köra en ny literhoj på drygt 180hk.

Ser jag till mig själv är jag jävligt glad att jag inte hade hayabusan som första hoj, dels för att jag har betydligt mer självbevarelsedrift nu efter ett antal tusen mil på hoj och inte minst för att det är mycket lättare att lära sig köra ordentligt på en motorsvagare maskin där det är hojen som sätter gränserna och inte chauffören.

(jag lär inte få många + på det här inlägget direkt...:D)

Ett citat till.

-
Förutom det uppenbara behovet av bättre körkortsutbildning tycker vi att man bör överväga att införa restriktioner för nyblivna mc-förare. Körkortet kan t.ex. begränsas till att endast gälla vissa typer av motorcykel.
-
Är detta verkligen så dumt? Jag menar, får man verkligen lära sig hur man hanterar en hoj som har ca 1hk/kg på körkortsutbildningarna? Idag kan en person som aldrig kört ett motordrivet tvåhjuligt fordon få köra upp på en tung och trött flodhäst till mc, för att dagen efter köpa sig en sprillans ny R1. Hur skulle olycksstatistiken se ut om folk fick köra en formel1 bil på allmänna vägar, endast efter att ha tagit lappen i en 740?

Sålde sporthojen av den enkla anledningen att man inte kan låta bli gashandtaget (särskilt om man är under 25). Köpte istället en gammal häck till caferäcer och då var det slut på alla nära döden upplevelser :)

IF har en poäng, även om jag inte tycker om den.

Det håller jag faktiskt med om, finns ingen som helst anledning att en 20-åring med nytaget körkort ska få köra en ny literhoj på drygt 180hk.

Ser jag till mig själv är jag jävligt glad att jag inte hade hayabusan som första hoj, dels för att jag har betydligt mer självbevarelsedrift nu efter ett antal tusen mil på hoj och inte minst för att det är mycket lättare att lära sig köra ordentligt på en motorsvagare maskin där det är hojen som sätter gränserna och inte chauffören.

(jag lär inte få många + på det här inlägget direkt...:D)

Du har rätt som många andra, klart det kanske inte lämpligt att sätta en nybliven på en liter.. Samma är det med vanlig bil.. Att gå från körskolan och sätta sig i en porsche det första man gör är kanske inte det klokaste.

Sålde sporthojen av den enkla anledningen att man inte kan låta bli gashandtaget (särskilt om man är under 25). Köpte istället en gammal häck till caferäcer och då var det slut på alla nära döden upplevelser :)

IF har en poäng, även om jag inte tycker om den.

Det är väldigt individuellt, jag känner personer som det första dom gör är att gå på slangen tills 6an inte orkar mer. Och vissa undrar man, har du verkligen aldrig gasat mer än till 120?

Men de säger inte att andra är ofarliga, det är du som läser in det.

När man ringer till dem och säger att man har en sporthoj, får man ett tyst mumlande om dödsmaskin och ett snällt hejdå.. (gäller vissa bolag)

Last edited:
Den vanliga visan. Sittställning har liksom utbildning inte ett dugg med saken att göra. Det handlar om vilka som väljer att köpa (och köra) supersporthojar. Mest talande för detta är R1ans överrepresentation. De vars största intresse är att vara fräckast och farligast köper den hoj som ryktas vara fräckast och farligast. Samma personer kör fräckast och farligast. Hade det varit fräckt och farligt med häst och sulky hade de nog lyckats krocka ett sådant ekipage också.

Det är dessa coolingar tillsammans med försäkringsbolagens girighet som gjort premierna till vad de är för oss som kör lite mer med skallens insida.

Den vanliga visan. Sittställning har liksom utbildning inte ett dugg med saken att göra. Det handlar om vilka som väljer att köpa (och köra) supersporthojar. Mest talande för detta är R1ans överrepresentation. De vars största intresse är att vara fräckast och farligast köper den hoj som ryktas vara fräckast och farligast. Samma personer kör fräckast och farligast. Hade det varit fräckt och farligt med häst och sulky hade de nog lyckats krocka ett sådant ekipage också.

Det är dessa coolingar tillsammans med försäkringsbolagens girighet som gjort premierna till vad de är för oss som kör lite mer med skallens insida.

Min tanke om allt detta. Det är inte hojens fel, det är personen som sitter på den..

Min tanke om allt detta. Det är inte hojens fel, det är personen som sitter på den..

Precis.
Så istället för att klaga på hojar, eller på premiestorleken så borde vi klaga på försäkringsbolagens indelning av försäkringstagare.

I deras ögon säger valet av hoj tillsammans med ålder och kön ALLT om någon. Inget annat är viktigt.

Jag har ingen universallösning men man skulle ju kunna tänka sig att fler faktorer påverkar riskbedömning och körstil.

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back