Vilken bil till syrran för max 75 kkr?

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Syrran har bett mig hitta en bra bil till henne. Hon är i vårdsvängen och kör 12-1500 mil per år och den gamla Skodan (fulaste, billigaste varianten) är nu slut.

Noll intresse för finesser eller prestanda bara den alltid går och allt fungerar. Låg bränsleförbrukning och små övriga driftskostnader är också intressant.

Budget: Max 75 000:-

Vad ska man leta efter?

Honda Civic
Bränslesnål, skottsäker, trevlig och i det närmaste felfri på besiktningarna.

Om hon inte har allt för stora krav på utrymmen skulle jag titta på en japansk småbil från Nissan, Toyota eller Honda. I Japan tänjer man inte på gränserna lika mycket som i Europa (bortsett från Nissan GTR). Japanska bilar anses vara driftsäkra och billiga i drift.

Med denna blir hon det coolaste vårdbiträdet i stan och tar sig fram i alla väder :)

Överskottet kan hon spara .. för åtgärder, så att säga :tummenupp

Med denna blir hon det coolaste vårdbiträdet i stan och tar sig fram i alla väder :)

Överskottet kan hon spara .. för åtgärder, så att säga :tummenupp

Absolut men driftsäkerheten är nog rätt tveksam.

En 20 år gammal Lancia, jag tror inte att man behöver
säga mer än så...

Mvh,
Ingvar

En Lancia Delta Integrale är en riktig kultbil, men det är inget att köpa om man inte är väldigt intresserad av bilar. Täta kamremsbyten och säkerligen en hel del åldersrelaterade åtgärder lär inte vara bra för ekonomin om man avser att köra bilen i ur och skur.

Om jag fick förtroendet att välja bil till min syster, så skulle jag skita i hennes önskemål.
Högsta prioritet har säkerheten.
Andra driftsäkerheten.
Tredje ekonomin.

Med lång körsträcka skulle jag tvivelsutan välja en mellanstor diesel med fyrhjulsdrift.
Dessvärre har väl inte Subarudieslarna kommit ner i den prisklassen ännu.

Min syster lyssnar inte på mig.
Min syster har köpt en Citroën och en Ford.
Jag sa att det var inte kanske vasst att göra så.
Min syster lyssnade inte.
Min syster har haft ett rent helvete.
Min syster är en underbar människa, men jag hyser vissa dubiösa inställningar vad gäller hennes bilval.
Min syster söker efter en vettig bil numera.
Min systers barn tycker samma sak.

En halvtimme innan första BMW förslaget....
SH har legat av sig.

Men plus i kanten för förslaget om rak sexa....

Mazda Miata är det lite roligare alternativet.
Jo, frågan är bara hur road systern är av bakhjulsdrift i kombination med avsaknad av antisladdsystem på vintern?

Snålvargen har väl ofta problem med växellådorna?

Vill man ha en VW med ganska soppasnål motor så finns ju antingen Lupo eller Polo med 1.4i-motor (plus att de funnits med ännu mindre motorer, men nja...). Vill man gå upp ett steg i storlek och välja en Golf så skulle jag nog rekommendera minst en med 1.6-motor (drar ca 0.66l/mil, oavsett om man kör i stan eller på landsväg). Plus att det finns ju de liknande bilarna från Seat och Skoda också.

Annars kan ju en japanare vara ett bra förslag som några redan har sagt. En Toyota Yaris kanske?

Last edited:
Golf är riktigt praktiska bilar. Man sitter rätt bra fyra personer och de har ett rymligt bagageutrymme. Tyvärr har VAG inget bättre rykte när det gäller service och reparationer. Gäller att ha en bra verkstad som man litar på. Nästan viktigare än vilken bil man köper kan jag tycka.

Golf är riktigt praktiska bilar. Man sitter rätt bra fyra personer och de har ett rymligt bagageutrymme. Tyvärr har VAG inget bättre rykte när det gäller service och reparationer. Gäller att ha en bra verkstad som man litar på. Nästan viktigare än vilken bil man köper kan jag tycka.
VAG har faktiskt hållit på med ett kvalitetsförbättringsarbete i några år. Så varje gång man haft bilen inne på någon av deras verkstäder så ringer det en som frågar hur det har gått och så. Men vad det har lett fram till har jag ingen aning om.

Det finns många bra och allsidiga verkstäder som är anslutna till Mekonomen eller liknande. :tummenupp

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025