Personalbil-hjälp mig att förstå och välja

TS bor i Göteborg. Och om hon vill åka till Norrland så har hon 70 liter bensin i AFV V70n.

http://www.afv.nu/images/volvo-v70-afv-bifuel.pdf

Gasbil ska man undvika om man inte har jäkligt goda skäl till att skaffa en.

"Varför då, det är ju miljövänligt?" kanske en del tycker nu. Ja, det är det. Men det finns fortfarande ganska få ställen som man kan tanka en gasbil på i Sverige. Och bensintanken i den bilarna brukar vara ganska liten (bensinen används för att starta motorn och som reserv). Kanske bara tio liter eller så. När gasen är slut har man alltså ungefär samma aktionsradie som en elbil.

Fast det kanske är bara jag som norrlänning som har en lite extra negativ till gasbilar. Just för att det knappt finns någonstans att tanka de här.

Eller ja, fyra ställen finns det ju iaf norr om Uppsala. Men det är ju alltså inte direkt tätt mellan tankningsmöjligheterna.
http://www.biogas.se/ombiogas/tankahar

Finns väl roligare bilar än Renault eller Volvo? Bara det är ett skäl att köpa privat istället för personalbil.

Om du gärna vill ha Volvo, kan man inte köpa en begagnad som personalbil? :va

Självklart finns det roligare bilar än dessa två men min fråga var om det lönade sig att köpa en av dessa då man har erbjudande genom jobbet eller helt enkelt att köpa privat. Skulle jag köpa privat blir det nog ingen av dessa faktiskt.

Sedan så får man inte köpa en begagnad bil som personalbil. MÅSTE vara ny från fabrik eller ny bil som de redan har på bilfirman.

Köp en gammal biljävel, skippa prestigen & använd pengarna till vettigare saker!
I slutändan är det inget annat än att elda pengar....

Personal-bil är väl bara ett snyggt sätt att se till att man säljer mer bilar och dom anställda kör det egna märket.

Är personalbil samma sak som tjänstebil/förmånsbil, jag har inte hört ordet personalbil tidigare nämligen.

Jag har också räknat på det och det är bara riktigt tråkiga jävla bilar som fungerar någorlunda som tjänstebil utan att bli för dyra. Volvo och Renault har ingen av dessa som är vettiga för ändamålet, möjligtvis nya V50'n med snikmotorn men en sån kan man inte åka i. På riktigt.

Och att du ens funderar på att skaffa dig en Renault är inget sundhetstecken, inget illa menat. Men de är skit på riktigt, faktiskt sämre än Peugeot. Då är det illa.

Det bästa du kan göra med dina pengar är att köpa en 3-4 år gammal bil som har rullat runt 10-12 000 mil och tappat den största delen av värdet redan och skaffat sig ett hyffsat andrahandsvärde istället för att bara sjunka i värde åtskilliga procent varje år.
För som redan har påtalats så är tjänstebil betydligt vettigare om du även betalar statlig skatt.

Jag kan förstå att en del lockas av att åka omkring i nya "problemfria" bilar men samtidigt så har jag svårt för att göra dåliga affärer och strö pengar omkring mig i onödan så det är inget för mig, om jag hade haft möjligheten vill säga.
Nu tillförde jag inte ett dugg nytt till diskussionen, i vanlig ordning. Men eftersom jag har rätt så bör du ändå lyssna på mig :Bugar

• Gilla
Reaktioner: SGM
Gasbil ska man undvika om man inte har jäkligt goda skäl till att skaffa en.

"Varför då, det är ju miljövänligt?" kanske en del tycker nu. Ja, det är det. Men det finns fortfarande ganska få ställen som man kan tanka en gasbil på i Sverige. Och bensintanken i den bilarna brukar vara ganska liten (bensinen används för att starta motorn och som reserv). Kanske bara tio liter eller så. När gasen är slut har man alltså ungefär samma aktionsradie som en elbil.

Fast det kanske är bara jag som norrlänning som har en lite extra negativ till gasbilar. Just för att det knappt finns någonstans att tanka de här.

Eller ja, fyra ställen finns det ju iaf norr om Uppsala. Men det är ju alltså inte direkt tätt mellan tankningsmöjligheterna.
http://www.biogas.se/ombiogas/tankahar

Fröken i fråga är bosatt på västkusten där gasnätverket är bättre utbyggt.

10% rabatt är ok. Inte sjukt bra, inte dåligt. Ungefär vad man kan räkna med när man får köpa så. Knata in till en annan Renaulthandlare och var intresserad och se vad du får för rabatt som vanlig privat kund. Kommer förmodligen vara 5-8%.

Last edited:
Jag vill tacka er alla för att ni har visat intresse. Jag får ta tag i detta nu och kolla vidare på privatköp som flesta av er har föreslagit. 3-4 år gamal och 10-tusen mil eller lite mer.

Har ni tips på blocket är jag väldigt intresserad. Då jag själv aldrig ägt en bil och fastän jag jobbar med bilar så behöver det inte betyda att jag kan och vet vad man ska kolla på när man ska köpa en.

tack ännu en gång!!:krama

Jag vill tacka er alla för att ni har visat intresse. Jag får ta tag i detta nu och kolla vidare på privatköp som flesta av er har föreslagit. 3-4 år gamal och 10-tusen mil eller lite mer.

Har ni tips på blocket är jag väldigt intresserad. Då jag själv aldrig ägt en bil och fastän jag jobbar med bilar så behöver det inte betyda att jag kan och vet vad man ska kolla på när man ska köpa en.

tack ännu en gång!!:krama

Nu kommer jag få skit men jag tycker verkligen du ska köpa en nyare men begagnad bmw istället.

Eller Audi
tex:http://www.blocket.se/goteborg/Audi_A4_1_8T_Quattro_Prosport_28873636.htm?ca=15&w=1

Eller en 4 år gamal volvo http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_S40_1_8_Business_Flexifuel_28995479.htm?ca=15&w=1

Last edited:
tja vad vill du ha för bil?

VW transporter är för mig den ultimata bruksbilen, stor och kan lasta massor men ändå smidig och köra och drar inte mycket bensin (undvik diesel om det är för privat bruk).

med en budget på 150K/3år så klarar du dig med råge om du köper en med 3-4år på nacken.

är ju knappast nån sportbil dock om det är det du är ute efter..

VW transporter är för mig den ultimata bruksbilen, stor och kan lasta massor men ändå smidig och köra och drar inte mycket bensin (undvik diesel om det är för privat bruk).

med en budget på 150K/3år så klarar du dig med råge om du köper en med 3-4år på nacken.

Nu är väl inte en VW Transporter någon bil heller. Det är ju en minibuss/pickup/lätt lastbil. Den går inte under benämningen personbil riktigt.
Men du har rätt i att den är bra att lasta i och den är rymlig. Men är man inte mer än 5 personer i familjen eller måste köra runt med halva bohaget i bilen så är den inte något ekonomiskt alternativ.
Har man inte behov av så mycket transportkapacitet så finns det många bilar som är både bränslesnålare och roligare att köra.

Majoriteten av privatkörningen för dom flesta är körning där man är själv i bilen och har lite eller ingen last. Som när man åker till jobbet. Den mesta av min bilkörning så skulle jag lätt klara mig med en smart eller mindre om det bara var fråga om utrymme. Men jag har ändå en ganska stor bil för att jag gillar att ha utrymme om jag ska lasta och dessutom brukar lite större personbilar vara bekvämare. Jag kör ganska mycket så komforten har betydelse för mig.
När man kommer upp på minibussar av typ VW Transporter så blir komfortm väghållning och bränsleekonomi avsevärt sämre igen så behöver man inte så stort lastutrymme är dom ett dumt val ur ekonomiskt hänseende.

tja, jag använder bara bilen som privat nyttomedel, pendlar inte till jobb eller så.

då är det allt som oftast guld värt att kunna lasta in hur mycke grejer/polare man vill i bilen.
sen är ju komforten suverän i sånnahär småbussar, iallafall för föraren :tummenupp

har väl haft nåt dussin bilar genom åren men nu har jag hittat verkligen rätt, en transporter och en zx10r :D

men som sagt, ska man ha en sportig/flådig bil är det ju helt fel, ska man ha en billig pendlarbil stämmer den ju inte heller..

..och det är väl inget fel på det, sparar själv ihop till en Pantera :brinnerup

1) Varför undvika diesel? det är ju nästan det jag letar efter.

2) Jag vill inte ha en liten bil som smart och inte heller en stor skåpbil utan en sedan eller coupe av något slag. Som inte kostar mig mer än 2000 kr i månaden eller 3000 med bränsle.

Cittror rockar! Mitt x hade en C3:a bensin. Var riktigt skeptisk till den för fransmän kan ju inte göra bilar är det jag alltid har hört.
Det slutade med att jag själv köpte en C4 1,6Hdi EGS. Är riktigt nöjd trots det är en Cittra, så jag säger kööp! ;) :p
Du kan säkert pruta lite till på den med drag. Har du kollat på C4? Den drar lika mycket som den C3:an du tittar på, men är lite större invändigt. Samma motor.

Last edited:
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...