Bobber, eller "Hur man slaktar en fullt fungerande MC".

Fattigslappen

Orakad
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Pite
Hoj
MZ!
Häjn jär första gången jag ens försöker mig på att bygga om något och det är endast för mitt höga nöjes skull, så förvänta er inga billetdelar eller något designande som innehåller något som helst spår av god smak. Som slav i kommunens sold gäller det att vända på slantarna och hålla grejorna billiga. :fyllisar

Hur som, en vinter blev jag mer eller mindre:arsele övertalad av mina kamrater att köpa en egen snöskoter. De blev väl less på att jag jämt och ständigt skulle låna deras och köra sönder. :näsblod
Sagt och gjort så handlade jag den här.

Skotern.jpg


Gick som ett skållat ollon gjorde den i alla fall, så det tog inte lång stund innan jag hade krökt nåt djävla stag till styrningen och den började gå som en stövare. :va

Mycket (VÄLDIGT mycket) mekande och lite köra är det tydligen som gäller på vintern, så jag blev less och böt bort skotern mot nåt som syns i nästa inlägg.

ÅÅååhh GUUUD så irriterande! Sidan jag har bilderna på tillåter inte länkning, tydligen. Förbannade horbarn, dröj så ska jag skaffa ett djävla fotobajsbucket... :mad:
 
Last edited:
Kymcon.jpg


En sån här fick jag för en liten skoter (och en massa annan lackvårdsrelaterad dynga). Den såg faktiskt ännu tråkigare ut innan jag la mina flottiga labbar på den. En vår i mitt kök och den såg både småärtig ut och gjorde ledigt ärliga 60 blås med en fet pitebo på. :yoparty

Rätt rolig faktiskt, men ingen motorcykel. Lite blockande och lite dealande och en sån här står under mitt parasoll.

SuzukiGSX250E80.jpg


Fast min var röd då. Och hade paj styrlager. Och laddade inte. Och gick som en påse nötter. Och...

Vassa affärer är inte riktigt min grej, verkar det som. :va
 
Tack för fan! :tummenupp

250:in dårå. Efter lite trix med styrlager, gaffelbensdamasker och annat som man inte klarar sig utan är den nu körduglig men varken klar eller vacker. Skitrolig om man som jag har en svaghet för hopplöst undermotoriserade åbäken.:banana
Rear2.jpg

Lside1.jpg

Rside1.jpg


En mindre tank hade jag velat ha, kanske från en sportster. Synd bara att de kostar knark. Kanske det dyker upp nån moppetank så småningom. En backspegel skulle vara bra att ha också, man blir ständigt omkörd när man kör den här. :gnissla
 
Köp beggade clipisar för en femhunka och sänk ner det ~10cm under där du nu har styret, blir mycket råare hoj. lyset sänker du ju givetvis lika mycket.
Det gör hela utseende på dessa byggen.


Edit, Och kapa av 15cm av ljuddämparen :tummenupp
 
Last edited:
Skön "rat bike" du fixat till. Inte så där jobbigt polerad & analt tandborstskrubbad. Visst kan jag tycka avgasröret är lite långt och så... På det hela taget en ball hoj! :tummenupp
 
Tack för alla kommentarer! :tummenupp

Ljuddämparen ska definitivt kapas, men jag tänkte att en eventuell besiktning kan vara lite lättare utan en massa oljud. Borde väl bli "ombyggt fordon" eller nåt liknande. :va

Lyset är sänkt så mycket det går utan att göra nya fästen (läs: jag är lat) och clip-on har jag redan övervägt och förkastat. Det ska ju gå att köra skiten också. Nu är den inte SÅ obekväm att bränna runt på.

Faktum är att jag är rätt nöjd på det hela taget. En sportstertank (peanut) skulle få puckeln högre upp än där tanklocket är nu och skulle matcha bättre mot styrlyset. Skulle bli luftigare runt motorn också. Näe, en sporretank målad i röd primer blir nog nästa uppgradering.

Fast jag har ju en riktig hoj som ska tas om hand om också. Om den blir klar på verkstan (läs handlaren) nån gång.
 
Rätt inställning! Gillart! Kanske en annan lack på tanken, så ser den mindre ut..Vad vet jag mitt gamla luder?:va
 
kolla in mitt garage, där ser du hur min GSX250 bobber ser ut. visserligen en taskig bild och jag kan inte ta åt mig byggäran för den. fast min ska få lite bättre färg som tål bensin under höst/vinter.
 
Jag gillar verkligen hojar som ser farliga ut och som är helt opraktiska, och enligt de kriterierna har ju du lyckats alldeles förträffligt. :tummenupp

Tycker nog ändå du ska satsa på lägre clip-on så den blir lite mer obekväm att köra också så får du full pott, ingen idé att sluta halvvägs menar jag.:D
 
Jag var ju bara tvungen att prova. :tungan
Klicky klicky
Vänligen ignorera min kamrats mumlande i bakgrunden.

Nytt avgas (en rörstump bara) skall byggas i veckan eller till helgen. Den låter inte farligt högt med bara krökar så länge man håller sig under 4k rpm, men vid 10k+ blir det lite jobbigt. Synd bara att vid normal körning ligger man sällan under 5k... :brinnerup
 
Såg dig i förmiddags tror jag. Du drog uppför backen mot lasarettet / körskolan.
 
Nu har jag kapat och haft mig i avgassystemet. Riktigt fult och bra blev det, men jag blev tvungen att konstrumalisera en insats då den blev lite väl högljudd vid 10000rpm... :brinnerup

Jag var just på väg att bränna till garaget och spela in en skräckfilm på vidundret till er, men NÅGON har glömt stereon på i bilen (det regnar och jag känner mig för gnällig för att köra xt) så batteriet var dött. :huvet Typiskt. Jag sliter in batteriet i lägenheten och undrar om jag över huvud taget äger en batteriladdare större än den 0,5A trafon jag använder till motorcykelbatterierna. Längst in i förrådet hittar jag en laddare, den egenhändigt hopbyggda (efter instruktioner) ERIN BC 8E, världens bästa laddare. :yoparty Kopplar in den och lysdiodsraden blinkar som ett tyskt danshak, det var visst ett tag sedan jag använde skrotet. Lite fipplande med styrkortet och allt verkar bete sig... Hursom, nu står den och matar på med en djävla massa ström. Hoppas bara att automatiken fortfarande fungerar som den ska annars kanske jag vaknar i natt till en djävla smäll, eller nåt liknande. :gnissla

"Hmm, gnistrade det just till från reläet eller..." :skrattaåt


En bild har jag i alla fall tagit med mobilen.

2010-07-21120010.jpg


Det som ser ut som något slags ändplatta är en bit perforerad plåt som jag redan har uteslutit. Blev inte råttigt nog.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top