Honda SP1-tråden

Hur är Spettan att leva med om man använder den mer än som finhoj?
Tänkte med servicekostnader, serviceintervaller, hur påfrestande är det att åka längre sträcker (runt 60-70 mil).

Kommer nämligen att nyttja hojen mer eller mindre varje dag under sommaren i så fall, till och från jobbet bl.a. Självklart inte i tokregn, om det inte blir apkasst väder under tiden man är på jobbet då.
 
Hur är Spettan att leva med om man använder den mer än som finhoj?
Tänkte med servicekostnader, serviceintervaller, hur påfrestande är det att åka längre sträcker (runt 60-70 mil).

Kommer nämligen att nyttja hojen mer eller mindre varje dag under sommaren i så fall, till och från jobbet bl.a. Självklart inte i tokregn, om det inte blir apkasst väder under tiden man är på jobbet då.

Sitt komforten (hård dyna) kunde ju vara bättre, men det finns gele dynor att köpa (1000-2500:- på ebay, corbin seats). Ventilkoll varje 2400 mil men har aldrig hört nån som behövt justerat...
 
blev du nöjd med dekalkitet?

Har bara öppnat det än så lite svårt att säga men det ser ju bra ut, dock bara monteringsanvisningar på tyska....:gnissla

Om nån med en röd SP1 har vägarna förbi Uppsala nånting så skulle jag vilja jämföra dekalkittet med original dekalerna! PM:a mig i så fall!

Efter det kan jag säga om dom är bra eller inte!:tummenupp
 
Hur är Spettan att leva med om man använder den mer än som finhoj?
Tänkte med servicekostnader, serviceintervaller, hur påfrestande är det att åka längre sträcker (runt 60-70 mil).

Kommer nämligen att nyttja hojen mer eller mindre varje dag under sommaren i så fall, till och från jobbet bl.a. Självklart inte i tokregn, om det inte blir apkasst väder under tiden man är på jobbet då.

Den funkar men kommer bäst till sin rätt när den körs hårt. Då glömmer man den "rejsiga" sittställningen (högt arsle och lågt styre), den i normalläget stumma fjädringen och den tunna dynan och kan njuta av motorns register, ljud och den bergstadiga ramen.

Någon touringhoj är det inte, jag har kört en del 30-40 mila etapper och det går självfallet men njutbart: njaaa....Kan iofs ha att göra med att jag tycker det är aptråkigt att åka motorväg....:rolleyes:

Serviceintervallerna är 600 mil som de flesta Honda. Stora servicen är 1800 och 2400. Kvaliteten är odiskutabel: har ägt få hojar som bär sina mil med sån lätthet som min SP1 -00 och min nuvarande SP2 -02. Jag kan ha haft tur men jag har sett få risiga SP1, det verkar enormt väl ihopskruvat:tummenupp
 
Nybesiktat var de här ida!:)

Blankt papper bidde det, trots kraschisar, helsystem o annat lull!
Bedömningen efter provkörningen löd:
Väldigt lättsvängd o snabbstyrd, bara faller in i svängen!:D:D
 
Nybesiktat var de här ida!:)

Blankt papper bidde det, trots kraschisar, helsystem o annat lull!
Bedömningen efter provkörningen löd:
Väldigt lättsvängd o snabbstyrd, bara faller in i svängen!:D:D

MED HELSYSTEM?!:brinnerup Jag kom inte ens igenom med slipon...:confused::huvet
Besikta du den på bana eller?!:D:tummenupp
 
Den funkar men kommer bäst till sin rätt när den körs hårt. Då glömmer man den "rejsiga" sittställningen (högt arsle och lågt styre), den i normalläget stumma fjädringen och den tunna dynan och kan njuta av motorns register, ljud och den bergstadiga ramen.

Någon touringhoj är det inte, jag har kört en del 30-40 mila etapper och det går självfallet men njutbart: njaaa....Kan iofs ha att göra med att jag tycker det är aptråkigt att åka motorväg....:rolleyes:

Serviceintervallerna är 600 mil som de flesta Honda. Stora servicen är 1800 och 2400. Kvaliteten är odiskutabel: har ägt få hojar som bär sina mil med sån lätthet som min SP1 -00 och min nuvarande SP2 -02. Jag kan ha haft tur men jag har sett få risiga SP1, det verkar enormt väl ihopskruvat:tummenupp

Låter bra det här :)

Vad görs på den stora servicen?
 
Nybesiktat var de här ida!:)

Blankt papper bidde det, trots kraschisar, helsystem o annat lull!
Bedömningen efter provkörningen löd:
Väldigt lättsvängd o snabbstyrd, bara faller in i svängen!:D:D

Då blev jag bra nyfiken på vilket system du slank igenom med:)

Själv är min ganska ny bes, kom igenom med ett Jardine dock bara slipon.
 
Då blev jag bra nyfiken på vilket system du slank igenom med:)

Själv är min ganska ny bes, kom igenom med ett Jardine dock bara slipon.

Ett gammalt akra, förvisso med nyompackade dämpare!:tummenupp

MED HELSYSTEM?!:brinnerup Jag kom inte ens igenom med slipon...:confused::huvet
Besikta du den på bana eller?!:D:tummenupp

Rissne, mätte inte ens ljudet denna gång.
 
Last edited:
Akra helsystem låter lägre än många slipon, kanske är de bättre designande...
 
Nybesiktat var de här ida!:)

Blankt papper bidde det, trots kraschisar, helsystem o annat lull!
Bedömningen efter provkörningen löd:
Väldigt lättsvängd o snabbstyrd, bara faller in i svängen!:D:D

:banana

MED HELSYSTEM?!:brinnerup Jag kom inte ens igenom med slipon...:confused::huvet
Besikta du den på bana eller?!:D:tummenupp

Hade också Akra på min SP1 -inga bekymmer. Tonen är lägre, dovare än många andra system jag hört (Yoshimura, Leo Vince, Micron, Remus Evolution tex) och det spelar säkert roll.

Låter bra det här :)

Vad görs på den stora servicen?

Förutom den vanliga genomgången samt olja/filter även ventilspelskoll. Min SP1 hade rullat 2450 mil när jag sålde den och följdaktligen gått igenom två storservisar. Ingen av gångerna behövde mekarna röra ventilerna.

Som kuriosa så hade jag inne min KTM 640 motard på service nyligen. Där satt två ventiler riktigt hårt + att packboxen på utgående axel hade gett upp...efter 720 mil :va Så det är skillnad på skit o pannkaka:)
 
Last edited:
Vid mätning förbifart på lockarp kom mitt acra fullsystem knappt upp i 90db medan en Z750 me originalblås passera 95db gränsen (fniss) !

Då måste du kört som en :tuttar.....:D
Jag testa förra året och fick 103db om jag inte minns fel vid 2500rpm en meter snett bakom mina kortade micron blås.....:brinnerup:näsblod
 
Då måste du kört som en :tuttar.....:D
Jag testa förra året och fick 103db om jag inte minns fel vid 2500rpm en meter snett bakom mina kortade micron blås.....:brinnerup:näsblod
Att ett par kortade Micron skulle låta högre än ett akrasystem verkar inte otroligt på något sätt, men det är också en viss skillnad på att mäta förbipasserande vid bankanten jämfört med meter snett bakom.

Personligen tycker jag det är skönt med ett system som jag vet klarar mätningar vid bandagar.
 
På tal om detta är det inte:4skrika 92 decibel som gäller:hördu på dem flesta banorna idag?
 
95 där jag varit i år.
Dvs Gotland o Mantorp.


Åker dock till Kemora i Finland nästa vecka = Fritt ljud!:tummenupp
na
Kanske skulle plocka bort burkarna helt..:rolleyes:

Inte helt säker på att d e skönt för öron el motorsetupen :va men va fanken kör hårt :yoparty
 
Akra helsystem låter lägre än många slipon, kanske är de bättre designande...
Har för mig att de finns/fanns i två versioner till SP-1/2, typ "street legal" och "race". "Street legal-versionen" bör vara tystare än de flesta slipon.
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top