Service 1200 mil. Positiv överraskning

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Hojen har gått 1200 mil strax, plus att däcken var slut.

Ringde runt och frågade vad det skulle kosta. Service allt från 6-9 tusen.
Hujedamig!

Plus däck (200 bak och 120 fram). Allt från 3000 till 5000 kr exklusive montering.

När jag lämnade in hojen här i Malmö räknade jag med att det skulle kosta 10-12000 kr.
Kom fram och skulle betala: Det blir 7000 kr.

Tack för det. :-)

Skulle dom ha 6-9000kr för oljebyte?

1200milaservice på en 9 år gammal hoj?
Hoppas du har bytt bromsvätska baserat på år och inte mil.

Kör med 190 däck bak istället. Billigare och mer lättsvängt.

Kör med 190 däck bak istället. Billigare och mer lättsvängt.
Hojen var uttagen 2005 och varit avställd ett antal år också, därav de få milen.

200 däcken var det samma pris på.

1200 mil var det bl a ventiljustering, mm.

Hursomhelst var jag nöjd att det blev 3-5000 kronor billigare än beräknat.

Hojen var uttagen 2005 och varit avställd ett antal år också, därav de få milen.

200 däcken var det samma pris på.

1200 mil var det bl a ventiljustering, mm.

Hursomhelst var jag nöjd att det blev 3-5000 kronor billigare än beräknat.

ingick ventiljustering så blev det en annan femma :tummenupp

Jisses, ventiljustering vid 1200, är det möjligt?! Låter som att något är trasigt.
Eller var det bara kontroll av ventilspel?

Det är ganska trångt att komma åt vid ventiljustering. Bara kolla ventilspelet är lite enklare. Har gjort det tillsammans med en polare..

Jisses, ventiljustering vid 1200, är det möjligt?! Låter som att något är trasigt.
Eller var det bara kontroll av ventilspel?
Det kan vara på grund av åldern på hojen också. När det gäller de flesta saker som står i serviceboken så brukar det vara efter ett visst antal mil, eller ett visst antal månader.

Så om det inte är gjort tidigare så kan det vara hög tid att kolla ventilspelet när hojen är nio år gammal. Oavsett hur långt den har gått.

Så om det inte är gjort tidigare så kan det vara hög tid att kolla ventilspelet när hojen är nio år gammal. Oavsett hur långt den har gått.

Ja, men nu var det ju justering och inte kontroll som det refererades till.
Hur kan ventilspel minska när en hoj inte körs?

Ja, men nu var det ju justering och inte kontroll som det refererades till.
Hur kan ventilspel minska när en hoj inte körs?

Om jag det visste, men eftersom jag hade fått offerter på mellan 6000 och 9000 kr så blir man ju glad när själva servicen blir 3000 kr bara.

PS: Jag är ingen mekaniker, så det är lönlöst att fråga om ventilspel:-)

En seriös verkstad borde lämna med ett protokoll över uppmätt ventilspel. Alltid bra att ha till nästa koll.

Äldre Kawor har 1200 mil per ventilkontroll, det är naturligtvis betydligt mer tidskrävande än den vanliga triviala servicen med olja och filter. Särskilt om ventilerna dessutom faktiskt måste justeras. Som verkstäderna är idag kanske det bara är en anställd som klarar detta.

Att det blev billigare än väntat beror nog på att ventilspelen var ok.

Nyare Kawor har fått 2400 och t o m 4800 mil mellan ventilkontrollerna vilket gör servicen billigare.

Last edited:
jag har för mig att kawa.suzuki och honda har ventilcheck var 1200 mil. alla fall dom lite äldre.

de tycker jag är klockrent. då hinner man upptäcka om någon ventil börjar få för litet spel i tid innan det är försent.

jag har för mig att kawa.suzuki och honda har ventilcheck var 1200 mil. alla fall dom lite äldre.

de tycker jag är klockrent. då hinner man upptäcka om någon ventil börjar få för litet spel i tid innan det är försent.

Min 97ans Fireblade hade kontroll vid 2400 och (antagen) justering vid 4800. Gjorde justeringen själv vid drygt 5000 mil och en ventil var utanför toleranserna med 0,01 mm

ZX12R måste dessutom motorn tippas ut ramen för att man ska kunna kontrollera ventilspelet har jag hört. Och det ska göras var 1200mil.
Spännande att det kostar typ 6 spänn milen enbart för basic service. Sen tillkommer allså däck, bromsbelägg och övriga slitdelar.
Det borde vara en av de dyrare modellerna som har sålts i Sverige.

En seriös verkstad borde lämna med ett protokoll över uppmätt ventilspel. Alltid bra att ha till nästa koll.

Jag hade min på kontroll nyligen, fick inget protokoll, är det ovanligt? :va

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back