Ktm 690

Går att slanga på Alla växlar. Handlar bara om vad man menar me att rycka upp den!
För många innebär det att man kan stå me ena benet på sadeln. Men att sitta är en helt annan femma. Att bekvämt kunna lyfta upp den utan krön lr andra saker så är det svårt på 4-5an. Jag lyckades aldrig. Men så fort man står upp lr har ett krön till hjälp så handlar det om teknik o känna dragläget.
 
Fick hem ett KN filter idag, äre bara att slänga i det eller måste man ändra nå inställningar för hojen också? :P
 
Jag lyfte 660n sittandes på 5an. Innan neddrevning gick det bara på 4an sittandes men 5an med ena benet på sadeln. Ståendes helt på sadeln var smidigt på alla höga växlar.

Duken känns svår på alla sätt men det ger sig säkert.

Jag har en polare som säljer sin CBR 1000RR nu för att ev köpa en 690 SM, men han är galen i att slanga så hoppas han inte blir missnöjd ;) Tror han köper en färdigkittad och drevar ned den. Ska bli kul o testa hans sen o jämföra med Duken.

Angående mods utan mappning? Självjusterar inte hojen sig till viss del med hjälp av lambdan? Tänkte på småmods eller byte till bättre soppa typ 98 eller V-power?

Vad kör ni andra för soppa? Ingen som testat E85? Jag som trimmar och mappat min (sportbil) vet hur mycket hk man kan tjäna på att optimera på bättre bränsle.
 
En bild från gälleråsen 17/4 som norman här på forumet tagit :yoparty
0003.jpg
 
Hej!
Har precis bokat tid för 500mila service och fick höra att även ventiljustering ska göras vid denna service. Hade för mig att det ungefär var samma som 100mila + oljefilter osv.

Nån annan som ventiljusterat vi 500mil?
 
Den är vid 1000. Men en gör olika verkstäder olika för att kunna ta mer betalt.


Hej!
Har precis bokat tid för 500mila service och fick höra att även ventiljustering ska göras vid denna service. Hade för mig att det ungefär var samma som 100mila + oljefilter osv.

Nån annan som ventiljusterat vi 500mil?
 
Den är vid 1000. Men en gör olika verkstäder olika för att kunna ta mer betalt.

Precis- hade inne min på 500-mils precis, ingen ventiljustering.

Fick acra mappen inlagd också, vilken skillnad. Känns som den fick mycket jämnare kurva, drar mer jämnt över hela registret :yoparty

Bytte framdrev igår me, trodde den skulle bli enklare att få upp på trean men inte....är väl en teknik grej men men, får ut och öva. Två`an är inga problem men nu tar växeln slut ännu snabbare^^ måste få till växlingen och/eller lära mig ta upp den på trean nu...:banana
Tips?
 
Last edited:
Jag gjorde så att jag drog upp den på 2an oavsett fart. Sen när hojen va på väg upp koppla jag o la i 3an direkt. Körde en bit på 3an o hitta balanspunkten för att sen växla till 4an altenativt 5an.

Precis- hade inne min på 500-mils precis, ingen ventiljustering.

Fick acra mappen inlagd också, vilken skillnad. Känns som den fick mycket jämnare kurva, drar mer jämnt över hela registret :yoparty

Bytte framdrev igår me, trodde den skulle bli enklare att få upp på trean men inte....är väl en teknik grej men men, får ut och öva. Två`an är inga problem men nu tar växeln slut ännu snabbare^^ måste få till växlingen och/eller lära mig ta upp den på trean nu...:banana
Tips?
 
Jag gjorde så att jag drog upp den på 2an oavsett fart. Sen när hojen va på väg upp koppla jag o la i 3an direkt. Körde en bit på 3an o hitta balanspunkten för att sen växla till 4an altenativt 5an.

ok, ska testa detta :yoparty
Ja tvåan är lätt att få upp den på. Så kort sagt så när man fått upp den en liten bit på 2:an så lägger man i 3:an och lyfter vidare på den? sen hittar balanspunkten osv...? =)

Du använder kopplingen vid växling, då får man va ganska snabb alt lyfta lite högre än om man växlar utan kopplingen antar jag?
 
PÅ bakhjulet växlar jag utan koppling, man får vara distinkt när man växlar. Att nå och använda kopplingshandtaget tycker jag känns svårt när man är på väg upp och vill nå en balanspunkt. Tycker Duke R är svår att få upp på 3an sittandes men ställer jag mig upp i samband med rycket och sätter mig när hjulet är på väg upp går det :tummenupp

Snart så kommer avgas, drevning, mapp mm o då hoppas jag på 4an :yoparty
 
PÅ bakhjulet växlar jag utan koppling, man får vara distinkt när man växlar. Att nå och använda kopplingshandtaget tycker jag känns svårt när man är på väg upp och vill nå en balanspunkt. Tycker Duke R är svår att få upp på 3an sittandes men ställer jag mig upp i samband med rycket och sätter mig när hjulet är på väg upp går det :tummenupp

Snart så kommer avgas, drevning, mapp mm o då hoppas jag på 4an :yoparty

Ja det är väl övning som gäller helt "enkelt" :)
Avgas och acramappen - det är guld värt, mkt trevligt!!!
 
Last edited:
Någon som har erfarenhet från bankörning med sin 690 och hur hårda de är med bullerkravet. Brukar ni klara bullerkravet? Jag ska nämligen på BKK med SMC i slutet av maj och är lagom sugen på att montera tillbaka originalsystemet. Jag har ingen aning om exakt hur mycket den låter nu men det känns som om det är i överkant trots DB-killer. Jag har ett helsystem från SC-Project. Någon som har kört med SMC tidigare med slip-on alt helsystem och fått synpunkter på bullret eller har ni klarat er bra?
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top