Till er som förstår er på motorsång!!

Union Pacific, sedemera Amtrac beställde under slutet av 30-talet en lokserie som kom att bli världens största ånglok, loken kallades "Big Boy". De var avsedda för att klara att dra tyngre/längre godståg på de brantaste stigningarna i USA än ngn av föregångarna. Julklappsdrömmen för oss Märklinister fö.

Man känner nästan hur golvet skakar om man lyssnar på detta med lurar, Challenger är ett bevarat Big Boy som körs av entusiaster. Ca 5 MW och 250 ton. Här har dock godsloket en lätt uppgift.

[YOUTUBE-ID]0sUCUa_gzmU&feature=related[/YOUTUBE-ID]

För den som är intresserad kan man söka på Big Boy på YT och hitta massor.

Last edited:
Union Pacific, sedemera Amtrac beställde under slutet av 30-talet en lokserie som kom att bli världens största ånglok, loken kallades "Big Boy". De var avsedda för att klara att dra tyngre/längre godståg på de brantaste stigningarna i USA än ngn av föregångarna. Julklappsdrömmen för oss Märklinister fö.

Man känner nästan hur golvet skakar om man lyssnar på detta med lurar, Challenger är ett bevarat Big Boy som körs av entusiaster. Ca 5 MW och 250 ton. Här har dock godsloket en lätt uppgift.

För den som är intresserad kan man söka på Big Boy på YT och hitta massor.
Alla med maskinintresse borde prova att köra ånglok.
Skitskoj!
Fullt med enkla men geniala lösningar.
Fungerar bra men måste handhavas rätt.
Snackar man med killarna på "Ohsabanan" så får man åka med i loket.
Äkta kulturyttring.
[YOUTUBE-ID]0gRgBkbAYTc[/YOUTUBE-ID]

Detta slår fan i mig det mesta...

Sicket jävla ljud....

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fZMPDCNyQxE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fZMPDCNyQxE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID] :Bugar:yoparty

Mera v16
[YOUTUBE-ID]hvTggX3ADlY[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]myxMudtFX6g[/YOUTUBE-ID]

Har redan postat dessa mfl AutoUnion-filmer i tråden, men de är helt klart värda att ses fler ggr. Tala om att vara före sin tid. :D

:tråkad...:tråkad...:)...:tråkad

[YOUTUBE-ID]J6T2AjBtDMQ&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
[YOUTUBE-ID]N60w4DBKZ8s[/YOUTUBE-ID]
2 mins in börjar det sevärda. Vid 5,25 är det rocknroll:tummenupp

Detta slår fan i mig det mesta...

Sicket jävla ljud....

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/fZMPDCNyQxE&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/fZMPDCNyQxE&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID] :Bugar:yoparty

Ja jag håller med. De där motorerna trycker verkligen ur sig allt jag vill höra vad gäller non-nitrorejsing: både turbinlikt tjut likväl som amerikanskt vriddominant ryt och ekande muller.

Helt klart ett motorljud som får kottarna att ramla i backen, perfekt! Bara att sprätta upp ett sexpack och ta på sig lurarna och blunda och sugmotordrömma sig tillbaks till tiden innan turbon dödade allt vackert kolvmotorljud. :Bugar

[YOUTUBE-ID]RBKUQPjQ16I[/YOUTUBE-ID]

Om det finns fler motörhead-fans här så kan jag tipsa om denna antika nascar-rulle. Saknar också motorljudet. Men det gör ju inget när det är Lemmy som alternerar V-åttorna. :)

[YOUTUBE-ID]w4SuEPN1IUI&feature=related[/YOUTUBE-ID]

/J

Last edited:
Här är den pylon-anpassade Grumman Bearcat "Rare Bear " som jag länkat till för ngt åpr sedan i denna tråd. Här är en "ny" film.

Så sjukt mulligt ljud från hennes Pratt&Wittney (2-kransig 18-burkars stjärna) http://en.wikipedia.org/wiki/Pratt_&_Whitney_R-2800.

Rare Bears exemplar är dock rejält uppskrämd.

Hörde en Bearcat första gången på en flyguppvisning i Lausanne när jag var 17, så skönt motormuller/-sång mellan alpväggarna. Bas som en kyrkorgel.

[YOUTUBE-ID]5MuLPRqDAK0[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]SsfCTDcavJY&feature=related[/YOUTUBE-ID]

En original Bearcat i samma version som jag frös på i Lausanne

[YOUTUBE-ID]Kw6UWPaTUt0&feature=related[/YOUTUBE-ID]

Jag vill åka till Reno!

Last edited:
Burnis med 40-tals Rat Rod KompressorDodge

[YOUTUBE-ID]sTttGBldgDA[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
[YOUTUBE-ID]vOey7ugadH8[/YOUTUBE-ID]
Varför nöja sig med en kompressor.

[YOUTUBE-ID]RBKUQPjQ16I[/YOUTUBE-ID]

Kul video, inte en enda bild på bilen som motorljudet kommer ifrån :D
Bilen på bilderna har en 3l H16, udda konstruktion men sånt gillar jag :)
Den kompressormatade V16 på 1,5l (600hk vid 12000rpm :yoparty ) som låter så underbart i filmen tävlades det med under 1950 och 1951 års F1-mästerskap. Bilen på bilderna tävlade två säsonger, 1966 och 1967.

Ingen av dom var dock vidare framgångsrika, tyvärr.

Det här är mina tre favoriter!

[YOUTUBE-ID]jOfBMRKLCCA&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]KzawpW9tIk4&feature=related[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]vt1_OKkZzp4&feature=fvw[/YOUTUBE-ID]

en gång till

denna har varit uppe innan, men den tål att höras igen!
[YOUTUBE-ID]e8tkVSKb77Y[/YOUTUBE-ID]

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...