R1 och R6-tråden!

Hej.
Alldeles ny medlem här och detta är min första post. Hoppas den hamnade rätt.Jag har inte läst alal inlägg före mitt inlägg utan bara de senaste 250 (!) inläggen. Det har varit givande och jag har sugit åt mig så mycket jag kan av er kunskap mm.

Jag är en gammal återfallsknutte som har hållt upp med MCåkandet ett tag.
Har tuffat runt på allt utom customhoj i livet inklusive en kortare tid på bana.

Nu lockar ett stundande hojköp och som alltid så velar man in i det sista.
Det som lockar är som för alla andra antingen Gixxer 1000 eller R1.
R1an är den som tilltalar mig mest och är billigast i försäkring av de två och har sniffat upp en riktigt riktigt fin från 2006 med lite över 1k mil.
Är rätt så övertygad att den hojen passar mig och det jag ska ha hojjen till, riktigt övertygad tills säljaren startade upp en 09a med "fulveven" och thats love u know.

Här börjar veliga jag att fundera, jämföra och tänka. Ju mer man tänker ju mer troligt att man inte vågar bestämma sig.

Ny maskin = barnsjukdomar, Dyrare i förs, Tillgänglighet på Eftermarknadsprylar, Plastig?!?
Gammal maskin = Sliten, utgången garanti, fler som hobbyskruvat på den, inte helt orginal

Ja lite så går tankarna hela tiden nu. Det är tur att snön ligger kvar så det dämpar akutlusten iaf.

06an är mer än hälften så dyr som 09an.
Fasen att man inte kan bestämma sig.

Hmmm 09ans motor i 06ans chassi ist....... Damn its a hard decision.

PS vad ska en 06a ligga på i pengar samt en 09a för strax under 150K är det rimligt?
 
Jag fattar fan inte att återförsäljaren har sålt hojjen med detta. Mitt fel iof att jag inte har sett det. Ringde till dom idag och jag skickade kort till dom så får vi se vad dom säger. Vad kostar det att renovera detta. Alltså byta innerbenet?? Känns som att mr. besiktningsman kommer att klaga om jag inte åtgärdar detta.

Nej det är underligt att de missat detta om det fanns då du köpte hojen.
 
Hej.
Alldeles ny medlem här och detta är min första post. Hoppas den hamnade rätt.Jag har inte läst alal inlägg före mitt inlägg utan bara de senaste 250 (!) inläggen. Det har varit givande och jag har sugit åt mig så mycket jag kan av er kunskap mm.

Jag är en gammal återfallsknutte som har hållt upp med MCåkandet ett tag.
Har tuffat runt på allt utom customhoj i livet inklusive en kortare tid på bana.

Nu lockar ett stundande hojköp och som alltid så velar man in i det sista.
Det som lockar är som för alla andra antingen Gixxer 1000 eller R1.
R1an är den som tilltalar mig mest och är billigast i försäkring av de två och har sniffat upp en riktigt riktigt fin från 2006 med lite över 1k mil.
Är rätt så övertygad att den hojen passar mig och det jag ska ha hojjen till, riktigt övertygad tills säljaren startade upp en 09a med "fulveven" och thats love u know.

Här börjar veliga jag att fundera, jämföra och tänka. Ju mer man tänker ju mer troligt att man inte vågar bestämma sig.

Ny maskin = barnsjukdomar, Dyrare i förs, Tillgänglighet på Eftermarknadsprylar, Plastig?!?
Gammal maskin = Sliten, utgången garanti, fler som hobbyskruvat på den, inte helt orginal

Ja lite så går tankarna hela tiden nu. Det är tur att snön ligger kvar så det dämpar akutlusten iaf.

06an är mer än hälften så dyr som 09an.
Fasen att man inte kan bestämma sig.

Hmmm 09ans motor i 06ans chassi ist....... Damn its a hard decision.

PS vad ska en 06a ligga på i pengar samt en 09a för strax under 150K är det rimligt?

Hej & varmt välkommen! :)

Detta är ju tråden för R1/R6/R7-ägare men av ditt inlägg att döma så är du snart medlem i "vår" familj!

Visst är ljudet på 09:an speciellt?
Jag har en "hat-kärlek" till det. "Hat" på det viset att det påminner om en twin och inte längre det karakteristiska ylande soundet som en 1000cc radfyra "ska" ha. Kärlek för att det är ett härligt annorlunda ljud.

Mina övriga åsikter gällande nya R1 och 04-06 eller för den delen 07-08 har jag ju avhandlat ganska nyligen.

Men för att summera det hela igen så skulle jag välja en 04-06 eller 07-08 före nya R1 då dessa är mer banorienterade i chassie, körställning & fjädring.

Men välj med hjärtat & inte med plånboken (om du har råd) så kommer du nog bli nöjd i ditt val.

Barnsjukdomarna är få oavsett modell (07:an undantaget som hade en del problem med skurna motorer).

Lycka till!
 
Någon som kan rekommendera en firma i Göteborgs-trakten som är duktiga på att renovera gafflar?
 
Hej & varmt välkommen! :)

Visst är ljudet på 09:an speciellt?
Jag har en "hat-kärlek" till det. "Hat" på det viset att det påminner om en twin och inte längre det karakteristiska ylande soundet som en 1000cc radfyra "ska" ha. Kärlek för att det är ett härligt annorlunda ljud.


Ja ljudet är så annorlunda mot hur de så att säga ska låta. En R1 ska yyyyyla liksom, inte wruuuurrrpa.

Vete tusan hur länge man vågar vänta heller innan köp, hojjar har en herrejösses förmåga att gå min näsa förbi mao man tvekar liiite för länge.

Sen så är jag lite reserverad till privatköp efter en misslyckad affär för några år sedan. Firma är ju lite mer safe, speciellt om man har en personlig känning i verkstaden.
 
Då ringer jag dit:) Är det någon som vet vilka framskärmar som passar på en -02:a. Passar t.ex. en 04:a. Är det någon som sitter på en framskärm och vill bli av med den pm:a mig.
 
Vet att liret mellan 98-99 samt 00-01 (R1) brukar vara ganska klart. Vad jag undrar är dock huruvida kompabiliteten är mellan samtliga årsmodeller (av gammel-förhistorie-förgasargenerationen) gällande den urbota lilla plastkåpan som täcker snett under sadel och sitter i bakram samt kardborrad i tank?
På min 00:a så är den plastkåpan utan kardborre fästning.
Ena änden har skruvinfästning, andra änden har en liten plasttapp som förs in i ett litet hål på ramen.
 
Re: R1/R6-tråden!

Tricku skrev:
Finns denna i sverige?

Nej, säljs i begränsad upplaga i USA & England. Men man kan köpa kåporna löst från Yamaha om man nu vill klä om sin hoj. Fast räkna med ca +20.000
 
Jooodå, ser ju helt okej ut i FIAT-colours med.

Själv föredrar jag den vita med röda ramen, den är ju så fräck i mina ögon.

Tyvärr så är det fortfarande tomt i garaget men men. Sent omsider så bestämmer man väl sig.
 
På min 00:a så är den plastkåpan utan kardborre fästning.
Ena änden har skruvinfästning, andra änden har en liten plasttapp som förs in i ett litet hål på ramen.
Det var som fan. Det skiljer alltså till och med mellan '00 och '01 då.

Korkat!

Tack för info, btw! :tummenupp
 
Nån som vet ett bra ställe att beställa hela kåpkit till Yamaha R6 -99 ???
Där man kan se bilder på allt och med rätt passform helst.. :)
 
få ihop r1 04

hej alla.
Har en ex race hoj som ska byggas om till orginal. Jag e värdelös på att söka på internet, så jag behöver lite hjälp. Nu e det så att en del kablar e klippta och jag vet inte riktigt var alla ska gå
Finns det någon som har lite bra bilder utan kåpor som man kan ha och titta på. Vet att det säkert finns en massa trådar redan men jag hittar inte dom som sagt....
Hade varit jätte taksam för lite hjälp
Mvh Nicke
 
hej alla.
Har en ex race hoj som ska byggas om till orginal. Jag e värdelös på att söka på internet, så jag behöver lite hjälp. Nu e det så att en del kablar e klippta och jag vet inte riktigt var alla ska gå
Finns det någon som har lite bra bilder utan kåpor som man kan ha och titta på. Vet att det säkert finns en massa trådar redan men jag hittar inte dom som sagt....
Hade varit jätte taksam för lite hjälp
Mvh Nicke

Kolla här: http://www.toughrides.com/files/

Jag tror det finns kabeldragning i slutet av manualen nånstans. Om du kan få ut nåt av det.
 
Kåpglas till R1 -01

Någon som har ett kåpglas som passar till en R1-01 liggandes och vill bli av med det?Gärna dubble bubble mörktonat, men allt av intresse.

Tack på förhand/Dadde
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top