Sporthoj för mellan 30 000 - 40 000, VILKEN!?

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Hej!
Jag är nu inne på att köpa en sporthoj till sommaren.
Eftersom utbudet inte är så stort just nu så vet jag inte riktigt vad jag får tag på i min prisklass.
Hojar som är mest intressanta är CBR, R6, R1, ZXR och GSX-R.
Motorstorlek har inte så stor betydelse då jag var skapligt nöjd med draget i min gamla cbr 600 -95. Men det skulle inte sitta fel med lite mer kräm i motorn.
Så ge mig gärna tips på en bra sporthoj i den prisklassen!
Allt från typ 94 och uppåt.
Har ni även lust att skriva vad ni gav i försäkring också så vore det kalas bra då det är rätt så avgörande.

Tack på förhand!

Du kommer få lika många svar som det finns märken i kvadrat med modeller.

Jag har en formula som du kan använda:

((([Märke]*[Modell]*sqr([Försäkring]+[Bensinförbrukning]+[Modelltyp]))/[Färg]+[Utrustning])-[Årsmodell])

Frågor!?

Finns en hel del att välja på, men cbr 900, 929 är ju ett bra alternativ. Yamaha R1 men se upp med sunkhojar, finns massor. Betala hellre lite extra för ett fint ex med bra historik.
929 är även snällare än tidiga R1 or både vad det gäller hantering och långfärd.

En gammal hök som min borde gå att få i mintcondition för 30-35kkr, så får du lite över till servicar :)

470kr/mån i halv och under 30.

dagens 600cc är i princip lika, samma sak med 1000cc sen är det ju upp till dig om du vill ha litermaskin eller 600, sen väljer du den som du sitter bäst på o kolar självklart vilken du tycker är snyggast.

Instämmer! Handlar nog mest om vilken hoj som är best vårdad, servad regelbundet.

Last edited:
Du måste nog precisera dig en aning om du ska kunna få nå vettiga svar. Sporthoj är ett tämligen vitt begrepp... I den där prisklassen så innefattar den allt från RD350 till Hayabusa... Vad ska du göra för sorts körning? Bara korta "busturer", eller hade du tänkt dig nån längre semester också? Gillar du att skruva? Osv. osv.

Frågan rörande försäkringskostnaden är ganska omöjlig att svara på då den avgörs av vem DU är och var DU bor osv. Jag skulle inte kunna försäkra min Thunderace för 4200 kr hel/helår om jag var 21 år och bodde i Fjollträsk...

Ett litet inlägg från mej som inte har nån erfarenhet är att jag var runt och provade lite olika hojar i den prisklassen och kände mej genast hemma på min som jag köpte. Man sitter bekvämt, inga direkta barnsjukdomar och snygga för sin ålder. Alltså en Zx9r från 00 uppåt.

GSX-R 1000 01-02. Går att få för runt 40 000:-.
Stabilt chassi, massor med mos i motorn, och bra driftsäkerhet.

Jag är inne på min 5:e nu. :tummenupp

Ja, kompisen köpte en 04 rsv factory för 54 lök. Riktigt fin hoj! Har bara hört lite klagomål på att det är dålig service på aprilia...

Som andra nämner, precisera mera.
Vad hojen främst skall användas till, ålder, bostadsort osv
så får du vettigare svar.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back