Ktm 950 sm

Funderar på att göra det vid 750mils servicen.. alt. bara byta kannorna själv innan.. men då kan jag inte justera förgasarna något..

Sen tror jag man måste bort med SAS också då de bara är till för kannor med katalysator :va
 
Jag tog bort min SAS och Epc här i vintras själv, var hyffsat smidigt att göra själv. Får se hur hojen uppträder nu i vår om man märker nån skillnad.

Justerar du förgasarna med nålarna eller byter munstycken?
Förra ägaren till min hoj hade lämnat in den så dom bytta till andra munstycken efter dom monteras Akra dämparna.
 
Jag tog bort min SAS och Epc här i vintras själv, var hyffsat smidigt att göra själv. Får se hur hojen uppträder nu i vår om man märker nån skillnad.

Justerar du förgasarna med nålarna eller byter munstycken?
Förra ägaren till min hoj hade lämnat in den så dom bytta till andra munstycken efter dom monteras Akra dämparna.

Det ska följa med nya munstycken med dämparna.. Så antara att munstycken byts och nålen justeras. Om jag gör det vid service så har de en dyno bänk så lär ju kosta nån krona extra..
Har ca 16 mån garanti kvar på hojen så vet inte hur mycket jag ska vara och pilla själv ifall något går åt fanders :/

Ska bli skönt att bli av med de två nuvarande kokplattorna som sitter där bak :)
 
Det ska följa med nya munstycken med dämparna..

Frågan om munstycksbyte för Akra-system har med tiden fått många olika svar och diskussionerna här i forumet angående justering av nålar, luftskruvar, munstycken mm har varit ännu fler.

Jag påstår inte att jag har det enda rätta svaret, men tänker att följande kan vara till hjälp för den som vill räta ut ett frågetecken eller två.

Med mina nya Akra slipons på plats (några alternativa munstycken följde absolut inte med) körde jag till Lelles med db-killersarna monterade enl Ragnars instruktion. Han bytte inte munstycken, men justerade förgasarnas luftskruvar och förstorade även sidoöppningarna på luftburken (typ Sommer's doors). Jag hade dessförinnan fått och tips från Spider här på tråden som stämde överens med Ragnars version av det hela.

Sen dess har hojjen gått ca 800 mil som en skållad alpvessla (varav 0 mil med db-killers:-) utan några som helt problem.

Som sagt, kanske inte det enda svaret, men det som jag valt att ta ad notam – med gött mos som resultat.
 
Någon som läst senaste Motorrad ? där var det bild på en 990 SMR som hade skit snygga "krash puckar" på sitt Ackrapovich, någon som vet vart man kan köpa dessa ?

Ser koola ut men har ingen aning var de kommer ifrån. Hittar jag dom inte blir det gummislang med slangklämma.

Har försökt hitta någon site där föraren går att kontakta men inte hittat nått...
 
Last edited:
Ser koola ut men har ingen aning var de kommer ifrån. Hittar jag dom inte blir det gummislang med slangklämma.

Har försökt hitta någon site där föraren går att kontakta men inte hittat nått...

http://www.fiorentino.be

verkar vara ett bra ställe att börja på, då sponsringen på motorrad bilden är den som oxå finns på sidan.

Mailaddy från contacts, kan man kanske chansa på att fred@fiostar.com är just denna Frederic Fiorentino, eller så prövar man på info@fiorentino.be och hoppas dom kan hjälpa en :)

Mina 1337 g00gl3 ski11z fixade det, inte första utan tredje träffen på Frederic Fiorentino var man tvungen att surfa på!
 
Köpte en 990sm igår :banana Nu hoppas jag på att den globala uppvärmningen gör sitt jobb så att våren kommer snabbt :) Har aldrig kört anabolamotard tidigare så jag hoppas att det är en kul hoj.

Behöver man dreva ner 990'n? verkar som att många drevar ner sina 950

/Fredde som vill ha vår nu
 

Bifogat

  • DSC00040.jpg
    DSC00040.jpg
    233.9 KB · Visningar: 189
Köpte en 990sm igår :banana Nu hoppas jag på att den globala uppvärmningen gör sitt jobb så att våren kommer snabbt :) Har aldrig kört anabolamotard tidigare så jag hoppas att det är en kul hoj.

Behöver man dreva ner 990'n? verkar som att många drevar ner sina 950

/Fredde som vill ha vår nu


du behöver verkligen inte göra det, men jag har drevat ner min 990 en kugg fram och märkte ingen överdrivet stor skillnad förutom att den varvar som en tok nu när man ska köra snabbt :)

, btw fan vad sugen jag blev på att dubba däcken till min nu efter youtube klippet ! :D
 
Skulle byta färg på min 990 08, till svart.
Men så var hålen fel på ena sidan surt.

Vet någon om det är fel eller om det är en annan årsmodell ?
 

Bifogat

  • rfsg5.jpg
    rfsg5.jpg
    236.6 KB · Visningar: 140
Köpte en 990sm igår :banana Nu hoppas jag på att den globala uppvärmningen gör sitt jobb så att våren kommer snabbt :) Har aldrig kört anabolamotard tidigare så jag hoppas att det är en kul hoj.

Behöver man dreva ner 990'n? verkar som att många drevar ner sina 950

/Fredde som vill ha vår nu

hej fredde. jag har själv planer på att köpa en 990 snart och blev lite nyfiken,är din ny eller beg.vad fick du ge för den.
 
hej fredde. jag har själv planer på att köpa en 990 snart och blev lite nyfiken,är din ny eller beg.vad fick du ge för den.

Det är en -08 med akra, lite oranga posörlock och larm, knappt 500mil.
Hade tänkt att köpa 690smc men sprang på denna av en slump. gav 80' för den, har ingen aning om det var ett bra eller dåligt pris.
 
Last edited:
Behöver man dreva ner 990'n? verkar som att många drevar ner sina 950...

Rekommenderar absolut ett byte till 16-drev (för visst sitter det 17-kugg original även på 990?) för bättre klipp, men också för att kunna använda 6ans växel till nå't vettigt. Och det är enkelt gjort eftersom kedjan inte behöver kortas.

En sak till, som kanske främst berör folk i Sthlm med omnejd.
Ni har väl hört att Ragnar numera är verksam som KTM-guru hos Din MC i Sollentuna? No more sug-åka till Uppsala och världens rörigaste verkstad:tummenupp
 
Stötdämparspecialisten

Letar efter en haknyckel till hojen och tänkte att dom kanske skulle kunna ha... verkar som om de har upphört att existera.
 
Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

Back
Top