Kriget börjar?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
När Engelska Bike gjorde duell mellan deras 2 år i rad sporthoj vinnare, dvs Firebladen och bmw 1000rr, å blev resultatet förkrossande för Hondan. Bmw´n var den starkaste standardmotorcykel de någonsin mätt, samt hade även den högsta toppfart de sett och mätt (305km/tim på våt bana) Även Busan får pisk..:confused: De avslutade artikeln med orden " att en ny era har börjat". Japanerna är så långt efter att nu måste de göra något radikalt.

Nu fruktar man att japaner och andra tillverkare ska bryta den "gentlemans agreement" att hålla igen i kriget med hästar och hjälp elektronik.

Som kuriosa kan nämnas att när BMW började sin tillverkning så gjorde de det med 10st suzuki K5.Yamahas motor tyckte BMW var ett totalt misslyckande att stoppa i en standard hoj.

Skall bli jäkligt kul att köra BMW´n mot min Honda, jag har ett par hkr mer i hondan och förmodligen bättre vrid.:tummenupp

Måste verkligen vara sjukt kul med 300 hästars gixxer. Detta kommer inte sluta bra överhuvudtaget. Inte för någon. Men vem bryr sig sålänge man kan slanga i överljudsfart :D

:smack

Rent historiskt ansågs ju BMW vara det absolut värsta du kunde köra i fartväg. BMW hade en stämpel som sporthoj, men allt detta förlorade de när japanerna klev in i bilden på 70-talet. Jag gissar att BMW analytiker har gjort bedömningen att man ska tillbaka där det en gång började. På sin tid var boxermotorn en historisk milstolpe, men ärligt talat så har ju motortypen överlevt sig själv.

BMW's konstruktionslösningar faller ju inte alla i smaken, men dåliga ingenjörer är de ju inte.

Jaha, och jag som trodde herr tocar skulle starta ordkrig igen, STOR besvikelse, men är det effektkriget som avses så är nog inte sista ordet sagt från nipponside.

Ja, BMW har onekligen ryckt upp sig på alla sätt och vis men de lider fortfarande designmässigt tycker jag.

Fronten får mig att undra om designern överhuvudtaget vet vad symmetri är?! Ett "nästan runt" lyse och ett elliptiskt.

Sedd framifrån påminner den mig alltid om detta:

:3freak

Fronten får mig att undra om designern överhuvudtaget vet vad symmetri är?! Ett "nästan runt" lyse och ett elliptiskt.

Så då vet du direkt att det är en BMW, en lyckad design.
Jag tycker inte alls att den stör utseendet.

För gemene man så går det inte att se skillnad på en modern sporhoj utan att något sticker ut ordentligt.

Så då vet du direkt att det är en BMW, en lyckad design.
Jag tycker inte alls att den stör utseendet.

För gemene man så går det inte att se skillnad på en modern sporhoj utan att något sticker ut ordentligt.

Håller inte riktigt med där... Bara för att man har en design som folk känner till betyder inte att den är lyckad!

Dessutom vill man ju även att folk som inte är så värst mc-intresserade ska tycka bågen är snygg. När jag var och kollade på 1000rr med min sambo så tyckte hon den såg fördjävlig ut, enbart pga framlysena! Unikt? ja!
Snyggt? Nej...

Det är "modet" som styr.....alla följer.....

Finns några exempel på "modestyrda" designlösningar......
- 4-1 Avgassystem.......sen kom..
- "Underseat" avgassystem......och sen kom...
- "Undermotorn system" med korta dämpare...

- Dubbla lysen......
- ............forts följer.

När alla övergått till xenon så kommer vi också att få se fler
"designlösningar" på belysningen.

Den här gången var ju BMW först......och det passar inte riktigt här,
men hade S,Y,eller H varit först ut....då hade det varit "läckert".

"Funktionell design är god design."

/KentW

Håller inte riktigt med där... Bara för att man har en design som folk känner till betyder inte att den är lyckad!

Dessutom vill man ju även att folk som inte är så värst mc-intresserade ska tycka bågen är snygg. När jag var och kollade på 1000rr med min sambo så tyckte hon den såg fördjävlig ut, enbart pga framlysena! Unikt? ja!
Snyggt? Nej...

Sådär lät mitt fruntimmer när hon såg Hayabusan och senaste bladen första gången, nu är de ju "snygga".

Och hon tycker tom att s1000rr redan ser bättre ut.

Sådär lät mitt fruntimmer när hon såg Hayabusan och senaste bladen första gången, nu är de ju "snygga".

Och hon tycker tom att s1000rr redan ser bättre ut.

lika som att nya bladen såg förjävlig ut när den kom. men nu tycker jag den är riktigt vacker.

Den här gången var ju BMW först......och det passar inte riktigt här,
men hade S,Y,eller H varit först ut....då hade det varit "läckert".

Exakt. Folk här är väl konservativa emellanåt. BMW ligger i framkant punkt.

Kolla in det här åket tex. Hela hojen riktigt SKRIKER BMW. Snygg? Tja. Rå? Jäpp. 6:a? Jäss :yoparty

3113.jpg

Exakt. Folk här är väl konservativa emellanåt. BMW ligger i framkant punkt.

Vilket man inte vill erkänna. För det är ju så; man har blivit inprentad sen barnsben, att:

- Nipponsporthojar is da shit
- BMW är gubbhoj
- HD är för meckning, posering och inte körning

Nu ska denna uppfattning ändras pga några hästar mer, samt konstiga framlampor.
Jag kommer iaf ha kvar mina fördomar ett tag till :brinnerup

soft att alla är emot BMW, när jag väl har råd att köpa min egen så är man ensamm om det iaf
popcorn.gif

Förkrossande, varför? För att BMW:en har 15 hästar mer?

Honda har nog inga problem med att bygga en lika stark motor som BMW:en.

På vilka sätt är BMW:en bättre förutom att den har den starkare motorn?

Vilket man inte vill erkänna. För det är ju så; man har blivit inprentad sen barnsben, att:

- Nipponsporthojar is da shit
- BMW är gubbhoj
- HD är för meckning, posering och inte körning

Nu ska denna uppfattning ändras pga några hästar mer, samt konstiga framlampor.
Jag kommer iaf ha kvar mina fördomar ett tag till :brinnerup

Visst, BMW gör ibland lite udda grejjer, och allt är kanske inte så lyckat. De vågar iallafall ta ut svängarna lite, och det tycker jag de skall ha cred för!

soft att alla är emot BMW, när jag väl har råd att köpa min egen så är man ensamm om det iaf
popcorn.gif

VAAAAAAAAAAAAAAA!?!?!?!?!11111!!!? Skaru bli gubbe eller?

Last edited:
Jag tycker det är förbaskat bra att BMW utmanar i sporthojsträsket nu. Hojen ser riktigt bra ut dessutom.
Nu blir det mer press på de andra tillverkarna att prestera något bra vilket gynnar alla oss sporthojsälskare.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back