BSB 2010 - mycket nytt.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Som vanligt en hel del förändringar i BSB inför 2010.
Den enskilt största händelsen är såklart att det mest framgångsrika teamet i seriens historia, GSE, inte kommer att ha ett team med 2010 då de inte lyckats få ihop budgeten efter att Airwaves kontrakt gick ut efter 2009.

På förarsidan är det en hel del nytt. Camier kommer ju köra WSBK, Ellison, Harris, Walker, Da Costa har inga nya kontrakt och Neil Hodgson kommer tillbaka liksom Kiyonari och Kagayama.

HM Plant Honda
Josh Brookes
Ryuichi Kiyonari

Worx Crescent Suzuki

Yukio Kagayama
Tommy Hill

MCC Colchester Kawasaki
Simon Andrews
Gary Mason

Buildbase Kawasaki
John Laverty
Adam Jenkinson

Swan Honda
Stuart Easton
James Ellison

Relentless Suzuki
Alastair Seeley
Michael Laverty

Motorpoint Yamaha
Neil Hodgson
Dan Linfoot
Hampus Johansson *

RidersMotorcycles.com Ducati

Michael Rutter
Martin Jessopp

PR Racing Yamaha
Luke Jones

Quay Garage Honda
Tommy Bridewell **

East Coast Yamaha

Patrick McDougall**

Moto Rapido Ducati

Scott Smart *

Magic Bullet Racing Hojmörke ej klart.
Michael Howarth *

AIM Racing Suzuki
Gary Johnson *

Close Print Finance Honda
Craig Fitzpatrick *

Redline Motorcycles KTM
James Edmeades *

Doodson Motorsport Honda
Tom Tunstall

MAR Kawasaki
Dávid Juhász *

* = den nya Evolution klassen
** = Cupförare, dvs privatförare.

Last edited:
Reflektion: Är inte startfältet bra mycket tunnare än vad det varit de senaste åren?

Kommer inte ihåg namnet men det var ju en kille som körde på en typ 5 år gammal suzuki i privatkuppen i fjol. Bra som satan, slog ju Gary Mason några ggr tom. Har han fått nån vettig styrning?

Du tänker på Tommy Bridewell som tar över Masons styrning. Fältet är ngt tunnare, mest pga GSEs frånfälle men det kommer säkert tillkomma fler förare.

I see.
Ja man kan ju alltid hoppas, BSB brukar ju vara helt klart underhållande racing.

Finns ett till Honda team som köpt Ten Kates WSBK hojar, dom har nog inte klart med förare ännu.

Hoppas verkligen att det blir ett par pojkar till! :tummenupp
Sen tror jag Tommy Hill blir farlig i år. Kyio kommer nog va vass senare in i säsongen :tummenupp

Finns ett till Honda team som köpt Ten Kates WSBK hojar, dom har nog inte klart med förare ännu.
Har också sett det men det är inget officiellt ännu så jag lägger in det när det är klart. Dock kan de inte köra dem med WSBK spec i BSB då det skiljer en del i motorn bla kolvar etc.

Hoppas verkligen att det blir ett par pojkar till! :tummenupp
Sen tror jag Tommy Hill blir farlig i år. Kyio kommer nog va vass senare in i säsongen :tummenupp
Tommy Hill kan bli farlig men jag tror inte han vinner, han kraschar lite för ofta vilket ju också gäller Kiyo.

Jag tror Brookes blir farligast nu när han lärt sig banorna och han är riktigt snabb och har ett bra team. Kiyo blir såklart också farlig och det ska bli intressant att se vad Hodgson kan erbjuda också men Rob Macs teams har inte varit så vassa de senaste åren så jag sätter ett frågetecken för hoje/team. De utvecklar ju sin hoj själva till skillnad mot GSE som köpte mycket från Yamaha World Superbike Team.

Last edited:
Michael Laverty klar fäör Relentless Suzuki.
Ian Lowry får gå från det teamet och är tydligen nära en deal Hydrex Honda.

Jag tror på Easton och Brookes i årets BSB som tillsammans med Kagayama och Hill ofta kommer skaka skumpa och kyssa vackra flickor..

Outsider blir grön med Simon Andrews i sadeln på Kawasaki :)

Reflektion: Är inte startfältet bra mycket tunnare än vad det varit de senaste åren?
...

Detta är ingenting mot AMA-SBK´s preliminära lista. Den ska bara innehålla 13st namn. AMA-SBK har sin premiär om mindre än 1,5 månad så dom har lite att göra nu för att skrammla ihop fler..

två nya förare bekräftade i den nya EVO-klassen.
Magic Bullet Racing Hojmärke ej klart.
Kenny Gilbertson *

AIM Racing Suzuki
Gary Johnson *

En hel del nyheter sista tiden.
James Ellison kommer köra tillsammans med Stuart Easton i Swan Honda (tidigare Hydrex Honda)

PR Racing ( Maxxis Yamaha förra året) har signat unge Luke Jones och Craig Fitzpatrick kommer köra en EVO-Honda för Close Print Finance Honda.

Dessutom har man antagit ett nytt system för poängberäkning. Helt snurrigt och krystat i mina ögon.
http://www.crash.net/british+superbikes/news/156502/1/bsb_announces_radical_rule_changes.html

James Edmeades är ny förare i EVO klassen för Redline Motorcycles KTM.

Karl Harris kommer köra Aprilia i Superstock.

Tom Tunstall ska fortsätta köra Honda för Doodson Motorsport, inte klart om det blir EVO-klassen.

Last edited:
Alltså, jag har läst igenom det en gång och måste vara dum i huvudet för jag fattar inte... :D

Varför ska man krångla till det sådär? Är det så himla underhållande/viktigt att hela serien avgörs på sista racet att man måste krångla till poängsystemet så fullständigt...

Alltså, vad är det för fel på att bästa man under hela säsongen blir mästare? :va

Alltså, jag har läst igenom det en gång och måste vara dum i huvudet för jag fattar inte... :D

Varför ska man krångla till det sådär? Är det så himla underhållande/viktigt att hela serien avgörs på sista racet att man måste krångla till poängsystemet så fullständigt...

Alltså, vad är det för fel på att bästa man under hela säsongen blir mästare? :va
Håller helt med, tydligen är vi lika korkade. :D
Snacka om att komplicera något som egentligen är ganska enkelt, utom 2006 i MotoGP då rå. ;)

Hampus Johansson får chanen i Motorpoint Yamaha på en EVO hoj.

Dávid Juhász blir förare för MAR Kawasaki, EVO.

Michael Howarth kör för Magic Bullet Racing.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back