Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Angående motorvarv är det(förutom svaga ventilfjädrar) nästan alltid kolvaccelerationen som är begränsande faktor, dvs det som avgör när nått går sönder.
.....
Först kompressionstakt då kolven går upp och antänds, sedan expanderar gaserna å trycker den neråt i tändningstakten eller vilka mera namn den kan ha...![]()
Förutom blowby och friktion mellan kolv/cylinder så får man ju även en termisk barlast iform av värmeförlust till cylindervägg och förbränningsrum. Det är därför en luftkompressor har kylflänsar.
Men det är ju riktigt att eftersom man i en kolvmotor "tillsatseldar" i den kompimerade gasen så får man ju ett areaöverskott på pv-kurvan under expansionstakten jämfört med kompressionstakten. Detta gör att motorn alstrar mekanisk energi.
Allra störst acceleration har kolven i ND när den står still. Hur stor den är blir kluddigt att beräkna om man inte bortser från offset:en som cylindern har från vevaxelns centrumlinje.
Det förutsätter också en encylindrig motor.
Det förutsätter nog inte bara en encylindrig motor, det förutsätter även en motor med låg svängmassa och väldiga ändringar i vinkelhastighet.
Det jag tycker är bättre och mer allmängiltigt att skriva först (iaf på ett forum med denna nivå) är det vedertagna: Att kolvaccelerationen når sitt högsta värde vid övre dödläge för alla vevstakslängder. För de flesta motorer är accelerationen vid BDC ca 50% av accelerationen vid TDC.
Hmmm, kolven styrs linjärt och om vi bortser från variationen i vinkelhastighet så skulle man ju kunna driva veven med en elmotor och titta på kolvaccelerationerna.
Det blir en sinusrörelse som driver kolven via stakens storände ...
Hur blir accelerationen i ÖD så mycket högre?
Var uppstår asymmetrin mellan övre och undre halvan?

Vad är anledningen till att F1-stakarna är så långa?
Hur mycket hjälper förbränningstrycket i ÖD att avlasta vevstaken? (på en typisk motor)
Är det vanligare att en stake knäcks i ND eller att den slits av i ÖD?
Vad är anledningen till att F1-stakarna är så långa?
Hur mycket hjälper förbränningstrycket i ÖD att avlasta vevstaken? (på en typisk motor)
Är det vanligare att en stake knäcks i ND eller att den slits av i ÖD?
"Slits" av.Det här är bara hörsägen, så jag kan inte bekräfta det med statistik.
Turbovevstakar knäcks lättast av och Sugstakar"Slits" av.
Visst avlastar förbränningen vevstaken i ÖD, varannat var så klart, men inte alls i samma storlekordning som G-kraften är när kolven vänder.
Mats
Hummm... Jörgen har skrivet mer under tiden jag har skrivit!
Men vi var nog överens ändå... hoppas jag.
Intressant trådFör skoj skull så kollade jag in bränsleförbrukningen vid tomgång via färddatorn i morse för att få en känsla av hur mycket sås det går åt för att bara driva runt motorn. Bilen är en A4 1,8T, yttertemp -15.
1,3 l/h med kall motor och 1,0 l/h med varm motor. Det känns ganska mycket med tanke på att det går ca 7 l/h vid 100 km/h.
Däremot finns det en 60 hk encyl tändkulemotor här i Sthlm som vid sotning på 90-talet visade sig ha tappad överfallet i storändan efter att dett åtdragits slarvig vid förra sotningen. Den motorn hade gått länge utan överfall. Cylindern stor som en kakelugn
Men tändkulemotorer är ju tvåtaktare och lågvarviga, dock har de mycket tunga kolvar, oftast i gjutjärn.
På tänkulemotorer kallas ofta överfallat för "fångare", dvs när man sotar tändkulemotorer så brukar man ofta se att man trots perfekt skavt lager inte haft anliggning i överfallet.
Hah, rolig historia. Misstände den aldrig? eller är varvtalet så lågt att accelerationen vid vändpunkten blir så lågt att gravitationen och kompressionstrycket räcker för att hålla kolven på plats?
Intressant tråd och mycket kul läsning från många otroligt kunniga skribenter. Passar därför på att ställa en fråga i anslutning om än inte direkt tillhörande ämnet.
Hur kan effektförlusten från vev till bakhjul vara procentuell mot effekten?
Har sett det hur många gånger som helst att kedja ger en viss procentuell förlust. Anges ofta till mellan 10%-15%. Att förlusten kan vara procentuell mot något är väl troligt men inte effekten väl?
Idag när nästan alla hojar testas i bänk så spelar det ju mindre roll. Det blir ju mest att bakhjulshästar är det som jämförs. Fast jag hoppas att någon vill göra ett uttalande om det.
|
|
Nortons comeback
Norton gör en triumferande ... |
|
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl
Teknik – nya mc-motor... |
|
|
|
Enfield presenterar sin stora twin
Efter spionbilder, hintar o... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Motorsportsalongen i Örebro!
Jag tog en snabb avstickare... |
|
|
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort
Det är ingen lätt uppgift H... |
|
|
KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”
Rajiv Bajaj, 58, VD för den... |
|
|
Framtidens hjälmar är här!
Bland finesserna finns ljus... |
|
Öhlins, som under många år ... |
|
|
|
Bridgestone lanserar nytt sportdäck
Bridgestone har presenterat... |