Vad är detta som sitter mellan lyserna på cbr f4i?

softis83

Fighterbyggare
Gick med
6 Jan 2008
Hoj
CBR600F fighter stunt
Men risk för att verka korkad så vad är detta för något?
Vad är den här grejen till för som sitter mellan lyserna på min cbr f4i 02:a?

Heter i servicehanboken
engine stop relay

Jag vet ju hur man översätter och vad det betyder men hur funkar den och vad är det för nått?

Bifogat

• 20091225179.JPG
    20091225179.JPG
    82.5 KB · Visningar: 331
Tack för svaren, jag misstänkte att det var tipssensor men har aldrig haft någon sån på mina gamla hojar så kändes lite pinsamt om jag skulle gissat fel.
Om man vill koppla ur den lär man bygga nått eller är det bara att dra ur kontakten och köra?
Håller nämligen på att bygga stunthoj.

Tack för svaren, jag misstänkte att det var tipssensor men har aldrig haft någon sån på mina gamla hojar så kändes lite pinsamt om jag skulle gissat fel.
Om man vill koppla ur den lär man bygga nått eller är det bara att dra ur kontakten och köra?
Håller nämligen på att bygga stunthoj.

Manualen har nog inte riktigt rätt, den där heter "Bank Angle Sensor" men på en av bilderna i manualen kallas den för "Engine Stop Relay".

Om jag inte läst elschemat helt åt helvete ska du kunna koppla bort tippsensorn (bank angle sensor) men du måste koppla ihop Grön ledare med Röd/Vit ledare i den trepoliga kontaktstycket för att få en minus till engine stop relay och fuel cut relay.

+12V till reläna kommer från stoppknappen (ON=Sluten), ledaren grönmålad på schemat.

(Färgerna på elschemat har jag ritat för att kunna följa ledarna så dom har inget att göra med färgerna i kontaktstycket).

Länk till elschema CBR600_F4i_01-03

Last edited:
Manualen har nog inte riktigt rätt, den där heter "Bank Angle Sensor" men på en av bilderna i manualen kallas den för "Engine Stop Relay".

Om jag inte läst elschemat helt åt helvete ska du kunna koppla bort tippsensorn (bank angle sensor) men du måste koppla ihop Grön ledare med Röd/Vit ledare i den trepoliga kontaktstycket för att få en minus till engine stop relay och fuel cut relay.

+12V till reläna kommer från stoppknappen (ON=Sluten), ledaren grönmålad på schemat.

(Färgerna på elschemat har jag ritat för att kunna följa ledarna så dom har inget att göra med färgerna i kontaktstycket).

Länk till elschema CBR600_F4i_01-03

Tusen tack, skall börja pilla med det där snart tänkte jag

Dagens standard?

Its a Bömb...

Nä tippsnsor som slår av soppapumpen när hojen tippar.
Allt för att soppan inte ska spruta hejvilt när hojen passerar Lecahavet och bryts isär!

Är detta standard på dagens hojar?
När började det införas?
Reagerar den i alla riktningar?
Stänger den utav tändningen eller soppan:confused:? Toyman

Tusen tack, skall börja pilla med det där snart tänkte jag

NP, det enda jag inte riktigt gillar ang. elschemat är att engine stop och fuel cut reläna är ritade slutna. Det normala är att man ritar i spänningslöst tillstånd men om man läser kontrollanvisningen för engine stop relät så sluter det vid spänning så det måste vara felritat.

Är detta standard på dagens hojar?
När började det införas?
Reagerar den i alla riktningar?
Stänger den utav tändningen eller soppan:confused:? Toyman

Tror det är ett lag-krav på åtm. insprutarmotorer med högtryckspump, kanske tom. på alla med bränslepump så det borde sitta på alla sådana.
CBR:en bryter vid 60 graders lutning i sidledes men det brukar sitta en pendel i sensorn så vid normal körning tror den att cykeln är upprätt pga. centripetal-kraften eller vad det heter.
Är nog lite olika men den bryter minst bränslepumpen som på CBR:en.

Ok men då har jag en fråga till här, bryter den bara om man lägger hojen på sidan? i så fall vill jag ha den kvar än så länge, men bryter den om man kör på bakhjulet om man skulle göra en tolva då vill jag ha bort den då det inte skulle va så skönt om den döda motorn när man har hojen stående rakt upp, kan ge rätt onda pungkrossar då.

Så hur ligger det till bryter den bara på sidled eller om man ställer hojen rakt upp också?
Hur mycket kan man vicka innan man den dödar motorn?

Den ska bara bryta om den vickas sidledes men det är under förutsättning att den är i rätt läge från början.

Det här är bara en gissning men. Sensorns pendel är tänkt att hänga fritt nedåt, troligtvis är det en axel som är lagrad så den kan svänga. Om du 12:ar så hamnar pendeln i en vågrätt position och då kan den nog vrida sig hur som helst pga. vibrationer mm. Tänk dig en klocka med pendelverk som du lägger på rygg, nu behöver du inte vicka mycket på klockan för att pendeln ska åka åt sidan.

På CBR:en bryter den vid ca. 60 graders lutning och där ligger nog de flesta andra också.

Hittade en bild på en isärplockad sensor, vet inte från vilken cykel den kommer men principen är den samma på alla. Tänk dig sensorn liggande så ser du varför det inte behövs mycket lutning innan brickan glider åt sidan och gör kontakt mellan mittdelen och blecket på sidan.

Bifogat

• TOS2.jpg
    TOS2.jpg
    51.9 KB · Visningar: 74
Last edited:
Fy fan vad jag tycker den här sidan är bra eller alla hjälpsamma kunniga folk som finns här.
Lär mig sjukt mycket var enda gång jag frågar om ett problem här ju.
Tackar så hjärtligt för det

Änu en fråga då.
Vad kan då hända om man lägger omkull hojen och har kopplat ur tippsensorn?

Last edited:
om du har sensorn ur kopplad o du lägger hojen så kommer motorn att fortsätta snurra och i värsta fal om du får läckage på insprutningen så kommer det spruta bensin lite varstans och det kan leda till att din hoj och eventuellt du blir en grill.

det kan hända att den bryter när du 12:ar trots att den bara "ska" bryta i sidled. det som är lite jobbigt med att ha den bortkopplad är att man får lite bråttom att stänga av hojjen när man klonkat och den hamnar 50 meter ifrån en uppochned på varvstoppet.

Det är en mycket vettig funktion - numera slipper man springa dom där 100 metrarna o stänga av bågen för att sedan ligga o lida en stund

Ett alternativ kan kanske vara att tilta fram sensorn lite, överdrev framåt-tiltningen på bilden med 45 grader för att visa vad jag menar. Ritade en sensor med en pendel upphängd på en axel (Paint FTW).

Med en lutande sensor borde den hänga kvar i mittläge om cykeln står rätt upp (12:a) och även lutas tillräckligt så den bryter om du lägger omkull cykeln från normal position med bägge hjulen i backen.

Det här bör nog provas ut rejält innan men det kanske fungerar.

Annars får du välja mellan att slå pungen eller få den snabb-rakad. :brinnerup

Bifogat

• Namnlös.jpg
    Namnlös.jpg
    19.1 KB · Visningar: 91
hahahaaa ok, jag anser ju att smärta och krascher hör till om man skall busa men pungkross där har även jag en gräns, pung eller hoj då säger mina tidigare erfarenheter att hojen får ta smärtan i stället.

Skall kolla med andra stuntare hur dom brukar göra men räknar nog med att köra utan.
Kommer inte köra några våldsamma farter då jag tycker lågfartsstunt är roligare än att bränna på bakhjulet i 150 200 blås.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back