Mat-ekonomisk

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Nu har det gått många år av oekonomiskt handlande. Jag är en sån som handlar i stort sett varje dag på Ica eller Coop. Och äter ofta ute eller köper färdig mat. Skulle tro att det kan gå 400 kr om dan. Då är frukost som man köper på väg till jobbet och lunch inkluderat.
Så detta blir ju 12000 i månaden och jag skulle tro att jag lätt bara av att tänka ekonomiskt på mat utan att överdriva, spara pengar till 2 utlandsresor om året, minst!
Jag handlar t.ex. lönnebergaskinka i stället för ekonomipacket med 100 skivor i. Jag har alltid handlat uncle bens ris. men man kanske borde ta jättepacket med ris som inte har något kännt märke i stället? Ja, ni förstår hur jag menar.

Så mina frågor är: hur och var handlar ni som är mat-ekonomiska?

Vilken summa är rimlig för mat i månaden igentligen? Nu lever jag solo med en dotter varannan vecka.

Vilken typ av mat är den mest ekonomiska utan att få skörbjugg så att säga?

Konsumentverket har satt sin riktlinje för matbudget på 1500 kronor, vilket ofta demonstreras i det på SH så populära programmet Lyxfällan.
1500 kronor är i huvudstaden ett djävla skämt.
Det lägsta jag varit nere i är 2000 kronor, och då har jag ätit nästan uteslutande falukorv och stuvade makaroner, och väldigt lite överlag. Många gånger bara ett mål mat om dagen. Givetvis då utan att ha ätit ute en enda gång under hela månaden.
Någon gång under perioden har jag försökt mig på något som som kräver mer än två ingredienser plus mjölk, och då drar det ju iväg satan i pris.

Sen blir det ju så att om man går på resturang middagstid, då är det minst 300 spänn på en gång.
Så om du vill äta billigt = Laga maten själv.
Det är fortfarande dyrt, men det är bra mindre än utemat.

Edit:
Jag äter tortillias två gånger i veckan. Köper varor för 200 kr som räcker för två dagar.
Bara det är mer än hälften av 1500 kr under månaden sammantaget. Och då är det bara middagsmaten för två dagar i veckan.
Det rör sig om bröd, köttfärs, krydda, gurka, tomat, lök, gräddfil och mjölk.
200 spänn för 1 person.
Nu har jag slutat räkna på vad maten kostar. Man blir bitter av att se vad det kostar sammanlagt, och det är ju inte så att man står inför ett val där man kan välja bort den.

Last edited:
Handla råvaror. :fakta

Smakar bättre och är billigare. Nyttigheterna kommer på köpet

Halvfabrikat blir defacto rätt dyrt i längden...

Med potatis och andra rotfrukter kan man göra mer än att bara koka det. Skiva upp i tårtbitar med lite olja och rosmarin, sedan in i ugn tills de fått bra färg. Till det har man kycklingfiléer som man stekt i panna, gärna marinerade först. Lite gegga till det också kanske? Smula ner fetaost i en förpackning valfri Creme Fraiche och rör om. (Finns Euroshopper 2-kilosförpackningar kycklingfiléer för femtilappen) Billigt, gott och mättande.

Jag brukar begränsa mig till 100-130 gram kött/måltid, dock kör jag oftast på lax eller nötkött. Sedan lägger jag ungefär lika mycket pengar på grönt, och ytterst lite på kolhydraterna. Beräknar att en jobblunch man ser fram emot kostar ~22-35 kr att laga beroende på lyxnivå, givet att jag handlar på Willys då.

Med potatis och andra rotfrukter kan man göra mer än att bara koka det. Skiva upp i tårtbitar med lite olja och rosmarin, sedan in i ugn tills de fått bra färg. Till det har man kycklingfiléer som man stekt i panna, gärna marinerade först. Lite gegga till det också kanske? Smula ner fetaost i en förpackning valfri Creme Fraiche och rör om. (Finns Euroshopper 2-kilosförpackningar kycklingfiléer för femtilappen) Billigt, gott och mättande.

Ja, rotfrukter har jag rostat en del i ugn. Och rotfrukt är inte speciellt dyrt. Så det ska jag börja köpa hem mer. Gott att göra grytor på oxå.

Mat hör till det goda i livet. Det kan man väl inte snåla in på.
Sen är det måhända en annan sak att svindyra halvfabrikat etc inte är särskilt gott... Men riktig mat måste få kosta. Mer oxfilé åt folket. :banana

Handla råvaror. :fakta

Smakar bättre och är billigare. Nyttigheterna kommer på köpet

Halvfabrikat blir defacto rätt dyrt i längden...
Bra råvaror är inte heller direkt gratis. Bara en sån sak som en pastasallad kan ju landa på ett par hundra kronor i råvarukostnad om man inte ser upp.

Bönor och bacon är en billig middag. En burk bönor och ett paket bacon. Vill man vara lite extra lat kan man köpa färdighackat bacon.

Tycker att hur man än gör så blir det alldeles för dyrt med mat. Man försöker snåla och laga sig en makaronipudding på lite gott och blandat som ligger och skräpar i kylskåpet. Sedan räknar man efter vad ingredienserna kostat och inser att det varit billigare att ta sig en middag på det lokala kebabhaket istället.

Och att köpa storpack är inte heller alltid bästa idén, för då kanske hälften har hunnit bli dåligt och måste kastas innan man använt allt.

Matpriserna är rent åt helvete för höga. :4skrika Jag är glad att jag inte har någon familj.

Jag studerar, då vill man gärna äta billigt.

Storhandlar efter löning på Willys, uteslutande storpack.
Kyckling, ris, korv, köttfärs osv.

Brukar bli en 2000-3000kr ungefär och det får man en helvetes massa för på Willys.
Sen när det är slut så granskar man matkassan och ser om den står pall för ytterligare en storshopping.
Men det är klart att man småhandlar lite också, typ mysmat till helgen osv.

Brukar ligga på runt 6000kr allt som allt, på två personer.
Och då snålar vi inte direkt heller, äter ingen skit.
Blir ju billigt när man lagar allt själv.

Nej usch. Köp riktigt ris. Uncla Bens är nog det tristaste man kan äta. "Riktigt" ris är gott och billigt!

Hemligheten kallas matlåda.

När man väl lagar mat så blir det storkok så man har matlådor för en vecka framöver.
Lite variation, men billigt som fan. Inget jag skulle vilja praktisera i längden dock.

Gör mycket soppor också! Jag brukar göra rotfruktssoppa då det är förbannat gott, nyttigt och går snabbt. Lite bröd till det så har man en komplett måltid beroende på vilken tidpunkt man äter den men lite senare på kvällen funkar.
Börja med matlådor, det är största boven i ekonomin.

Jag är snål som fan när det kommer till maten samtidigt som jag vill äta väldigt bra mat. Nu ska jag tex slänga i mig potatisklyftor *egengjorda såklart*, en marinerad fläskfilé tillsammans med stekta färska champinjoner med soltorkade tomater och rostad vitlök och det kostar inte många kronor då vi är två stycken.

Storhandla på Willys eller andra stormarknader och gör matlistor för hela månaden åt gången, på det viset sparar man pengar men framför allt en jävla massa tid!
Och en stor frys är bra så man kan frysa in lådor mm.

Jag tror vi handlar mat för ca 3000:-/månaden just nu på två pers, då kan vi lätt kapa den kostnaden med en tusing om vi skulle vilja. Då räknar jag inte med mat på restaurang och dylikt men det blir inte så jävla ofta en ändå så det kanske är en 500-ing i månaden.
Så på en vuxen och en unge bör du kunna komma ner till 3000:- utan att ens anstränga dig.

Hemligheten kallas matlåda.

När man väl lagar mat så blir det storkok så man har matlådor för en vecka framöver.
Lite variation, men billigt som fan. Inget jag skulle vilja praktisera i längden dock.

Jag har ett arbete i rörelse och kan inte äta matlåda så ofta. Om jag nu inte vill äta kall mat i bilen. :rolleyes:

Gör mycket soppor också! Jag brukar göra rotfruktssoppa då det är förbannat gott, nyttigt och går snabbt. Lite bröd till det så har man en komplett måltid beroende på vilken tidpunkt man äter den men lite senare på kvällen funkar.
Börja med matlådor, det är största boven i ekonomin.

Jag är snål som fan när det kommer till maten samtidigt som jag vill äta väldigt bra mat. Nu ska jag tex slänga i mig potatisklyftor *egengjorda såklart*, en marinerad fläskfilé tillsammans med stekta färska champinjoner med soltorkade tomater och rostad vitlök och det kostar inte många kronor då vi är två stycken.

Storhandla på Willys eller andra stormarknader och gör matlistor för hela månaden åt gången, på det viset sparar man pengar men framför allt en jävla massa tid!
Och en stor frys är bra så man kan frysa in lådor mm.

Jag tror vi handlar mat för ca 3000:-/månaden just nu på två pers, då kan vi lätt kapa den kostnaden med en tusing om vi skulle vilja. Då räknar jag inte med mat på restaurang och dylikt men det blir inte så jävla ofta en ändå så det kanske är en 500-ing i månaden.
Så på en vuxen och en unge bör du kunna komma ner till 3000:- utan att ens anstränga dig.

Ja, det låter bra... Det är dit man vill komma. 3000 papp. Det är bara i runda slängar 108 000 om året jag skulle spara... :död

Last edited:
Fram tills det att vi blev tre (bebis alltså) så hade vi en "matbudget" på ca 3.000:- per månad... vi lyckades hålla det nästan jämnt. I det räknas alltså schampoo och allt annat man handlar på ICA Maxi och dylika ställen in.
Nu när vi är tre så ligger vi på ca 5000:-/mån.

Det "komiska" i det hela är att jag låg på ca 3k när jag var singel också... fast det är klart, det var väl nån måltid ute då o då också.

Tipset är att storhandla och sedan göra veckomatsedel om man verkligen vill vara ekonomisk.
Sen brukar ju inte COOP vara det billiga alternativet precis... inte heller nån ICA Supermarket... utan det är Kvantum, Maxi eller dylika som gäller.
Willys går jag aldrig in på... hittade kött som var förpackat imorgon samt rutten rödbetssallad där vid några tillfällen för många år sedan så jag vägrar.

Gårdsbutiker och liknande är bajset.
Särskilt köttprodukter är falsk matematik att tjöpa billigt.
Man handlar en jeffla massa saltlake.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back