Honda SP1-tråden

Ja du har garanterat rätt. SP1/2 såldes aldrig i repsolfärger från fabrik.:fakta

Tackar för svaret, ska trycka de i nyllet på besserwissern direKct :tummenupp! Nu ska jag ut å starta skönheten innan abstinensen blir för stor, tusan va långt d e till våren :huvet!
 
Ja du har garanterat rätt. SP1/2 såldes aldrig i repsolfärger från fabrik.:fakta

SP1 fanns bara i rött "Winning Red" när den kom 2000. 01 fanns den även i silver. Med första årsmodellen av SP2 (vit/svart) följde ett OEM-Castroldekalkit som sitter på min hoj. Sista året SP2 tog in i Sverige, 05, fanns även en svart/röd variant med silvergrå fälgar.

Från Hondas modellarkiv: http://www.hondamc.se/homc/templates/ModelCategoryArchiveList____9670.aspx

På andra marknader har jag sett helsvarta liksom en röd/silver Niki Hayden replika.

Glöm inte att den finns i blått oxå! I USA, men VÄLDIGT ovanliga!

Jag har inte lackerat den ännu, men det håller utan problem. Det såg hopplöst ut att försöka få ut bucklan på min tank så jag fick tipset av en billackeringsproffs att spackla. Jag var själv lite skeptisk innan men glasfiberspacklet är så pass stabilt, fäster och fyller ut så pass bra att är man noggrann så ser man ingen skillnad mot en ny tank efter avslutat jobb och lackering. Finspackel ytterst för att inte behöva slipa så mycket i glasfiberspacklet. Tror det var 80's papper (fungerar med de flesta grovlekar) jag använde för att få bort lösa lackflagor och gamla intryckta dekaler innan jag började fylla ut bucklan. Men det är klart man förlorar ju någon eller några deciliter i tankkapacitet om man inte drar ut bucklan utan bara fyller igen. ;)


Har ingen bra bild men så här såg den ut efter förra "fulspacklingen" (och innan highsidern).

tack för det! Då blir det nog att prova med det! Såg ju bra ut på bild iaf.... Någon deciliter hit eller dit gör inget, den dricker mycket ändå!:yoparty
 
Last edited:
Ser ruggit bra ut Zam :yoparty !

Har precis plöjt igenom tråden för andra gången i ett försök å klargöra vilka färger sp1/2 såldes i, har jag rätt när jag säger till polaren att ingen av dom såldes nya me repsollack (e fortfarande helsåld på sacce`s) ?

kan intyga att denna inte var repsol från början....:)
min var modell svart... har orginalgrejjerna kvar... kåporna är som sagt beställda från hongkong och tanken och fälgarna är lackade av en kompis med egen lackfirma.... tanken var lite knepig eftersom det skulle på dekaler... så jag köpte hem dekaler till en cbr och modifierade dessa så gott jag kunde då det inte finns dekaler som passar rakt över till min tankform och sedan hjälpte min kompis till med att klistra och sedan fick jag 4 lager klarlack till över dessa.... så det tog ungefär 2 månader att bygga om den med härdningstider och dylikt.... passade bra att göra över vintern.

det är en del arbete om man skall få det bra... men helt klart värt detta tycker jag... gillar den skarpt, och tycker att repsolfärgerna är den absolut fräckast kombinationen man kan ha... lite synd dock att jag inte fick tag på en tank och fälgar... skulle velat ha orginal kvar åxå, men man kan ju inte få allt tydligen:huvet
 
kan intyga att denna inte var repsol från början....:)
min var modell svart... har orginalgrejjerna kvar... kåporna är som sagt beställda från hongkong och tanken och fälgarna är lackade av en kompis med egen lackfirma.... tanken var lite knepig eftersom det skulle på dekaler... så jag köpte hem dekaler till en cbr och modifierade dessa så gott jag kunde då det inte finns dekaler som passar rakt över till min tankform och sedan hjälpte min kompis till med att klistra och sedan fick jag 4 lager klarlack till över dessa.... så det tog ungefär 2 månader att bygga om den med härdningstider och dylikt.... passade bra att göra över vintern.

det är en del arbete om man skall få det bra... men helt klart värt detta tycker jag... gillar den skarpt, och tycker att repsolfärgerna är den absolut fräckast kombinationen man kan ha... lite synd dock att jag inte fick tag på en tank och fälgar... skulle velat ha orginal kvar åxå, men man kan ju inte få allt tydligen:huvet

Ska tydligen rulla en repsolklädd SP här nere enligt polaren, i krokarna runt Ystad. Nyfiken på vem d e :va, har inte sett den själv.
 
kan intyga att denna inte var repsol från början....:)
min var modell svart... har orginalgrejjerna kvar... kåporna är som sagt beställda från hongkong och tanken och fälgarna är lackade av en kompis med egen lackfirma.... tanken var lite knepig eftersom det skulle på dekaler... så jag köpte hem dekaler till en cbr och modifierade dessa så gott jag kunde då det inte finns dekaler som passar rakt över till min tankform och sedan hjälpte min kompis till med att klistra och sedan fick jag 4 lager klarlack till över dessa.... så det tog ungefär 2 månader att bygga om den med härdningstider och dylikt.... passade bra att göra över vintern.

det är en del arbete om man skall få det bra... men helt klart värt detta tycker jag... gillar den skarpt, och tycker att repsolfärgerna är den absolut fräckast kombinationen man kan ha... lite synd dock att jag inte fick tag på en tank och fälgar... skulle velat ha orginal kvar åxå, men man kan ju inte få allt tydligen:huvet

Vad tar din kompis för att lacka om mina kåpor plus tank?!
 
vet inte... han lackar ju bara bilar igentligen....
skall det bara vara rött... eller skall det på dekaler som skall lackas in under klarlack eller hur har du tänkt dej?....

tror att jag pröjsade 4000:- för tank och fälg.... då gjorde han jobbet gratis...
men som sagt, jag har en del klarlack på:D
 
Ja du har garanterat rätt. SP1/2 såldes aldrig i repsolfärger från fabrik.:fakta

SP1 fanns bara i rött "Winning Red" när den kom 2000. 01 fanns den även i silver. Med första årsmodellen av SP2 (vit/svart) följde ett OEM-Castroldekalkit som sitter på min hoj. Sista året SP2 tog in i Sverige, 05, fanns även en svart/röd variant med silvergrå fälgar.

Jag tror till och med att SP-2:an bara togs in -02 och -05. Någon som vet?
 
Jag tror till och med att SP-2:an bara togs in -02 och -05. Någon som vet?

tror att det stämmer ganska bra....
har för mej att det bara togs in ett fåtal av -05.... hörde en siffra på 15st
och jag har en:D
 
Glöm inte att den finns i blått oxå! I USA, men VÄLDIGT ovanliga!

Jaa just det...helt rätt.:tummenupp Sett någon flimra förbi på ebay men som sagt, inte är de många.

Jag tror till och med att SP-2:an bara togs in -02 och -05. Någon som vet?

Stämmer. 20 st såldes -02 och 15 st -05.

Tror tom du Roger analyserat en tänkbar orsak här i tråden till varför Honda valde att inte ta in några 03-04 : Aprilia RSV Mille R:tummenupp
 
Last edited:
Stämmer. 20 st såldes -02 och 15 st -05.

Tror tom du Roger analyserat en tänkbar orsak här i tråden till varför Honda valde att inte ta in några 03-04 : Aprilia RSV Mille R:tummenupp

Kan inte förstå varför, millen kan vem som helst köra. Spettan kräver sin man :tungan !
 
vet inte... han lackar ju bara bilar igentligen....
skall det bara vara rött... eller skall det på dekaler som skall lackas in under klarlack eller hur har du tänkt dej?....

tror att jag pröjsade 4000:- för tank och fälg.... då gjorde han jobbet gratis...
men som sagt, jag har en del klarlack på:D

Jag vill lacka om tank och alla kåpor i en Pearl vit och på med dekaler som det sedan skall klarlackas över!

Ingen som vet vart man kan hitta original dekaler billigt? Honda tar FÖR mycket för dom!

Jaa just det...helt rätt.:tummenupp Sett någon flimra förbi på ebay men som sagt, inte är de många.

Alltid skönt att ha rätt ibland!:tungan
 
Last edited:
Nu har jag hämtat mina nya pipor! ETT FYND för 1450:- med frakt! En jätte liten bula på insidan precis vi kanten mot inloppet, den kommer aldrig att synas! Skall bara poleras lite så blir dom som nya! Nu är jag lite gladare... Ska kasta upp en bild sen....
 
Jag har inte kört nån mille, men kan en twin bli så mycket mer lättkörd än SPn?

Fördelen med MilleR var ju att det satt Öhlinsfjädring monterat runtom från fabrik, till typ samma pris som en orginal SP..

Tror de vann köpare på det.
 
Jo att milen var en tuff konkurens förstår jag, det var bara det där med "kräver sin man" jag reagerade på. Nåt liknande står ju på Rogues sida, och jag bara undrar var det kommer ifrån.
 
Jo att milen var en tuff konkurens förstår jag, det var bara det där med "kräver sin man" jag reagerade på. Nåt liknande står ju på Rogues sida, och jag bara undrar var det kommer ifrån.

SP1 anses som många vara lite trögstyrd original, lite för stabilt chassi har jag hört/läst... Men ändrar man lite på fjädringen och höjer den lite i bak blir det en helt annan hoj!

Fördelen med MilleR var ju att det satt Öhlinsfjädring monterat runtom från fabrik, till typ samma pris som en orginal SP..

Tror de vann köpare på det.

Ganska många valde den framför SP1/SP2 tack vara det....
Men tack vare det så är ju SP1/SP2 mycket mera speciell nu!:D

Nu finns det lite bilder på "nya" sliponen i mitt garage, lite dåliga bilder dock...
http://www.sporthoj.com/garage/?mcid=5151
 
Last edited:
Jag har inte kört nån mille, men kan en twin bli så mycket mer lättkörd än SPn?

Haha...visst låter det konstigt:D men tja, faktiskt. Jag gillar Millen skarpt. På gatan är den mer allround, framförallt körställningen, och på bana mer kvickstyrd än både SP1 och SP2 (vilket den inte är ensam om förövrigt....)

Å andra sidan är motor och växellåda klart råare, det är mer rassel och pling och vibrationer. Finish och byggkvalitet är inte riktigt Hondaklass heller även om de verkar hålla minst lika bra.

En bra dussinhoj mao...:D:D
 
Ja, vad ska man med sånt till!??:va
Deras resrevdelsavdelning har ju oxå en del o lära...:gnissla

Jaa...klart överskattade produkter:rolleyes:
Mm...supply chain är svårt, inte minst om man har 3 system med olika data att titta i:confused:
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top