Minsta skåpbilen att få in en 1000cc i?

Nissan Kubistar med stora skåpet fungerar fint (Samma bil som Renaut Kangoo lång). Jag har kört min SD i en sådan ett par gånger. Dock så blir det ganska trångt runt om kring. Själv tycker jag att: Renault Trafic, Nissan Primastar och Opel viaro är bra bilar för dessa annars. Större, bränslesnåla och relativt billiga.
Alternativt en gammal MB Vito. De kan vara rostiga, men brukar funka skitbra.
 
Ett alternativ kan vara Nissan Serena, ca 2,15 lång å två sidodörrar!
Absolut, jag har länge rent teoretiskt utvärderat olika skåp och kommit fram till att Serena är den optimala RR-träningsbilen om man beaktar alla apekter av ägande och användande av ett fordon. Just det där med dubbla skjutdörrar är helt underbart när man ska lasta och spänna, det går att lasta mycket enklare, effektivare och mer flexibelt.
 
@ trådskaparen varför vill du ha en så liten skåpbil som möjligt?[/QUOTE]

Jag använder bilen dagligen,åker till banan 10 gånger om året. Känns lite onödigt att ha en 24 meters att jazza omkring med ;)
 
Ett annat alterantiv jag funderat på är Toyota Yaris Verso City med demoterad passagerarstol i framsätet, bakstolarna fäller man tydligen rakt ner i golvet. Har aldrig sett någon använda den och en 1000cc kanske blir i största laget men en 2T-racer borde definitivt gå att få in. Det paketet är dock säkerhetsmässigt tveksamt och troligtvis olagligt. Någonstans går ju gränsen mellan det som är praktiskt och det som är korkat och i detta fall har man troligtvis passerat den. :brinnerup
 
@ trådskaparen varför vill du ha en så liten skåpbil som möjligt?

Jag använder bilen dagligen,åker till banan 10 gånger om året. Känns lite onödigt att ha en 24 meters att jazza omkring med ;)[/QUOTE]

Jag använde en Expert -04 dagligen under 1.5 år som privatbil. Drog ca 0.75 och var helt ok att åka i.

Stryktåliga bilar det där!

/ Jens
 
Kör WV transporter 2.5 TDI, köpte den för att jag kör mkt enduro och numera oxå RR, hade en Golf innan som jag tänkte behålla för att åka till jobbet med, men efter ett tag upptäckte jag att Transportern är helt ok att ha som enda bil, drar ca 0,7 l/mil kaptensstol, sitter högt o fint + att du får med allt som man behöver, 3 endurohojar eller 2 RR hojar är inga problem! sålde Golfen... min sambo är inte så glad men.....
 
blopp

M:et här på forumet har en 2,5 TDI Transporter som har dubbla sidodörrar vilket jag inte sett på någon annan transporter hittills och den är till salu.
Om det kan vara intressant.
 
Kangoo long!!

Tja!! ja var precis i din sitts i slutet av säsongen!! kollade med en kangoo long!! det är inte mycket plats över men det funkar helt oki! får även med en hel del anat som utrustning med mm..!!
ja använder den liksom du även dagligen o det är den riktigt bra till!!:tummenupp

mvh//Rageus
 
Tja!! ja var precis i din sitts i slutet av säsongen!! kollade med en kangoo long!! det är inte mycket plats över men det funkar helt oki! får även med en hel del anat som utrustning med mm..!!
ja använder den liksom du även dagligen o det är den riktigt bra till!!:tummenupp

mvh//Rageus

Men får du in den rakt lr måste man vrida å vända?
Lastlängd?
 
last längden är 2 m, så man får ställa den lite på snedden!! men det går fin... det viktigaste tycker ja är att man klarar det själv!! o det går ju bra!!
 
Har en expert 01a
Får in min hoj gsxr 1000 k6 rakt in på höger sida.
Får in tjejens hoj Street triple 08a rakt in på vänster sida. Finns lite plats att packa lite annat med.. Men det är skohorn som gäller.
Kanonbil. Drar lite sås och relativt bekväm att åka i
 
Har en expert 01a
Får in min hoj gsxr 1000 k6 rakt in på höger sida.
Får in tjejens hoj Street triple 08a rakt in på vänster sida. Finns lite plats att packa lite annat med.. Men det är skohorn som gäller.
Kanonbil. Drar lite sås och relativt bekväm att åka i

Får du plats med båda hojar samtidigt?
Finns det olika lastlängder på expert?
Den som jag lastade i va man tvungen att ställa hojen snett i,
har för mig att den var 2.09 i lastlängd.
Men det kanske räcker att ställa framhjulen snett istället för hela hojen?
 
Får du plats med båda hojar samtidigt?
Finns det olika lastlängder på expert?
Den som jag lastade i va man tvungen att ställa hojen snett i,
har för mig att den var 2.09 i lastlängd.
Men det kanske räcker att ställa framhjulen snett istället för hela hojen?


Har en Expert 03:a. 2.06m lastutrymme.

Har lastat en R1-02 och en R6-06 rakt in brevid varann utan problem.
 
Får du plats med båda hojar samtidigt?
Finns det olika lastlängder på expert?
Den som jag lastade i va man tvungen att ställa hojen snett i,
har för mig att den var 2.09 i lastlängd.
Men det kanske räcker att ställa framhjulen snett istället för hela hojen?

Sorry,,Rakt in var väll lite fel av mig..
Jag kör hennes hoj bakom förarplatsen. Vrider styret åt höger och lutar hojen/styrändan mot väggen. Spänner ett spännband från golvet-väggsidan, under sadeln och krokar fast den i fotpinnsplattan. Spänner hojen mot väggen där. Står bergstadigt, Sen gör jag samma sak med min hoj på bakom passagerarsätet. Fast där hamnar styrändan mot skjutdörren. Det funkar. Men senaste gångerna har jag rätat upp hojen mer och lagt ett neoprenkänskydd mellan plasten bak och sidoväggen. Gixxern har ju rätt fet ljudämpare med som den får stöd mot...

Bokom förarsätet på 01an går mellanväggen ut vid nackstödet. Detta gör att jag inte skulle få in min hoj på den sidan utan att toppkåpan tar i.
I nyare expert/jumpy går hela lastväggen ut på samma sätt. Har inte provat att lasta i någon sån.
Ställer man hojarna på detta sätt så går det att få med en del packning/extra fälgar, däck mm. Men det kräver lite anlag för pussel... ;)

Inför nästa år kommer jag troligen monterat dragkrok. Då blir det släpvagn som gäller. iaf om jag ska ligga på banan i flera dagar för att slippa pusslandet.
Samt skönt att inte behöva lasta ur hela bilen för att få ut hojarna.
 
Det går skitbra med en vanlig caddy, när jag köpte min hoj fick den precis plats, fick ta bort ljuddämparen bara. Farsans streetfighter R1a går också lätt att klämma in utan problem.
 
Jag kör en Transporter 2.5 TDI -98
Jag köpte min buss för att transportera hojen till bandagarna, men numera pendlar jag även till & från jobbet med bussen. (ca200mil/månad)
Man sitter högt och man ser bra över framförvarande bilar. Det är den vanliga modellen (ej lång eller hög) så får den plats i P-rutor samt den går in i dom flesta P-hus.

Jag rekommenderar dock varmt att man ljudisolerar kupén!!
Såhär långt har jag isolerat mellanväggen och golvet, detta har gjort en stooor skillnad med bullret i kupén. Kommande sommar blir instrumetbrädan, taket och dörrarna isolerade också. :)

M:et här på forumet har en 2,5 TDI Transporter som har dubbla sidodörrar vilket jag inte sett på någon annan transporter hittills och den är till salu.
Om det kan vara intressant.

När jag pratade med M:et så hade han fått ned sin buss i imponerande 0,65l/mil,
själv så har än så länge bara fått ned min i 0,7l/mil med AC:n avstängd. (0,74l/mil med AC igång)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top