Multiplikation i sjätte klass!!!

mellow

Mupp
Gick med
28 May 2007
Hoj
-01 Honda 929rr
Sitter här med min lillasyster som går i sjätte klass och hon ska ställa upp och multiplicera 16*12 och nu påstår hon att det finns något annat sätt att ställa upp detta än det sättet som jag har blivt lärd, se nedan...
p18.gif

Min fråga är nu: Finns det något annat sätt att ställa upp detta tal på? :va

Ni får ha i åtanke att detta är för en sjätte klassare så ingen "rymd-matte" tack!

(Känns lite löjligt att fråga men jag hittar inget annat sätt att göra detta på och vi har bettat 100 spänn!!!! :arsele)

har något minne av "liggande stolen" men kan inte förklara eller minns hur den fungerade själv.

*EDIT*

liggande stolen är nog för division föresten och inte multiplikation, va inget.

Nja, man kan ju alltid ta det lite enklare och köra jämna tiotal först, typ:
16*12 => 16*10 + 16*2 = 160 + 32 = 192.

Lite samma sak iofs men då går det lättare att ta det i huvudet.

Sant. Det funkar ju det med, men enligt henne så är det inte så dom gör heller!!

Jag börjar tro att det är ett bergstroll som extraknäcker som mattelärare på hennes skola!!!
:gnissla

Sant. Det funkar ju det med, men enligt henne så är det inte så dom gör heller!!

Jag börjar tro att det är ett bergstroll som extraknäcker som mattelärare på hennes skola!!!
:gnissla

Njae, jag undrar om inte jag också har hört något sådant. Min lärare lurade i oss att det var en rysk fängelseintern som hade utvecklat detta räknesätt som var helt annorlunda. När det var vet jag däremot inte, och jag kommer heller inte ihåg hur det funkade :crash

Njae, jag undrar om inte jag också har hört något sådant. Min lärare lurade i oss att det var en rysk fängelseintern som hade utvecklat detta räknesätt som var helt annorlunda. När det var vet jag däremot inte, och jag kommer heller inte ihåg hur det funkade :crash

Hahaha...
Något annat jag tycker är lite sådär är att ungarna inte lär sig multiplikation fören i sjätte klass?!?!?
Det känns rent spontant att man började tidigare när jag gick i grundskolan!

Hahaha...
Något annat jag tycker är lite sådär är att ungarna inte lär sig multiplikation fören i sjätte klass?!?!?
Jag hade multiplikation i 2:an har jag för mig. Iofs bara 6*8, 5*5 osv..

Hahaha...

Vänta nu, de har väl läst multiplikation tidigare än i 6:e klass!!? Jag tyckte att vi började läsa det sent som fan i slutet av 4:e klass om jag inte minns fel, min nya skola hade de läst deet ett år tidigare så jag låg lite efter i början.

Jag hade multiplikation i 2:an har jag för mig. Iofs bara 6*8, 5*5 osv..

Men man kan ju knappast ha väntat 4 år till innan man fick hoppa på 12*10 m.m.
Känns som att hela skolan ligger ett par, tre år efter i utvecklingen!
I dag borde ju sjätteklassarna med enkelhet kunna räkna ut tredjegradare i huvudet på mindre än 15 sec...EgenGKligen :crash

Vänta nu, de har väl läst multiplikation tidigare än i 6:e klass!!? Jag tyckte att vi började läsa det sent som fan i slutet av 4:e klass om jag inte minns fel, min nya skola hade de läst deet ett år tidigare så jag låg lite efter i början.

Jag vet att jag kunde räkna ut bra mycket svårare saker än en enkel multiplikation när jag började högstadiet.
Vi hade nog kört lite kvadratrötter och annat gojs innan vi ploppade upp till dom stora grabbarna!

Tycker det verkar finnas ett gäng sätt http://en.wikipedia.org/wiki/Multiplication_algorithm

Kolla på peasant-metoden bland annat.

Det skulle ju kunna vara något, men rent spontant så känns det som att den metoden inte är bruklig i svenska grundskolan idag...

Vi får se i eftermiddag på vilket sätt dom räknar. Syrrans ska nämligen ta med en lapp från sin lärare där han ska ställa upp och räkna ut 12*12.
Ujujuj vad det kommer svida för henne när hon inser att brorsan hade rätt och blir tvungen att punga ut en hundring! =)

(Faen vad surt om jag har fel och dom faktiskt räknar med t.ex: peasant metoden :död)

Precis, men upp till 10:ans tabell bör man ju kunna lära ungjävlarna på ett år eller så?

Jag kan fortfarande inte en enda tabell :(
Är totalt handikappad när det kommer till huvudräkning. Sålänge man har en miniräknare går det dock galant.

Detta är en av förklaringarna till varför jag hade grava problem med matten i grundskolan, men det går (relativt) bra på gymnasiet.

På tal om mystiska räknesätt så såg jag nån dokumentär om nån nomad-tribe i nåt u-landshelvete (Nordafrika?) som räknade multiplikation på nåt helt skevt sätt. De hade tydligen gjort så i tusentals år och det funkade alldeles utmärkt.
Jag minns inte exakt vad de gjorde men hela uppställningen var helt annorlunda än nåt jag sett innan men på nåt sätt så blev resultatet rätt.

Jag kan fortfarande inte en enda tabell :(
Är totalt handikappad när det kommer till huvudräkning. Sålänge man har en miniräknare går det dock galant.

Detta är en av förklaringarna till varför jag hade grava problem med matten i grundskolan, men det går (relativt) bra på gymnasiet.

Jag hatar också matte, framför allt de förbannade testen som man skulle göra på tid en gång varje vecka när man gick i 3-5:e klass om jag minns rätt.
Man fick lösa så många tal som möjligt (1:an till 9:ans tabell) på tid och sedan skulle man försöka slå det nästa vecka...till slut lärde man sig svaren utantill för ändra hur talen stod gjorde man inte.

Men man ska aldrig ge upp...hade svårt för stavning också (blandade ihop bokstäver och har svårt när någon bokstaverar) men idag jobbar jag med det så skam den som ger sig

:tummenupp för dig och strongt av dig att erkänna det, så länge du vet att inkomsterna ska vara större än utgifterna så kommer du klara dig galant ;)

Last edited:
De nationella proven som de gör i 5:an nuförtiden innehåller väl multiplikation?
Inte fan kan de börja med det i 6:an då?

Så!
Nu blev det så att min syster förlorade vadet, dom ska ställa upp talet som jag skrev i första inlägget, MEN dom har aldrig gjort det tidigare, utan det var första gången läraren visade henne hur man skulle göra!

Satt och googlade igår och fick se någon läroplan för sjätteklassare och mycket riktigt, att multiplicera med 2 tal i nämnare och täljare ska man tydligen inte lära sig innan sjätteklass... :crash

Nu slapp hon dock att betala dom utlovade 100:- riksdalerna. Istället har hon lovat att varje dag ringa och berätta att jag är världens bästa storebror!!!

Nämnare och täljare, är inte det division :va

Jo, men det var ju det han försökte förklara juh! Att man inte kunde räkna ut det hela med nämnare/täljare alá liggande stolen.

Tror jag :va

Edit/ Ähh, jag snackar nog i nattmössan :tomten

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...