Monstertråden

Vilket Monster gillar du mest?


  • Antal röstningar
    0
Äntligen är man ägare till en Ducati monster S2R!
IMG_5295.jpg



Har lite funderingar på modifiera bakdelen på mitt monster.
Vet inte om jag ska rensa helt eller behålla "anknäbben" Kom gärna med förslag på en smakfull rensning!

Var kan man köpa ersättningsrör för katalysatorn?
Har hört att det ska bli en bättre sång utan katalysatorn?
 
Grattis! skaffade också en monster nu i höst:D jag går i samma tankar som dig med att fixa bakdelen och ersättningsrör så man får bort katalysatorn. Om du kollar på Ducatis hemsida så har dom ett där. Ringde till Italia bike center igår och hörde vad de kostade men dom skulle återkomma med det.
 
Grattis! skaffade också en monster nu i höst:D jag går i samma tankar som dig med att fixa bakdelen och ersättningsrör så man får bort katalysatorn. Om du kollar på Ducatis hemsida så har dom ett där. Ringde till Italia bike center igår och hörde vad de kostade men dom skulle återkomma med det.

Ok berätta gärna vad du får fram för priser!
Vet du hur stor skillnad det blir med och utan kat?
/mvh Tim
 
Hörde att intervallerna på remmarna ska byta var 1000:e mil alt vartannat år?
Min hojj har troligen aldrig bytts då förra ägaren var helt inställd på att det inte skulle göras förens 1000mil. Händer det att man får brott på remmen?

Kommer givetvis att lämna in den på 1000mila service till våren (har gått 770mil nu) men man undrar ju om man törs köra med den?

/mvh Tim
 
Besiktningsfråga.
Besiktiga en Ducati Monster med eftermarknadssystem och rätt så öppen ljuddämpare brukar gå...

A. Bra, dom gillar när det "dånar" på Bilprovningen.
B. Mindre bra, riktigt dåligt faktiskt. Dom ville träffa mig igen och gav mig en tvåa.

Ja, hur brukar det gå ? Vilka är era erfarenheter ?

/ Peter
 
Någon som kan tipsa om ett bra bakdäck för min S2R 800?
finns ju hundratals olika märken och modeller på mc-däck...
 
Michelin Pilot power 2ct...går hur fint som helst. Kör inte bana men lär duga till det också.
 
Michelin Pilot power 2ct...går hur fint som helst. Kör inte bana men lär duga till det också.

Läste lite tester i sommras ang däck och har för mig att det var just pilot power som vann testet men var dock rätt dåligt på banan? kan det stämma eller har jag blandat ihop det?
 
Jo, blir väl lite pyssel.
- Demontera drivpaket, hjul mm. och göra rent grundligt. (Klart)
- Göra rent luftfilter. (Klart)
- Polera, putsa lackade delar. (Klart)
- Montera lättat svänghjul.
- Byta olja och filter i samband med svänghjulsbytet.
- Kaaaaanske kapa bort ankstjärten.......måste bara jobba upp modet att sätta bågfilen i Monstret först......:rolleyes:

Men man måste väl jobba långsamt så man sprider ut jobbet under vintern, är ju några veckor kvar till våren.......:huvet.
 
Jo, blir väl lite pyssel.
- Demontera drivpaket, hjul mm. och göra rent grundligt. (Klart)
- Göra rent luftfilter. (Klart)
- Polera, putsa lackade delar. (Klart)
- Montera lättat svänghjul.
- Byta olja och filter i samband med svänghjulsbytet.
- Kaaaaanske kapa bort ankstjärten.......måste bara jobba upp modet att sätta bågfilen i Monstret först......:rolleyes:

Men man måste väl jobba långsamt så man sprider ut jobbet under vintern, är ju några veckor kvar till våren.......:huvet.

Lät klokt att demontera drivpaketet... hur gick du till väga? enkelt?
ang kapande av ram så är jag strängt emot det =/ tycker näbben gör att linjerna flyter bättre. Blir för kort bra för min smak när den är kapad... men det är ju bara vad jag tycker :tungan
 
Lät klokt att demontera drivpaketet... hur gick du till väga? enkelt?
ang kapande av ram så är jag strängt emot det =/ tycker näbben gör att linjerna flyter bättre. Blir för kort bra för min smak när den är kapad... men det är ju bara vad jag tycker :tungan

Jorå, ganska enkelt. Jag fick dock kapa kedjan då den ej hade kedjelås. Vid återmontering använde jag sedan ett kedjelås. Gjorde ren kedjan med kedjerengöring som jag köpt hos den lokala mc-handlaren.
Dreven tar man också bort ganska enkelt med rätt verktyg, jag använde en mutterdragare vilket underlättar demontering. På min hoj är det en stor mutter till varje drev vilka kan sitta rätt hårt. Vid montering är det bra om du har en momentnyckel.

Angående bakdelen så har jag inte bestämt mig än. Jag tycker personligen att monstret blir snyggare utan läppen men jag tvekar pga att man blir nog skitig som fan om man kör i regn.

Tips: Skaffa en verkstadshandbok. Jag laddade hem en till min hoj. Den e skitbra att ha när man ska mecka. Där står allt beskrivet i detalj.
 
Jorå, ganska enkelt. Jag fick dock kapa kedjan då den ej hade kedjelås. Vid återmontering använde jag sedan ett kedjelås. Gjorde ren kedjan med kedjerengöring som jag köpt hos den lokala mc-handlaren.
Dreven tar man också bort ganska enkelt med rätt verktyg, jag använde en mutterdragare vilket underlättar demontering. På min hoj är det en stor mutter till varje drev vilka kan sitta rätt hårt. Vid montering är det bra om du har en momentnyckel.

Angående bakdelen så har jag inte bestämt mig än. Jag tycker personligen att monstret blir snyggare utan läppen men jag tvekar pga att man blir nog skitig som fan om man kör i regn.

Tips: Skaffa en verkstadshandbok. Jag laddade hem en till min hoj. Den e skitbra att ha när man ska mecka. Där står allt beskrivet i detalj.

jasså! var hittar man manualerna? hade varit kanon :tummenupp
Funderar på att rengöra kedja utan att plocka av den =/ frågade förra ägaren hur ofta han brukade smörja kedjan och han svarade två ggr... per sommar :huvet såg dock ut som kedjan inte tagit stryk men kommer sköta den bättre framöver! Tänkte därför kanske köpa kedjetvätt och borsta rent den samt smörja in den ordentligt.
 
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top