Rektor Gert Åkesson på Sundsgymnasiet

Det gör det absolut - utan att vara sarkastisk - så vill jag påstå att de flesta andra länder är bättre.
OBS! I detta avseende (dra inga växlar om demokrati/diktatur eller annat.
Det gäller JUST och BLOTT bara detta avseende.

De flesta kanske är att ta i men sammantaget är nog Svergie bland de bättre länderna.

överbeskydd och myndighetsmissbruk som sker i "all välmening" spårat ur så till den milda grad att inte bara verkligt farliga företeelser förbjudes, utan numera oxå påstått farliga (påstått av: egeninrättade expertpaneler, försäkringsbolag och andra trygghetsivrare) och även potentiellt farliga.

Det går väl att rätta till, ska läsa den där boken.

Last edited:
En del förtjänar säkert sin diagnos dock. 25% ungefär skulle jag satsa en tusenlapp på.

Jag betvivlar att siffran är så hög.

Väldigt många påstår sig ha dyslexi utan att gjort någon utredning, då kan man ju lyssna på iPod istället för att lära sig stava.

Antalet "dyslektiker" ökade lavinartat med datorerna och mobiltelefonernas intåg, stavningskontroll/T9 gör ju att det fixar sig utan ansträngning.

Samma förhållande gäller nog för dom andra moderna sjukdomarna, det är lätt att skylla tillkortakommanden på att man har "en släng ADHD/DAMP/Aspbergers" istället för att ta sig i kragen.

Dom det är riktigt synd om är dom som VERKLIGEN lider av dom här åkommorna, dom drunknar ju bland dom som påstår sig lida av dom.

Jag betvivlar att siffran är så hög.

Väldigt många påstår sig ha dyslexi utan att gjort någon utredning, då kan man ju lyssna på iPod istället för att lära sig stava.

Ja vad någon påstår sig vara drabbad av utan att kunna styrka det kan man ju avfärda på direkten. Dyslexi ska man väl få något diplom för och man får genomgå en del tester. Cynisk som jag är kan jag inte låta bli att undra hur många som "kuggar"...
"Nej tyvärr, du har inte dyslexi du är bara dum i huvudet"

:gnissla

OT men ändå inte. En del som stavar som om de vore druckna polacker talar lika illa. "Ändå" blir "endån", "imorrn" blir "imån" och andra skrämmande exempel. Det är inte dyslexi, det är nog ren idioti.

Han drar väl saker och ting aningen till sin spets, av vilken anledning står det var och en fritt att spekulera kring. Själv drar jag slutsatsen att han vill skapa debatt och är troligen väl medveten om att han i vissa fall är något över gränsen och trampar en del på tårna. Likväl har gubben en klar poäng och sensmoralen torde utom rimligt tvivet vara att det klemas så in i h*lvete med allt och alla i dagens samhälle.

Tyckte det var illa redan när man själv växte upp på 70- och 80-talet, redan då fick man mord i blick när någon nämnde företeelser som "hem och skola" och annat pack som exempelvis ville förbjuda "våldsfilmer" på VHS och allt vad det var. Skulle de haft rätt skulle vi alla vara fullfjädrade yxmördare vid det här laget.

Snart ska man väl ta på sig hjälm och gå i vadderade kläder bara för att man ska gå över gatan.

Fy f*n, man blir förbannad! :mad:

Klaga på at det klemas och sen påtala hur bra det gick för dig trots att du lev bortklemad.... Du säger ju bara att de inte behövs normer och direktiv, eller?

Landet håller på att välta.... jag drar.

Det skriver du under på samtidigt som du i en annan tråd efterlyser ökad undfallenhet hos några som verkligen har värderingar att representera och upprätthålla....? Man blir förvirrad!

Last edited:
Klaga på at det klemas och sen påtala hur bra det gick för dig trots att du lev bortklemad.... Du säger ju bara att de inte behövs normer och direktiv, eller?

Jag har inte någonstans påtalat hur det gått för mig över huvudtaget, det är ovidkommande i frågan. Jag har inte någonstans skrivit att *jag* blivit bortklemad. Jag har inte någonsin sagt att det inte behövs normer och regler, men det finns ju grader i helvetet.

De vilka känner mig, vet att jag är en vän av ordning, men det får ju också finnas utrymme för såväl sunt förnuft som måtta på dumheter.

I ditt fall vet jag inte om det saknas utrymme för det tidigare eller om det måhända finns oanat utrymme för att tolka texter utan någon som helst hänsyn till det senare.

Fan vad det gnälls då. Det är många med dyslexi, adhd och så vidare som inte fått någon diagnos och därför ingen hjälp. Tycker man är ett jävla arsle om man inte tycker att dom ska få hjälp. Hur många som sitter och knyter näven angående "daltandet" har någon som helst inblick i hur det ser ut? Jag garanterar att det enda ni märker av är när Prulle råkar använda dubbelkonsonant eller särskriver lite. Anledningen att ni är så upprörda är egentligen att ni alla blivit äckliga gubbjävlar som ska sitta och tycka till om hur förbannat mycket bättre det var förr i tiden. Det får mig att tänka på ett citat från filmen Clerks: "I hope it feels so good to be right. There's nothing more exhilarating than pointing out the shortcomings of others, is there? "

För att byta till en trevligare ton så visst finns det garanterat de som får dyslexidiagnos utan att ha dyslexi. Bara för att några människor smiter undan jobb och får a-kassa ska vi inte plocka bort a-kassan och socialbidraget.

än i länder som Sverige, där överbeskydd och myndighetsmissbruk som sker i "all välmening" spårat ur

när man ser reklamen från försvarsmakten på stan så kan man tro att de också har drabbats då man får intrycket att de har fått i uppdrag att vara världspolis.

Äntligen lite fart i debatten om alla Sveriges lata mongon.

Det mesta går att lösas med föräldrakörkort :banana

Håller med om mycket som sagts i tråden. En stor del av alla med nya diagnoser är sannorlikt bara vanliga lata jävlar.
För att byta till en trevligare ton så visst finns det garanterat de som får dyslexidiagnos utan att ha dyslexi. Bara för att några människor smiter undan jobb och får a-kassa ska vi inte plocka bort a-kassan och socialbidraget.
Korrigering: A-kassan bör plockas bort, alternativt vara helt privatfinansierad.

Är det inte bara så jäkla enkelt att alla 7 miljoner människor är lite olika? I svenska kommunistanala skolan har man förutsatt att alla ungar är stöpta i en form och då skapat en totalt oflexibel utbildning i sann Ryssanda. När det sedan inte fungerar likadant för alla elever är det ju så klart inte läroplanen det är fel på utan de 80% av elever som inte är 100% kompatibla med den. De har således olika syndrom eller sjukdomar.

Är det inte bara så jäkla enkelt att alla 7 miljoner människor är lite olika? I svenska kommunistanala skolan har man förutsatt att alla ungar är stöpta i en form och då skapat en totalt oflexibel utbildning i sann Ryssanda. När det sedan inte fungerar likadant för alla elever är det ju så klart inte läroplanen det är fel på utan de 80% av elever som inte är 100% kompatibla med den. De har således olika syndrom eller sjukdomar.

Vad är fel på läroplanen och hur ska den göras om?

när man ser reklamen från försvarsmakten på stan så kan man tro att de också har drabbats då man får intrycket att de har fått i uppdrag att vara världspolis.

Eh..ja. Men det HAR de :fakta ju oxå!

Av regeringen.

Vad är fel på läroplanen och hur ska den göras om?

Man kan ju anpassa den till, låt säga människor. Vad är målet. Ett resultat i form av utbildade ungdomar eller är målet att gallra fram löpandebandetarbetare samt akademiker och helst gömma restavfallet i någon bunker? Folk är olika, ett samhälle behöver olika typer av spjutkompetens. Jag hävdar att dagens skola dränker detta. Alla kan inte jobba 9-5, bo i Jakan, vara klasspappa och köpa postkodlotter.

Om man fick möjlighet att tidigare än i dag forma utbildningen efter en behov samt slippa höra att om du inte presterar i just det här och det här ämnet så är du fucked så tror jag samhället och inte minst personerna skulle vinna på det.

Jag själv passade inte alls in i grundskolans form och då anser jag mig vara en rätt förnuftig människa som reder mig själv medan ett antal folk jag gick med fullkomligt flöt igenom skolan trots att de kan tas för lätt utvecklingsstörda.

Man kan ju anpassa den till, låt säga människor. Vad är målet. Ett resultat i form av utbildade ungdomar eller är målet att gallra fram löpandebandetarbetare samt akademiker och helst gömma restavfallet i någon bunker? Folk är olika, ett samhälle behöver olika typer av spjutkompetens. Jag hävdar att dagens skola dränker detta. Alla kan inte jobba 9-5, bo i Jakan, vara klasspappa och köpa postkodlotter.

Om man fick möjlighet att tidigare än i dag forma utbildningen efter en behov samt slippa höra att om du inte presterar i just det här och det här ämnet så är du fucked så tror jag samhället och inte minst personerna skulle vinna på det.

Jag själv passade inte alls in i grundskolans form och då anser jag mig vara en rätt förnuftig människa som reder mig själv medan ett antal folk jag gick med fullkomligt flöt igenom skolan trots att de kan tas för lätt utvecklingsstörda.
På vilket sätt dränker skolan detta? Vid vilken ålder tycker du att man kan ta ansvar för resten av sin skolgång? I sjätte klass eller? Nu är ju det här ett motorforum så vad jag säger nu kommer nog blir nedröstat men jag hävdar att en försvinnande liten del av befolkningen vet vad dom vill göra när dom väljer gymnasieprogram. Att kunna ta ansvar för sin utbildning och därigenom sitt framtida yrkesliv tycker jag är befängt. Jag vill tillägga att jag hävdar inte att skolan är perfekt som den är.

Jag tänkte även tillägga att det är inte så att elever får en adhd-diagnos och sen får de mvg i alla ämnen. Diagnoser av olika slag för att eleverna får resurser, hjälp och medicin för att klara sig.

På vilket sätt dränker skolan detta? Vid vilken ålder tycker du att man kan ta ansvar för resten av sin skolgång? I sjätte klass eller? Nu är ju det här ett motorforum så vad jag säger nu kommer nog blir nedröstat men jag hävdar att en försvinnande liten del av befolkningen vet vad dom vill göra när dom väljer gymnasieprogram. Att kunna ta ansvar för sin utbildning och därigenom sitt framtida yrkesliv tycker jag är befängt. Jag vill tillägga att jag hävdar inte att skolan är perfekt som den är.

Vad som är fel med dagens skola är att de som är duktiga hålls tillbaka och de som har svårt att lära sig inte hinner med, för att allt ska hamna på den medelgoda nivå majoriteten ligger på.

En utopi skulle vara en lärare per elev, för att tillmötesgå just den elevens behov. Men eftersom ekonomi är inblandat och det inte finns oändligt mycket pengar får man klumpa ihop barn i klasser och då kan det bli lite ojämnt.

Ett sätt att lösa det på är att klumpa ihop barn som ligger på ungefär samma nivå, men då blir det lätt vi och dem. Det är ur en social synvinkel bra att lära sig att alla inte har samma förutsättningar, men att alla har ett värde.

Jag tänkte även tillägga att det är inte så att elever får en adhd-diagnos och sen får de mvg i alla ämnen. Diagnoser av olika slag för att eleverna får resurser, hjälp och medicin för att klara sig.

Nu är det ju inte vad man vill bli när man blir stor som ska styra skolgången.
Bara sättet att lära sig på.

En del är praktiker, en del teoretiker, kreatörer, entreprenörer mm. Och man har olika sätt att lära sig.

Men många av oss här på forumet gick i skolan för ganska många år sen. Och då var det bara tysta ljus som gälde. Dvs sitta still, tyst och räcka upp handen.
Och dom som passade in på det, är dom som numera jobbar 9-5 som mellanchef på någon avdelning som sorterar papper eller något. Som gör alla upphandlingar enligt lägsta pris principen och reser till Mallis en gång om året med familjen.

Numera är skolan faktiskt bättre, och som förälder kan man faktiskt påverka vilken typ av skola sina barn ska gå i.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg