Namnförslag med klass på

Slår åter igen ett slag för "Lennart". Det tycker jag är jävligt fint.

Emilio, och smeknamnet kan ju då bli Mille. Inget WT över det ens en gång, man kan ju alltid säga att man har italienska rötter så är det legitimt.

På din lista anser jag Vidar var bäst.

Jag håller med. På listan är det Vidar som gäller. Möjligen Hugo som alternativ.

EN personlig reflektion. Att bestämma namn är sällan lönt att göra i förväg. När vi väntade vår grabb hade vi så gott som bestämt oss för att han skulle heta Lukas eller Simon om det blev en kille. När han kom ut insåg vi inom kort att han varken var en Simon eller Lukas trots att vi t.o.m försökte köra en "Lukas-helg" för att känna efter.... Så det var bara att börja om från noll igen och försöka komma på namn tills vi insåg att det var en Alfred. Alfred hade f.ö. aldrig varit aktuellt innan han föddes.

Seven eller soda.

Eller så kanske Severin. Då kan han ha venus in furs som themesong.

Jag gillade även förslaget på Rolf-Peter.

Annars har vi ju även Jack (mellannamn daniels) Jim (mellannamn beam), Johnny (mellannamn walker). Eller varför inte Walker (mellannamn texas ranger)?

Last edited:
Farsan heter Fred. Född 1944. Respekt.

Hans andranamn är Lillebror btw. :)

blir det en kille, så är det klart att han ska döpas till
THE DUDE! (inkl. utropstecknet)

Ett dubbelnamn som innehåller Glenn kan aldrig bli trashy menar du? Eller bara rätt och slätt Glenn. Detta anrika blåvita namn! :yoparty

[YOUTUBE-ID]zN3vzo5aP6s[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Emilio, och smeknamnet kan ju då bli Mille. Inget WT över det ens en gång, man kan ju alltid säga att man har italienska rötter så är det legitimt.

Men EMilio, låter inte det jävligt gey? Flottigt på något vis? Gör din ungen en tjänst och döp honom inte till Emilio :näsblod

På din lista anser jag Vidar var bäst.

Jo, Vidar är ju lite kul. Udda utan trashstämpel.

Last edited:
Hittade en tråd på ett annat forum som implicerar att det ligger klasskillnader i olika namn. Enligt mig så stämmer detta. Vad tycker ni andra?

"Olika sociala skikt döper sina barn efter vissa regler. Så är det, har alltid varit och kommer alltid att vara.

Överklassen: Kunganamn i den svenska historien och namn från den franska överklassen: Oscar, Gustaf, Carl, Erik, Philip, Madeleine, Sofie, Emelie, Josefine, Emma.

Medelklassen: "vanliga" namn med med svensk anknytning till farföräldragenerationen, eller till händelser i den svenska politiska historien (Alva, Moa) och Astrid Lindgren: Hanna, Elin, Ida, Maja, Moa, Ebba, Alva, Emil, Linus, Elias, Samuel, Rasmus, Albin.

Underklassen: "exotiska" namn med lite udda anknytning, (Jasmine är väldigt vanligt bland den fattiga vita underklassen i Sverige, men inte särskilt vanlig bland invandrare.) förr i tiden alla "y" och "ie" namn, nuförtiden från den nutida sport- och nöjesvärlden: Tindra, Jasmine, Vendela, Cassandra, Tyra, Michelle, Leon, Mohamed, Kim, Ali, Elliot, Liam, Kevin, Eddie, Tim, Kasper, Robin"

Var nog lite mer förr som man lättare kunde dra de "klasskillnaderna" på namn, idag är det mer flytande över klassgränserna..

Det är en forskare som bland annat har tittat närmare på vilka namn som var vanligast förkommande bland fängelseanstalter och såg ett samband att det var namn som var Kenny, Lenny, Tommy, Ronny, Johnny.
Nu är det givitvis inte namnet i sig som leder till att man väljer en kriminell bana :tungan utan just dessa namn var mycket populära att döpa barn till under 50-talet bland arbetarklassen.

Helst udda med klass på...

Det är svårt att vara just udda, för namn är högst en modesak och tittar man på olika generationer så ser man hur vissa namn varit populära för att sedan mista sin populäritet och dö ut.

Så du ska egentligen kolla bak några generationer och namn som Birgitta, Gudrun, Agneta, Gertrud, Solvig, Åke, Kjell, Harald, Birger, Ragnar, Stig mm.

Om du nu vill vara ensam om namnet bör du välja de namn som knappt används i din barns generation, det är typ inte några ungar som döps till dessa namn.

Mitt tips är att ta nåt ni gillar, det kommer allltid va nån ungjefel till på dagis eller skolan som kommer ha exakt samma namn. :D

Men personligheten sitter inte i namnet, det är bara en simpel benämning.:)

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...