Silikon?

Sphyrna

Färgmatchad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En hoj med en liter, två hjul och ett R och en etta
Det är hög tid för mig att kolla ventilspelet och eftersom jag är snål tänkte jag försöka göra det själv, så svårt verkar det inte och jag har efter vad jag själv kan bedömma en bra verkstadshandbok.
Hursomhelst tycker Kawasaki att jag ska lägga in lite Silicone Sealant på ett par ställen när jag ska skruva tillbaka ventilkåpan. Dock är jag lite osäker på vad jag egentligen ska använda. Duger något av det på bilden, eller är jag ute och cyklar?

Bifogat

• silikon.jpg
    silikon.jpg
    40.8 KB · Visningar: 578
Den Blå Loctite/Permatex til Høger er bra.
Men bedre er Loctite sin SORTE sillikon som man får kjøpe.
Loctite har og en high temp sillikon som er rød som egner seg på toppacning ocg dylikt.

Jag skulle också vilja slå ett slag för en Loctiteproduct som jag tror har beteckningen 2050. Man sprayar ett tunnt lager på packningarna, minimerar då risken för att, som med silicon, överflödig tätningsmassa trycks ut, och in i motorn.

Jag har använt denna till topplocken till RG:n utan problem i varje fall och det funkar bra.

/J

Eller så skippar du det helt och hållet, det blir säkert tätt ändå. I alla fall har det alltid blivit det på min gammelkawwa.

Men om du ändå tänker använda nån silikon så tror jag bägge funkar. Se bara till att du tar liiite. När du drar åt skruvarna på ventilkåpan så kommer eventuellt överflöd tryckas ut på sidorna. Det på utsidan kan man ju torka bort men det som kommer ut på insidan hamnar i oljesystemet vilket kan få följden att oljekanaler blir igensatta. Inte bra...

Tack för svaren! Jag ska försöka att inte kleta på för mycket. Handboken visar två specifika ställen där det ska silikonas och jag håller mig till det.

Silwer skrev:
han behöver inte ha på hela ytan utan som sagt kanske runt eventuella tändstifthålstätningar och där kåpan viker av uppåt.

Jo, jag tror till och med att det bara är i de halvcirkelformade urtagen i toppen (vid kamaxlarnas ändar så att säga) som Kawasaki tycker man ska kladda.

URRninja skrev:
Jo, jag tror till och med att det bara är i de halvcirkelformade urtagen i toppen (vid kamaxlarnas ändar så att säga) som Kawasaki tycker man ska kladda.
Just så!

RG500-Johannes skrev:
Jag skulle också vilja slå ett slag för en Loctiteproduct som jag tror har beteckningen 2050. ...

Efter en stunds letande på loctite.se hittade jag en produkt med nummer 3020. Kan det vara den du menar? Se nedan bifogad bild.

De har en sida med videos om montering och gänglåsning. De ska vi nog kolla lite på ikväll. Tänk att man kan tycka att sådant är intressant :eek:

Bifogat

• loctite3020.gif
    loctite3020.gif
    10 KB · Visningar: 407
Ja, jag tror det var den... Men det blir alltså klistrigt värre, och det "härdar" efter ett tag.

Som sagt, jag kör det på topplockspackningarna och har ett rätt högt kompressionsförhållande. Och det funkar bra.

Dyrt är det iof.

/J

Jag kör med koppar spray på topp packningen...
Har delat den från 3 skikt till 2.

Är det där 3020 bättre?

Ska öka kompet avsevärt tills nästa år!

RG500-Johannes skrev:
Ja, jag tror det var den... Men det blir alltså klistrigt värre, och det "härdar" efter ett tag.

Som sagt, jag kör det på topplockspackningarna och har ett rätt högt kompressionsförhållande. Och det funkar bra.

Dyrt är det iof.

/J

Menar du att du använder det för att kunna återanvända topplockspackningar eller som ett extra skydd vid montering av en ny?

RTV är silikon. Biltemas svarta silikonpackningsagegga är billigast och är likvärdigt med Yamabond och Suzukis svarta silikon, till 1/4 av OEM-priset.

Okej, erkänner. Sjukt gammal tråd.

Till saken;

Ska byta kopplingskåpa på hojen och förstod att den befintliga "plastpackningen" som sitter på den "nya" kåpan är okej, men att jag borde slänga på lite silikon emellan.

Är det vanligt rocket science Biltema-silikon som kan göra mitt liv enkelt? Eller behövs big nameprodukter a'la tidigare i tråden?

Fungerar någon av dessa, möjligtvis?
Billigt silikon.
Billigt, svart packningssilikon.

Edit: Lite Mingvesvarning blev det på min fråga ovan, egentligen. Den sistnämnda tuben borde ju fasen vara the shit!

Ja den första är ju till bygge så... :D

Den undre borde funka... står att den tål upp till 250grader så...
Är det varmare än så har du nog andra problem...
Jag bygger med Biltemas högtemp silikon men den är ju då röd/orange och det är
ju inte alltid direkt skitsnyggt... :(

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back