Ktm 950 sm

Efter 2440 mil går min 06:a klockrent – som alltid. Servad enl bok på Lelles, ny olja och nytt filter var 400:e mil.

Är det inte var 750 mil i boken som den skall in på service?
Alltså.. inge fel o byta olja oftare.. byter själv olja nu inför vintern och den har knappt 400mil på mätaren..
(första oljebytet på en hoj... fånigt men lite nervös såhär inför bytet.. har en 4l dunk med olja och filterkitet brevid mig )
 
Hej!

Jag har tidigare skrivit här om att ta bort sas/epc och ställt frågor runt det.
Nu är tanken att göra det imorgon.

Men har ett par frågor kvar.
I instruktionen som följde med brickorna jag beställde från Lelles så står det att man får ta bort kylaren och oljetråget. Men i den instruktion som jag tagit från nätet så står det inget om det.
Vad gäller?

I instruktionen från nätet står det att det inte rekommenderas att ta bort SAS om man har originalsystemet på.
Hur ska man tänka om det??

Lite förvirrad just nu=)

Tacksam för svar!
Sedis
 
Tror det kostade 500:-, är inte hemma och kan kolla.
Det som ingick är två brickor och en plugg.
Dyrt ja, helt klart!

Finns säkert andra sätt att lösa det på men då jag har tummen mitt i handen så var det inget alternativ för mig=)
 
Är det inte var 750 mil i boken som den skall in på service?

Serviceintervallet är 750 mil enl bok, ja. Men efter ett helt igensatt och ihopkleggat oljefilter för ett par år sedan – då jag för en gång skull inte hade tänkt byta olja/filter mellan servicarna – gör jag alltid ett "halvtidsbyte".

Jobbet är för övrigt inte alls svårt. Följ instruktionerna i Owners Manual så är du klar på ca timmen (om du är en noggrann sällanmeckare som jag:D)
 
Last edited:
Serviceintervallet är 750 mil enl bok, ja. Men efter ett helt igensatt och ihopkleggat oljefilter för ett par år sedan – då jag för en gång skull inte hade tänkt byta olja/filter mellan servicarna – gör jag alltid ett "halvtidsbyte".

Jobbet är för övrigt inte alls svårt. Följ instruktionerna i Owners Manual så är du klar på ca timmen (om du är en noggrann sällanmeckare som jag:D)


Kanske skulle ta och byta jag med. Brukar aldrig byta mellan servicarna på mina hojar. Men om den är kännslig på oljan kan det ju vara idé.

Hur står din hoj förvarad? Min står alltid inne i varmgarage. Har varit ute i det fria en natt och aldrig körd i regn. Antar att sådant kanske har betydelse?
 
Kanske skulle ta och byta jag med. Brukar aldrig byta mellan servicarna på mina hojar. Men om den är kännslig på oljan kan det ju vara idé.

Hur står din hoj förvarad? Min står alltid inne i varmgarage. Har varit ute i det fria en natt och aldrig körd i regn. Antar att sådant kanske har betydelse?

Snackade med Ragnar den gången mitt oljefilter inte höll måttet, och enligt honom har de sedan dess bytt underleverantör av filter eftersom fler än jag stötte på samma problem.

Vet inte om ute/inneförvaring spelar någon roll, min hoj står alltid i varmgarage.
 
Kanske skulle ta och byta jag med. Brukar aldrig byta mellan servicarna på mina hojar. Men om den är kännslig på oljan kan det ju vara idé.

Hur står din hoj förvarad? Min står alltid inne i varmgarage. Har varit ute i det fria en natt och aldrig körd i regn. Antar att sådant kanske har betydelse?

Inne eller ute spelar inte så stor roll så länge det är skyddat mot väder och vind. Det som är värst är temperaturskillnaderna, då det bildas på kondens på de kalla ytor som värms upp. Det är även därför att det är muuuurder för motorn att gå och provstarta den titt som tätt över vintern. Bättre att låta den stå och fortsätta vara kall än att bygga upp lite värme i den. Klokt är det även att byta ut den gamla smutsiga oljan mot en ny fräsch och låta den stå i över vintern, en billig biltema olja duger finfint, varmköra den ordentligt en sista gång för att bränna ur eventuell kondens i motorn, och låta den stå över vintern. + poäng om man häller ner några skvättar genom förgasare/insprutshus/tändstiftshål och drar runt motorn ett par varv för att olja in översidan av kolv/cylinder och ventiler.

Sen när det är vår, varmkör en gång med övervintringsoljan, tappa ur oljan och glöm inte att bränna fingrarna på den 100 gradiga oljan samt att sumpa oljepluggen ner i avtappningstråget, häll sen i det snor-ap-dyra castrol/motuul/whatever med ett nytt filter och man är "good-to-go" igen :)
 
Inne eller ute spelar inte så stor roll så länge det är skyddat mot väder och vind. Det som är värst är temperaturskillnaderna, då det bildas på kondens på de kalla ytor som värms upp. Det är även därför att det är muuuurder för motorn att gå och provstarta den titt som tätt över vintern. Bättre att låta den stå och fortsätta vara kall än att bygga upp lite värme i den. Klokt är det även att byta ut den gamla smutsiga oljan mot en ny fräsch och låta den stå i över vintern, en billig biltema olja duger finfint, varmköra den ordentligt en sista gång för att bränna ur eventuell kondens i motorn, och låta den stå över vintern. + poäng om man häller ner några skvättar genom förgasare/insprutshus/tändstiftshål och drar runt motorn ett par varv för att olja in översidan av kolv/cylinder och ventiler.

Sen när det är vår, varmkör en gång med övervintringsoljan, tappa ur oljan och glöm inte att bränna fingrarna på den 100 gradiga oljan samt att sumpa oljepluggen ner i avtappningstråget, häll sen i det snor-ap-dyra castrol/motuul/whatever med ett nytt filter och man är "good-to-go" igen :)

Precis som du gör med husan eller :va
 
Nä, för den andvänder jag på vintern :fakta


haha klockrent,

kan nog vara som du säger angående provstarta hojjen på vintern och gasa lite men vem f*n kan hålla sig ifrån att göra det ? :näsblod vintern är ju så låååång och man kan inte nöja sig med ljudet ifrån youtube klipp
 
haha klockrent,

kan nog vara som du säger angående provstarta hojjen på vintern och gasa lite men vem f*n kan hålla sig ifrån att göra det ? :näsblod vintern är ju så låååång och man kan inte nöja sig med ljudet ifrån youtube klipp

Om man nu mååååste göra det, så ska man se till att göra det hela vägen, dvs bygga upp ordentligt med värme så den når arbetstemperatur!

Fast det bästa är ju att låta den vara och köpe en geggmoppe med spikdäck som man kan köra med istället ;)
 
Ang vintern. Någon som vet var man kan skaffa riktiga isdäck till sin sumo? Hade varit jäkligt fräckt att ha när isen lägger sig på sjöarna :yoparty
 
sumo på is ? :) hoppas verkligen isen är tjock då ^_^ hade förövrigt vart grymmt kul!
 
Slirkoppling...

Är det ngn här som monterat slirkoppling på sin 950/990 SM/SMR... :confused:
Jag hade det på min SMC & det var grymt, jag tror hojjen skulle bli om möjligt ännu bättre speciellt på bana... :)
 
Inne eller ute spelar inte så stor roll så länge det är skyddat mot väder och vind. Det som är värst är temperaturskillnaderna, då det bildas på kondens på de kalla ytor som värms upp. Det är även därför att det är muuuurder för motorn att gå och provstarta den titt som tätt över vintern. Bättre att låta den stå och fortsätta vara kall än att bygga upp lite värme i den. Klokt är det även att byta ut den gamla smutsiga oljan mot en ny fräsch och låta den stå i över vintern, en billig biltema olja duger finfint, varmköra den ordentligt en sista gång för att bränna ur eventuell kondens i motorn, och låta den stå över vintern. + poäng om man häller ner några skvättar genom förgasare/insprutshus/tändstiftshål och drar runt motorn ett par varv för att olja in översidan av kolv/cylinder och ventiler.

Sen när det är vår, varmkör en gång med övervintringsoljan, tappa ur oljan och glöm inte att bränna fingrarna på den 100 gradiga oljan samt att sumpa oljepluggen ner i avtappningstråget, häll sen i det snor-ap-dyra castrol/motuul/whatever med ett nytt filter och man är "good-to-go" igen :)

Snabb fråga nu då.. ska nu byta olja och filter nu till veckan när jag äntligen fått filtren och oljan :yoparty
efter jag varmkört motorn (3 -4 bars) tömt den gamla oljan, bytt filtren, hällt i den nya oljan

Ska jag då starta den igen? Eller ska jag låta den stå över vintern?
Min tanke är ju att jag borde starta så "delarna" smörjs in med den nya oljan?

I owners manual står det för långtidsförvaring:
- change engine oil and oil filters
...
- allow the engine to warm up again, close fuel taps..

så jag antar att den ska värmas upp igen och strypas med bränsle för att slippa på gammalt bränsle i förgasarna?

Kanske dum fråga... men frågar man inte så vet man inte..

just ja.. när ni värmt upp motorn för oljebyte.. hur länge väntar ni innan ni tappar oljan? misstänker att den är rätt så varm.... :gnissla
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top