Smitning i köer VS Olyckor.

Såhär många känner jag

• Antal röstningar
    0

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Det pågår en diskussion på Zatzy om hojar som smiter förbi köer.

En kille där påstå att det händer otroligt många olyckor just på grund av dessa smitningar.

Jag själv har kört hoj i bra många år och smitit förbi mången bilkö.

Hur många känner du till, inklusive dig själv, som varit med i en olycka när de smitit förbi en bilkö.

Med olycka menar jag att köra in i en öppnad dörr till att välta eller bara råka repa bilen bredvid med styret. Vad som helst.

EDIT: Här är Zatzytråden

Last edited:
Jag tycker att det är komiskt att vissa bilister blir arga för att man utnyttjar motorcykelns smidighet och kör förbi köerna. Tror de verkligen att köerna blir kortare om alla motorcyklisterna också står i köerna som bilarna gör? Alla med IQ över 60 borde ju inse att framkomligheten ökar för samtliga trafikanter.

Jag tycker att det är komiskt att vissa bilister blir arga för att man utnyttjar motorcykelns smidighet och kör förbi köerna. Tror de verkligen att köerna blir kortare om alla motorcyklisterna också står i köerna som bilarna gör? Alla med IQ över 60 borde ju inse att framkomligheten ökar för samtliga trafikanter.

Ja precis. Men han gnäller på att det tränger sig förbi där det "inte går" och att man bryter mot lagen genom att kryssa och köra över heldraget. Filmen nedan är hårt diskuterad i den tråden.

http://www.strima.se/visa.php?f=48653af10fbf6

Haha jag orsakade en lite olycka en gång, körde en gammal sliten gsx400e hem från jobbet, smet förbi en kö till höger om bilarna på en liten cykelfil, fick kärringstopp och tappade hojen mot en backspegel. Duktigt pinsamt, fick dessutom springa igång den efteråt i en uppförsbacke när det blev grönt...

Givetvis är det ju inte bra att tränga sig förbi på ett olämpligt sätt eller på ställen där det "inte går" (går det ens?). Men det argumentet är ganska allmängiltigt: ska man göra något så ska man göra det rätt. Principiellt ser jag alltså inget felaktigt i att köra förbi köer med motorcykel. För övrigt har jag aldrig i hela mitt liv upplevt en motorcyklist som tränger sig förbi på ett olämpligt sätt, men å andra sidan bor jag inte i Stockholm heller.

Ja precis. Men han gnäller på att det tränger sig förbi där det "inte går" och att man bryter mot lagen genom att kryssa och köra över heldraget. Filmen nedan är hårt diskuterad i den tråden.

http://www.strima.se/visa.php?f=48653af10fbf6

Det är ju skillnad på att smyga lite lagom mellan bilarna, och som en kille gjorde härom dan, körde i 200++ mellan filerna när vi i köerna rullade i 90-100. Då har man plötsligt otroligt små marginaler!

Själv har jag aldrig vare sig råkat ut för eller sett något. Men det har varit otroligt nära ibland när vissa bilister har försökt hindra mig.

vå gånger nu på morgonen blev jag omkörd i korsning och rondell på högersidan av en mc och en moped.
Är folk inte rädda om livet?

Vid alla avspärrningar i Västberga nu på morgonen skulle jag svänga ut ur rondellen efter att ha fått tillstånd att köra förbi avspärrningen.
Då kommer en mc och försöker köra om mig på högersidan när jag är på väg in på avfarten (dock på fel sida om refugen men det står en polisbil och blockerar halva avfarten).

Varför ha så bråttom att man försöker klämma sig före en bil som blinkar och ligger nära kanten även om man inte tycker den bilen borde få svänga där?

Andra gången på morgonen drog en mc om mig i en korsning precis efter ett rödlyse där jag blinka höger och han kör om på högersida, missade honom med vad som kändes som en meter.

Slänger in trådstartarens inlägg också.

Jag kan ju förstå honom med tanke på hur han blir omkörd, det är rent idiotiskt att köra om i så dumma lägen.

men i övrig så finns det plats och det är säkert så är det bara o smita förbi!

Det enda jag råkat ut för är bilar som försökt att preja mig när jag dragit igenom köer. Jag tror att olyckor som sker i köer är antingen av puckon på hoj som anser att det är lämpligt att visa upp vad hojen går för genom att dra förbi i höga farter eller av bilister som inte tycker om att någon kan köra förbi dom.

Tänk så mycket smidigare det skulle vara ifall 50% av fordonen skulle vara 2-hjulingar istället. Köerna skulle definitivt bli mycket kortare.

Jag röstade "0".

Såg däremot en olycka för något år sedan. Jag kom ikapp en flera kilometer lång bilkö vid ett vägarbete på motorvägen. Svängde helt sonika ut i den breda väggrenen och passerade hela kön :tummenupp Efter ungefär halva kön ser jag att det ligger en mc i väggrenen och ett par i skinnställ står och diskuterar med en polsk bilist. När jag i krypfart passerar spektaklet ser jag att polacken svängt ut i väggrenen med bilen i avsikt att även han passera kön. Med sin bil.. Det verkade dock inte ha varit någon större smäll.

Det är ju skillnad på att smyga lite lagom mellan bilarna, och som en kille gjorde härom dan, körde i 200++ mellan filerna när vi i köerna rullade i 90-100. Då har man plötsligt otroligt små marginaler!

Själv har jag aldrig vare sig råkat ut för eller sett något. Men det har varit otroligt nära ibland när vissa bilister har försökt hindra mig.

Ja det är samma här. Den enda gången det höll på gå åt skogen var när jag medelst en stoppie fick stopp 5 cm framför en dörr som slängts upp.

Självklart är ju all form av idiotkörning just idiotisk.

Givetvis är det ju inte bra att tränga sig förbi på ett olämpligt sätt eller på ställen där det "inte går" (går det ens?). Men det argumentet är ganska allmängiltigt: ska man göra något så ska man göra det rätt. Principiellt ser jag alltså inget felaktigt i att köra förbi köer med motorcykel. För övrigt har jag aldrig i hela mitt liv upplevt en motorcyklist som tränger sig förbi på ett olämpligt sätt, men å andra sidan bor jag inte i Stockholm heller.

Jag upplever att de tränger sig "otäckt nära" när jag sitter i andra fordon. Man aldrig annars.

Och nej, "går det inte" så går det inte :)

Last edited:
märkte att jag var en klant och tryckte i rutan innan jag läste första inlägget...:huvet

det är väl lite beroende vilken situation det handlar om....men går dte i dem lägre hastigheterna i en kö där man kan köra relativt säkert kan man väl köra om...men köra om på högersidan är väl inte att rekommendera kanske..aja vet inte.satt och spåna lite bara..:glömdet

Last edited:
Men vad är det för troll som har svarat 10+?

Men vad är det för troll som har svarat 10+?
Biltroll från Zatzy som varit inne och smygläst?

Jag har inte råkat ut för någon köolycka med mc, hört någon bekant som råkat ut för någon eller sett någon. Och de gånger som jag hört om att något varit nära att hända så har det varit på grund av bilister som plötsligt beslutat sig för att byta fil mitt i trängseln utan att använda tecken eller så de bilister som velat visa sitt missnöje mot lanesplittande motorcyklister.

Häromdagen var jag dock med om att en mopedist gjorde en inte allt för smart manöver i en kösituation. Jag satt i en kö på en hoj och väntade på att svänga vänster (vänstersvängande körfält i korsning med trafikljus). När jag är ute i korsningen och nästan ska till att svänga så kommer en moppe seglandes på högersidan. Han kör alltså om mig och bilen framför vänstersvängandes på höger sida mitt i korsningen.

Det hade ju bara räckt med att den stressade bilisten kommit på att han skulle ha kört rakt fram för att det skulle ha blivit en luftfärd för mopedisten. Och mopedisten var vuxen, inget genomsnittligt 15-årigt fucko.

Kör man rakt fram så ser jag inget fel med att utnyttja det tvåhjuliga fordonets framkomlighet. Men att köra om mitt i en korsning samtidigt som man svänger är rent idiotiskt och att be om en olycka.

Rullar bilarna i 90 (eller 70 för den delen) så är det inte kö, knappt man kan kalla det "mkt trafik" om det flyter på så bra. Inte i Sthlm iaf.

Att blåsa mellan filerna då är inte att "köra mellan köerna", det är att köra om jävligt olämpligt!

Kollat på nästan halva klippet med hojen nu.. Han gör ju inget konstigt nånstans :va??

Han tar de öppningar som ges, kanske bryter mot lite lagar, men absolut inget farligt som jag sett. Fan, när jag åkte hoj till jobbet var jag nog hårdare än så, och tyckte aldrig det var nån vidare risk heller.

Last edited:
om en bilist slänger upp en dörr ligger väll ansvaret hos dem?

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år