Dieseltråden.

Tur att Prulle inte citerade hela ditt inlägg. :gnissla

:D
Tack. Jag ändrade och la den som länk istället.

/J

Upptäckte av en slump idag att på en av jobbets traktorer kan man under gång dra ut dekompressionsreglaget tills motorn nästan stannar, om man sedan trycker in reglaget igen och har lite tur går motorn baklänges :banana

Skulle kunna bli lite kul om man gör så den går baklänges, och sedan överlämnar den till en arbetskompis som lägger i tvåan, och ger full fart, BAKÅT :skrämd :va

Edit: Skillnad på svenska och utländska..
 

Bifogat

  • B5100.jpg
    B5100.jpg
    115.2 KB · Visningar: 122
Last edited:
Tur att Prulle inte citerade hela ditt inlägg. :gnissla



Upptäckte av en slump idag att på en av jobbets traktorer kan man under gång dra ut dekompretionsreglaget tills motorn nästan stannar, om man sedan trycker in reglaget igen och har lite tur går motorn baklänges :banana

Skulle kunna bli lite kul om man gör så den går baklänges, och sedan överlämnar den till en arbetskompis som lägger i tvåan, och ger full fart, BAKÅT :skrämd :va
Det har jag aldrig varit med om på fyrtaktsdieslar.
Tvåtaktare (oavsett bränsle) har jag dock råkat ut för.
Veteranlastbilar som ger fullgas bakåt om motlutet blir övermäktigt är en intressant upplevelse.
En kompis ställde tändningen på sin Husky 390, rullade ut ur garaget, stängde dörren, startade, varvade (svarade bra) släppte kopplingen och fick smisk på skrotum.

Här är första repan. 146 liter, världen största puller. Bara brappar lite och kör full pull.

[YOUTUBE-ID]buLIk1IWcbk[/YOUTUBE-ID]
Jag förväntade mig att en råoljemasturbant skulle veta hur en traktor skall låta.
Åter igen:
[YOUTUBE-ID]sLLCQrhOxSk[/YOUTUBE-ID]


Varv är för veklingar.
 
Last edited:
Var på Johannisbergs Flygplats idag och tittade lite på drägrejsing och då var det ett par dieslar med och gasade.
Ballast var en Pickis med en rejäl rökplym vid start.
Vet inte om denna vart uppe förrut,men Micke Svärd har en ball pickis:
[YOUTUBE-ID]rgID2FgnZbs[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
Upptäckte ett fint grenrör på en maskin på jobbet idag :tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00727.jpg
    DSC00727.jpg
    231.4 KB · Visningar: 173
Det har jag aldrig varit med om på fyrtaktsdieslar.
Tvåtaktare (oavsett bränsle) har jag dock råkat ut för.

Fyrtaktsdieslar kan slå igång baklänges och gå på luftfilteroljan en stund.
(nej, inte sån sprayolja man har på komiska-sportluftfilter, riktig olja)
Dieselpumparna är dock konstruerade att inte pumpa om motorn går baklänges, vet dock inte om det gäller "revolverpumpar", men dom raka pumparna ska IAF inte göra det.

En del traktorer hade flera liter olja i filtret, då gällde det att behärska tekniken att bromsa ihjäl traktorn, vilket ofta var svårt då det hände i uppförsbackar med tung last.

För det mesta slutade det med släpet i diket.
 
om ca 2 mån blir det diesel...

C30 2.0D beställd :)
 
Har en fråga till alla dieselfanatiker där ute. Det är såhär att min dieselgolf går lite varm när den belastas... Givet är ju att bilar som får kämpa mer blir varmare, men med min bil så kan man se hur tempmätaren klättrar så fort man kommer till en lite halvlång backe (och ger lite mer gas för att hålla foten såklart). Kylläkten fungerar som den ska, vatten finns och cirkulationen funkar bra så vitt jag vet (tempen håller sig ganska stadigt vid all annan blandad körning). Frågan är mest om det är normalt att dieslar blir ganska varma så fort man belastar dem eller om det är fel på min bil? Vad kan det isåfall vara som gör att en diesel går extra varm, annat än kylningen såklart? Har aldrig handskats med diesel innan så jag undrar mest om det jag bör behandla den annorlunda än en bensinare liksom:)
 
Har en fråga till alla dieselfanatiker där ute. Det är såhär att min dieselgolf går lite varm när den belastas... Givet är ju att bilar som får kämpa mer blir varmare, men med min bil så kan man se hur tempmätaren klättrar så fort man kommer till en lite halvlång backe (och ger lite mer gas för att hålla foten såklart). Kylläkten fungerar som den ska, vatten finns och cirkulationen funkar bra så vitt jag vet (tempen håller sig ganska stadigt vid all annan blandad körning). Frågan är mest om det är normalt att dieslar blir ganska varma så fort man belastar dem eller om det är fel på min bil? Vad kan det isåfall vara som gör att en diesel går extra varm, annat än kylningen såklart? Har aldrig handskats med diesel innan så jag undrar mest om det jag bör behandla den annorlunda än en bensinare liksom:)

Det är fullt normalt!

Farsan hade en Mercedesbuss där nålen klättrade i rask takt i varje motlut.
Dieslar avger väldigt lite värme obelastade, därför dimensioneras kylsystemen lite klent, när det sedan börjar gå tungt så stiger tempen fort.
 
Det är fullt normalt!

Farsan hade en Mercedesbuss där nålen klättrade i rask takt i varje motlut.
Dieslar avger väldigt lite värme obelastade, därför dimensioneras kylsystemen lite klent, när det sedan börjar gå tungt så stiger tempen fort.

Ok, så bra! Eller ja, det kanske inte är så bra egentligen, men det är ju bra att det är normalt iallafall:D Är det nåt man kan/ bör/behöver göra något åt?:va
 
Ok, så bra! Eller ja, det kanske inte är så bra egentligen, men det är ju bra att det är normalt iallafall:D Är det nåt man kan/ bör/behöver göra något åt?:va
Tillse att fläkten fungerar.
Med effektivare kylning blir det svårt att få kupévärme på vintern.
 
Lite film kanske kan pigga upp på onsdagen!

[YOUTUBE-ID]tJcXKX0Muew[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]wjcRlsXCrkI[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]TVjCcZbUMrs[/YOUTUBE-ID]

Det hade varit fint att importera en gammal peterbilt med en detroit tvåtaktare!
Gruppköp kanske? :)
 
Last edited:
Eftersom det börjar luta mot projektarbete har jag lust att göra något lite mer udda och utmanande än de klassika "renovera bil" "Bygga go-kart" etc.

Vad finns det för dieselbilar med 4wd och mekanisk bränslepump till lågt pris?

Planen är att undervattenskonvertera en diesel nämligen.

Sålänge man fixar insug/ventilation och avgas torde det väl fungera? "Bara" få den tät och sopa bort allt som har med el att göra (utom möjligen startmotor).
 
Diesel gillar väl alla män. Det ska lukta diesel när man kommer hem på kvällen.

*Här sitter jag å styr på dagarna :D :D
Det är manligt..... :tummenupp
 

Bifogat

  • lastbil.JPG
    lastbil.JPG
    116.5 KB · Visningar: 153
Eftersom det börjar luta mot projektarbete har jag lust att göra något lite mer udda och utmanande än de klassika "renovera bil" "Bygga go-kart" etc.

Vad finns det för dieselbilar med 4wd och mekanisk bränslepump till lågt pris?

Planen är att undervattenskonvertera en diesel nämligen.

Sålänge man fixar insug/ventilation och avgas torde det väl fungera? "Bara" få den tät och sopa bort allt som har med el att göra (utom möjligen startmotor).

Så länge du kör i sötvatten är inte heller elen något större bekymmer, det enda du bör tänka på är att ha en elfläkt som du kan stänga av innan du intar U-läge, en mekanisk fläkt eller en elfläkt som börjar pumpa vatten likt en jättepropeller flexar så mycket av vattenmotståndet att vingarna kan käka upp kylaren.

Jag ägde en gång i tiden en LandRover som gick under smeknamnet "Das Boot"
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=71580&d=1103452523
 
Last edited:
Eftersom det börjar luta mot projektarbete har jag lust att göra något lite mer udda och utmanande än de klassika "renovera bil" "Bygga go-kart" etc.

Vad finns det för dieselbilar med 4wd och mekanisk bränslepump till lågt pris?

Planen är att undervattenskonvertera en diesel nämligen.

Sålänge man fixar insug/ventilation och avgas torde det väl fungera? "Bara" få den tät och sopa bort allt som har med el att göra (utom möjligen startmotor).

Toyota Land cruiser, nissan patrol och liknande bilar från mitten på åttiotalet lär ha allt du behöver.
 
Körkortet snart kirrat, bilköp nästa. (kanske)
Vilka dieslar för 20-30 k ska man kolla på?
Är det generellt sett billigare att förskra en diesel i den prisklassen än en bensinare?
Fast det kanske jämnas ut med skatten sen...

Vad finns det att säga om tex denna?
http://www.blocket.se/kalmar/Mb_300_tdt_22577576.htm?ca=18&w=1&last=1
Är de många milen något att oroa sig över?
Hur mycket kan den dra? 0,8?
Tack på förhand :banana
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top