SO/NM 2009: Våler

Flera förare har åkt ner i kvallistan pga felaktig bromspump. Detta både i STK600 och STK 1000; Filip, Andy Pfeiffer, Petter, Niklas Sjöstrand...
 
bromspump dilemat igen hehehe

Varför har de annan pump i stk600?? de har man väl aldrig någonsin fått byta..
 
Last edited:
Mmm.. jag noterade det också... kan det varit rödflaggat kanske, och blir en
omstart? Per automatik så kanske resultatet kommer in på nätet, men kommer
sen att uppdateras med ett nytt... eller?

Jo... så måste det vara. Om Rookie 600 får köra 15 varv borde väl SBK få köra det också.... Om inte norrmännen tagit sprintracing "to the next level" och renodlat konceptet.:)
I vilket fall har Filip Backlund gjort ett grymt trevarvsrace som tog honom från 29:e startposition till 7:e!!!:klappar:klappar:klappar
 
Jag å Filip fick starta sist, David och Roger blev utkvalade när deras "sist" blev efter hur många som fick starta.

Sjöstrands 600 vägde helt plötsligt 0,5 kg för lite eller nåt sånt fånigt enligt just den här vågen har jag hört ryktas. Kvaltid stryks och han hamnar sist men eftersom det är fullt i klassen så får han inte starta.

Mer info kommer, diskussioner på plats pågår kan man säga....
 
Jag å Filip fick starta sist, David och Roger blev utkvalade när deras "sist" blev efter hur många som fick starta.

Sjöstrands 600 vägde helt plötsligt 0,5 kg för lite eller nåt sånt fånigt enligt just den här vågen har jag hört ryktas. Kvaltid stryks och han hamnar sist men eftersom det är fullt i klassen så får han inte starta.

Mer info kommer, diskussioner på plats pågår kan man säga....

Oj... ja, det känns som det kan bli en hel del diskussioner där har jag en känsla av...
Tack för info
 
Norvald gikk på tryne etter at motoren hadde tatt i curbsen:va Andre året på rad han tryner på Våler - fra ledelse:huvet Alt bra med fører, men sykkelen er skrot:mad:

Trond Lervik, tidligere SO-champ, gjør comeback etter 3 år - gikk på huet og er sendt på Elverum sykehus:gnissla
 
Last edited:
Norvald gikk på tryne etter at motoren hadde tatt i curbsen:va Andre året på rad han tryner på Våler - fra ledelse:huvet Alt bra med fører, men sykkelen er skrot:mad:

Trond Lervik, tidligere SO-champ, gjør comeback etter 3 år - gikk på huet og er sendt på Elverum sykehus:gnissla

I vilken kurva gick Norvald av?

Trond Lervik, hoppas han kryar på sig. Ni är jävligt snabba därborta i Norge. :tummenupp
 
Norvald gikk på tryne etter at motoren hadde tatt i curbsen:va Andre året på rad han tryner på Våler - fra ledelse:huvet Alt bra med fører, men sykkelen er skrot:mad:

2009 verkar inte vara hans år, trist på en så trevlig person.

Typskt norskt!!Ett skämt!!



Det kallas för SOC (politik) för att i NM gäller Orginalbromspump och inget annat och av politiska/ekonomiska skäl har han anpassar SOC reglementet efter NM.
Senast då man körd SOC under Bikeweek på Gelleråsen körde man SM och SO samtidigt med enda skillnaden att man hade två separata resultat listor.Men egentligen vilket reglemente gäller då ??
Nu är det...just det ..NM och SO då gäller inte SM och SR reglementet så även om kvalar in på 57,2 1:a plats så får du starta efter alla med orginal bromspump.
För så var det väl inte under SOC på åsen senast ?


Kan förstå förarnas förvirring då man ska anpassa sig till olika reglementen beroende i vilken serie man deltar i fast man tävlar med samma hojar på samma banor mot samma förare ......
 
Last edited:
Vi frågade flera gånger vad som hände om vi körde med våra bromspumpar och beskedet när vi anmälde oss, när vi besikta, efter kvalet i park farme och så vidare var hela tiden att vi fick köra men inte fick SO-poäng.
När det var 60 min till race-start ströks vår kvaltid helt emot det besked vi fått hela tiden och vi tvingades byta till orig-pump för att få starta.

som sagt, kalle-anka cup.....
 
Vi frågade flera gånger vad som hände om vi körde med våra bromspumpar och beskedet när vi anmälde oss, när vi besikta, efter kvalet i park farme och så vidare var hela tiden att vi fick köra men inte fick SO-poäng.
När det var 60 min till race-start ströks vår kvaltid helt emot det besked vi fått hela tiden och vi tvingades byta till orig-pump för att få starta.

Vad trött man blir! Ni har uppenbarligen frågat och fått ett positivt besked! Så himla tråkigt!:huvet

som sagt, kalle-anka cup.....

Kalle Anka cup är troligen tydligare i sitt regelsystem och har troligen en mer kompetent funktionärsstab.
 
Last edited:
Vad trött man blir! Ni har uppenbarligen frågat och fått ett positivt besked! Så himla tråkigt!:huvet



Kalle Anka cup är troligen tydligare i sitt regelsystem och har troligen en mer kompetent funktionärsstab.

Är det Svemo man skall arrangera sig i om man vill vara med och påverka?
Finns det bara enskillda möten ang regl osv som diskuteras?
Någon som vet
 
Racerapport nu uppe på min blogg på www.petterjansson.se

Parodin fortsätter, det som är okej ena dagen är inte okej nästa och har man tur får man i alla fall veta det.

Jag är ju i första hand här på Våler för att träna inför Pro Superbike här nästa helg och eftersom min original bromspump fungerar så dåligt valde jag att inte byta bort min nu alldeles förträffligt fungerande Brembopump mot en tveksamt fungerande, eller rent av farlig originalpump bara för att få poäng i SO (kalle anka cup alltså)

Vi är ju ett antal personer här med samma problem och alla har fått samma besked, vi får köra men får inte poäng i SO om vi inte har orig. bromspump. Hojen går igenom besiktningen med anteckningen att det inte är original bromspump, jag kör kvalet och hojen står i park famé utan problem men sen när det är en timme kvar till racestart så är det inte okej längre. Nu stryks min kvaltid och jag tvingas byta till orig. pump för att få starta alls och i så fall får jag starta sist i mån av plats. Vilka av oss som fick de sista platserna eftersom det är max 30 pers till start bestämdes av våra inbördes kvaltider så det blev jag och Filip Backlund som fick dem.
Jag är ju inte direkt van att stå sådär långt bak i starten och inser när det bara är sekunder kvar att jag inte ser var lamporna som vi startar på sitter, gissar på en lampa på sidan men det var tydligen fel för medan jag tittar på den så startar de andra så det var bara att hänga på. Första hårda inbromsningen med den för mig nya pumpen håller på att sluta i katastrof när hela hojen kastar till och det är noll känsla i bromsgreppet. Finns inte en chans att ta första svängen så jag börjar med att bromsa på mig och ta escapen. Efter att ha vänt runt ligger jag ca 300 meter efter sista man och jagandet börjar. Kör upp mig till 14 plats på 3 varv då racet rödflaggas pga en avkörning med bensinläckage.
Ny start helt från början igen och nu har jag upptäckt att lamporna hänger över banan i mitten och nu är jag med bättre, tar några platser direkt och är uppe kring plats 15 redan efter ett varv. (starta alltså som nummer 30) Sen börjar det bli allt svårare att komma förbi folk för de kör lika fort som mitt personbästa men jag tar några tiondelar hela tiden och kör om dem en i taget tills jag är på 10 plats och har Nylund på KTM och Plassen på Ducati framför mig. Passerar mållinjen och ser att det viftas med en flagga så jag slår av på takten, tyckte väl att det gick väldigt fort med de där 20 racevarven men jaja… Rullar på ner mot dubbelhögern i bortre änden på banan och där blir jag klart förvånad när jag ser att det viftas med grön flagga och hojarna framför verkar inte ha slagit av något på takten. Det är tydligen race fortfarande men nu har jag ju tappat ca 3 sek lucka till dem så det känns hopplöst att köra ikapp det igen när vi körde ungefär lika fort. När vi så passerar mållinjen nästa gång lyckas jag upptäcka en skylt som jag gissar betyder att det är 4 varv kvar så jag tänker att nä, nu jäklar ska jag ikapp och om dem så jag sätter upp en väldans fart igen och kör nya personbästa flera gånger där på slutet. Med ett varv kvar plockar jag in den sista luckan och kör om båda två och blir därmed 8:a imål. Nytt personbästa med över en halv sekund trots den kassa pumpen. Rätt nöjd ändå.

Imorn är det nytt kval och race och nu kanske jag kan få behålla min kvaltid och slippa starta sist kan man ju hoppas….
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top