Buell-tråden

  • Thread starter Thread starter Dark_Messenger
  • Start date Start date
Hej alla goa Buell ägare.

Jag har nu en Buell XB9R i garaget.
Finns det någon är som kan ge förslag på mods man enkelt kan göra på den?
Till att börja med är det kosmetiska förändringar som kan komma på tapeten.
Dvs miniblinkers andra kåpor osv.
Tar med glädje emot alla förslag på modifikationer som ni gjort eller föreslår att man kan göra på XB9R.
Kanske blir något att pilla med under vintern.

Mvh
Andreas
 
Öppet luftfilter (köp eller bygg eget)
Dra om vevhusventilationen till ett separat filter och catch-tank
köp/bygg en öppnare ljuddämpare
Skaffa ECM-spy och mappa insprutningen så hojen går som den ska.

På tal om ECM-spy... Är det någon mer som vill ha en kabel nu innan säsongen är slut? Jag har komponenter för 2 st till...
Beställ på: luleabullen@live.se
 
Hemmabyggd hastighetsmätargivare

Nämnde i ett tidigare inlägg om att jag tänkt bygga en egen hastighetsmätargivare, då de man köper är kassa och bara går sönder. Fick ett pris på 1600kr från en HD-handlare och bestämde mig direkt för att jag inte tänkte betala så mycket för något som uppenbarligen är uselt, så jag slängde ihop en egen givare.
Har provkört idag. Verkar funka utmärkt. Är väl bara slutmontering kvar.

Kolla in här om det skulle vara intressant: Länk

Tänkte väl publicera komponentlista när jag är klar.

Emc-spy, hur funkar det & vad kostar det?

Erik Buell XB12Ss-06

Det funkar bra :tummenupp
Men beror väl lite på vilken hoj man har. Sålde precis ett kablage till en kille som har en alldeles ny XB12 (var det S eller R?), och där funkar det tydligen bara för att läsa av data och statuskoder, men inte mappa om insprutningen.
På min XB9R -03 kan man göra allt.

Det du behöver är alltså kablage och programvara (ECMSpy).
Jag var lite tveksam till huruvida det var tillåtet att sprida ECMSpy eftersom de på ECMSpy:s hemsida låter meddela att projektet är nedlagt och att spridning inte är tillåten. Någon i denna tråd menade att det inte på något vis är otillåtet att distribuera programmet eftersom det en gång släppts som freeware.
Senare hittade jag även följande uttalande som Gunter (en av människorna bakom ECMSpy) skrivit i det engelska forumet UKBeg:
What we didn't want was to put any effort into support any more, so we removed it. If people are happy downloading some software called Ecmspy from some servers and trust this software enough to tinker with their ECM, then I don't mind. It's their bike and their ECM, and they are old enough to decide on their own.
Inga problem att ladda ner det alltså...
 
Last edited:
Öppet luftfilter (köp eller bygg eget)
Dra om vevhusventilationen till ett separat filter och catch-tank
köp/bygg en öppnare ljuddämpare
Skaffa ECM-spy och mappa insprutningen så hojen går som den ska.

På tal om ECM-spy... Är det någon mer som vill ha en kabel nu innan säsongen är slut? Jag har komponenter för 2 st till...
Beställ på: luleabullen@live.se

Sitter orginalmonterat sportdämpare, chip samt därtill anpassat luftfilter på den.

Vet dock ej om det fipplats med ECM'n. Någon i Göteborg som har möjlighet att kolla det?

//Andreas
 
Nämnde i ett tidigare inlägg om att jag tänkt bygga en egen hastighetsmätargivare, då de man köper är kassa och bara går sönder. Fick ett pris på 1600kr från en HD-handlare och bestämde mig direkt för att jag inte tänkte betala så mycket för något som uppenbarligen är uselt, så jag slängde ihop en egen givare.
Har provkört idag. Verkar funka utmärkt. Är väl bara slutmontering kvar.

Kolla in här om det skulle vara intressant: Länk

Tänkte väl publicera komponentlista när jag är klar.



Det funkar bra :tummenupp
Men beror väl lite på vilken hoj man har. Sålde precis ett kablage till en kille som har en alldeles ny XB12 (var det S eller R?), och där funkar det tydligen bara för att läsa av data och statuskoder, men inte mappa om insprutningen.
På min XB9R -03 kan man göra allt.

Det du behöver är alltså kablage och programvara (ECMSpy).
Jag var lite tveksam till huruvida det var tillåtet att sprida ECMSpy eftersom de på ECMSpy:s hemsida låter meddela att projektet är nedlagt och att spridning inte är tillåten. Någon i denna tråd menade att det inte på något vis är otillåtet att distribuera programmet eftersom det en gång släppts som freeware.
Senare hittade jag även följande uttalande som Gunter (en av människorna bakom ECMSpy) skrivit i det engelska forumet UKBeg:
What we didn't want was to put any effort into support any more, so we removed it. If people are happy downloading some software called Ecmspy from some servers and trust this software enough to tinker with their ECM, then I don't mind. It's their bike and their ECM, and they are old enough to decide on their own.
Inga problem att ladda ner det alltså...


Ja just det var ju jag som köpte kabeln för bara 375kr och provade den idag fungerade utmärkt å såg väldans proffsig ut! tackar för den å den snabba leveransen.. rekommenderar starkt kabeln till dom som behöver en! kabeln klarar att göra allt med min 2009 XB12SS men det är ecm´n som är låst så man bara kan läsa den och inte skriva till den, man måste köpa nån typ av usb buell mapping key för199$ och då ska man tydligen kunna göra allt som på alla tidigare..

Är det någon som vet om det verkligen funkar med den där usb nyckeln så skulle jag sjukt gärna vilja veta det..

By the way gjorde jag bypass operationen av venten i helgen och en öppen luftburkslösning som jag antar att luleåbuellen tidigare gjort för jag fick iden från det engelska buell forumet.. tog nå timmar å blev sjukt bra.. ska väl lägga upp nå bilder vad det lider.. nu ska jag ut å köra!

/Jompas
 
Last edited:
Sitter orginalmonterat sportdämpare, chip samt därtill anpassat luftfilter på den.

Vet dock ej om det fipplats med ECM'n. Någon i Göteborg som har möjlighet att kolla det?

//Andreas
Då är det Buells eget race-kit som sitter på. Brukar funka rätt bra.

Är det någon som vet om det verkligen funkar med den där usb nyckeln så skulle jag sjukt gärna vilja veta det..
Det funkar nog, men det är inte ECM-spy utan Direct-Link. Anledningen att ecmspy inte funkar med nyare hojar är att programmet inte har stöd för det nya chippet som sitter i den nya insprutningen (DDFI III) man kan ansluta och läsa ut eeprommen, men inte ändra i mapparna. man kan ändra direkt i eeprom-datan dock...

By the way gjorde jag bypass operationen av venten i helgen och en öppen luftburkslösning som jag antar att luleåbuellen tidigare gjort för jag fick iden från det engelska buell forumet.. tog nå timmar å blev sjukt bra.. ska väl lägga upp nå bilder vad det lider.. nu ska jag ut å köra!

/Jompas

Plexiglaslock? Om det är "SwedishBiker" så är det mina bilder... Funkar perfekt.
 
Ja precis då var det du och det var så jag gjorde.. använde rostfria kupolmuttrar längst upp dock.. satte breather filtret på samma ställe som bakbromsvätskebehållaren fast på andra sidan i den gluggen under dynan.. Vet du om man kan använda dom mappar du har till min 09a om jag köper den där usb ecm nyckeln??

dsc9204resize.jpg


dsc9205resize.jpg


dsc9206resize.jpg


dsc9207resize.jpg


dsc9208resize.jpg


dsc9209resize.jpg
 
Ja precis då var det du och det var så jag gjorde.. använde rostfria kupolmuttrar längst upp dock.. satte breather filtret på samma ställe som bakbromsvätskebehållaren fast på andra sidan i den gluggen under dynan.. Vet du om man kan använda dom mappar du har till min 09a om jag köper den där usb ecm nyckeln??

Nej. dom är gjorda i ecm-spy och funkar bara där. dessutom ser inte mapparna likadana ut i din hoj. dom har fler celler. Det är därför som ecmspy inte kan läsa dom ordentligt. Hade jag bara en nyckel till eeprommen ( vilket värde som betyder vad) så skulle jag kunna göra ändringar direkt i hex-koden med ecmspy dock...

Så här ser ett eeprom ut när man läser ut det som text:

BUEGB231 04-02-03
Reihe: 1
00 00 00 00 32 6A 16 04 7B 07 8F 00 4E 01 F4 01
F4 01 37 00 6B 01 52 03 05 64 73 55 0C 00 14 14
00 50 F0 96 FF 00 96 96 14 64 32 64 64 64 0A 03
E4 01 18 50 28 55 00 D4 16 AF 50 64 DC 14 10 C8
18 96 32 28 64 0F 20 00 21 13 3B 13 3C 17 60 01
1B 3C 2C 3C 6E 3C 2D 03 18 32 32 A5 4C 04 28 6A
66 68 C8 64 FF 64 40 06 1B 03 1E 3E 64 C8 87 82
73 78 14 0F 14 05 1A 04 16 62 82 63 AA 66 F0 68
2C 01 40 06 6C 02 B0 04 1A 04 2E 04 A4 06 FC 03
98 08 E8 03 22 0B CA 03 B8 0B 4C 04 52 03 00 00
48 0D 2A 00 C4 09 51 00 34 08 9F 00 A4 06 BB 01
20 03 E3 01 F4 01 ED 01 2C 01 00 7D 28 6E 41 64
5A 5A 73 52 8C 4A A5 44 31 00 72 06 56 00 78 05
8C 00 B0 04 35 01 20 03 8A 01 58 02 C5 01 90 01
E3 01 C8 00 00 A0 3C 7D 64 5A 78 3C 8C 19 A0 00
00 32 06 3C 78 00 7D 64 7F 3C AA 50 D5 64 FA 78
Reihe: 2
3D 3C 52 50 67 64 72 6E 7D 78 4F 64 50 46 55 50
5A 5A 5F 64 64 64 69 69 6E 6E 0C 30 18 33 3C 54
64 60 0C 15 18 15 1B 15 22 15 28 16 32 18 3C 1C
50 20 64 26 03 03 19 00 32 00 D0 07 F4 01 15 3C
DC 05 58 02 1D 04 B6 03 22 0B A4 06 28 32 32 3A
3C 46 64 5A 28 20 2D 21 32 22 37 24 3C 26 50 28
64 2C 41 0A 50 05 5F 00 41 0A 50 05 5F 00 28 1E
0A 03 0A 03 0A 05 64 D7 91 D7 FF D7 0F D7 1B D7
2D D7 F4 01 28 78 3E 54 64 1C C8 00 64 00 B4 04
D7 08 FA 0C 00 02 14 33 45 57 68 82 00 00 41 00
00 00 00 00 36 00 00 00 64 64 64 64 64 64 00 00
00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 00 26 00 00 00
00 00 14 00 00 00 EE BB 55 AA 87 86 88 87 8C 8B
78 6E 7E 78 80 7E 0A 0C 7E 78 80 7E 03 05 50 46
FF 5A 50 4B 5F 55 69 68 69 68 50 4B AA 82 64 64
96 64 C8 64 FA 64 19 2D 0F 28 78 64 1E 50 01 14
Reihe: 3
00 00 1D 1E 42 43 65 66 32 64 F2 03 64 00 2C 01
C4 09 0F 1E FF 64 FE 01 D2 FA 05 BE 64 64 00 02
00 01 67 01 64 32 0A 02 64 12 02 64 12 01 64 64
40 01 64 F5 96 0C 64 64 01 01 05 01 FF FF FF FE
00 4A 4A FF FF 8C 63 4B 3C 33 2C 26 21 1E 14 14
14 14 0A 14 1E 2D 3C 50 64 7D AF FF 58 1B 64 19
7C 15 94 11 A0 0F B8 0B D0 07 46 05 E8 03 20 03
0A 0F 14 1E 28 32 3C 50 64 7D AF FF 40 1F 58 1B
70 17 88 13 A0 0F 48 0D 54 0B 60 09 6C 07 46 05
E8 03 20 03 00 00
Reihe: 4
B4 B4 B4 AC AC 8C 50 00 00 00 B4 B4 B4 AC AC 8C
50 00 00 00 B4 B4 B4 AC AC 8C 6C 30 14 20 B4 B4
B4 AC AC 8C 60 18 0C 0C B4 B4 AC A0 AC 8C 38 10
0C 04 B4 B4 AA A2 A6 84 24 0C 00 00 AE B0 A0 90
9A 78 30 0C 00 00 AA A0 90 8C 8A 72 34 0C 00 00
98 8E 8C 8A 80 76 48 0C 00 00 A0 90 8E 78 76 6E
4C 0C 00 00 64 B4 B4 AC AC 8C 50 00 00 00 64 B4
B4 AC AC 8C 50 00 00 00 64 B4 B4 AC AC 8C 6C 30
14 20 64 B4 B4 AC AC 8C 5C 18 0C 0C 64 B4 AE A4
AC 80 40 10 0C 04 B4 AC A4 9E A0 78 28 0C 00 00
AE AE 9A 92 94 76 30 0C 00 00 A8 9E 90 8A 82 72
32 0C 00 00 94 8E 88 7E 78 6E 3C 0C 00 00 A2 94
80 6E 76 6C 36 0C 00 00 16 16 17 1B 1E 1F 22 26
26 2F 34 43 4B 00 19 1B 17 1E 21 27 26 29 2D 36
3C 47 50 00 1E 20 1D 22 24 27 28 31 34 42 57 64
64 00 23 23 28 31 39 3F 3C 4C 57 63 6E 6E 64 00
Reihe: 5
2D 32 35 3B 4E 4F 54 65 78 82 78 78 82 00 44 48
4F 4C 64 6B 67 7D 96 82 91 91 91 00 50 5E 5F 65
7C 78 7C 8A A4 A2 A5 AA AA 00 73 7B 86 87 80 92
8E AA C8 B4 B4 AA AA 00 91 8F 9F 9C 97 A1 A8 C9
C8 BE B4 AA AA 00 AA A9 B8 C3 C0 BA BE CF D2 BE
B4 AA AA 00 D7 CC DA DC CB BD BE D0 D2 BE B4 AA
AA 00 E6 EC F3 EB D4 D2 CA DB E1 BE B4 AA AA 00
17 17 14 14 14 14 18 23 29 2D 36 3C 46 00 17 19
16 14 16 19 22 27 2A 34 35 3F 49 00 18 18 18 19
1E 22 28 29 34 3D 48 5A 5F 00 23 23 25 2A 30 3A
38 44 4C 54 6E 73 78 00 28 28 2B 36 44 4B 4D 54
6B 82 87 87 87 00 37 41 41 44 5B 65 67 6E 96 96
96 96 96 00 4B 50 51 5A 6F 7A 80 83 A6 AF AA A0
A0 00 64 69 7D 84 7E 95 9D AA BE AF AA A0 A0 00
82 8B 9D 9F 97 AC BA D2 B9 AF AA A0 A0 00 A0 AB
BD CB C0 CD D0 E0 B9 AF AA A0 A0 00 D2 CA DF E1
Reihe: 6
C9 D1 CC E0 B9 AF AA A0 A0 00 D5 ED FA F5 CA D5
D7 F9 B9 AF AA A0 A0 00
 
Last edited:
Hej på er alla buell fantaster. jag har blivit kär!:D i en buell närmare bestämt en xb9s.
Undrade lit vad är skillnaden mellan S och R. är de att R har kåpa men inte s eller är de mer som skiljer.
och hur är buellen att köra på bana är ingen proffs åkare men tycker de är fruktansvärt kul att köra lite bana.
 
Hej på er alla buell fantaster. jag har blivit kär!:D i en buell närmare bestämt en xb9s.
Undrade lit vad är skillnaden mellan S och R. är de att R har kåpa men inte s eller är de mer som skiljer.
och hur är buellen att köra på bana är ingen proffs åkare men tycker de är fruktansvärt kul att köra lite bana.

R har kåpa och högre fotpinnar. samma motor dock.

Buell äger kurvorna men tappar på rakorna. på en gocartbana bör du kunna tävla med motarderna (nästan)
 
Tjena!
Ny på sidan och likaså även som Buellägare...XB12ss..o en lycklig sådan :)
En liten hake dock....har besikting september och saknar orginalljuddämpare :(

Någon som har en att sälja, eller ännu bättre, låna ut?
Dämpare till XB9 funkar oxå.
Jag finns i Linköping.

/pellis
 
Tjena!
Ny på sidan och likaså även som Buellägare...XB12ss..o en lycklig sådan :)
En liten hake dock....har besikting september och saknar orginalljuddämpare :(

Någon som har en att sälja, eller ännu bättre, låna ut?
Dämpare till XB9 funkar oxå.
Jag finns i Linköping.

/pellis

Jag har original hemma till min förra XB12Ss - 06
Fast jag bor iofs i stockholm.


Ni som har Buell XB12s... Hur tar ni med era skivbromslås när ni är ute och glider?
Är nybliven ägare och märkte att det inte är så mycket plats under sittdynan som på mina förra hojar.

Skaffa en vana att alltid åka med ryggsäck, händer ju att du behöver handla när du är ute och åker också.
 
Last edited:
Då är det Buells eget race-kit som sitter på. Brukar funka rätt bra.

Då blir det till att köra med det ett tag och man inte är nöjd får man utveckla det hela. Vet du hur mycket extra effekt kitet kan ge?

Någon som har en Bezel (svarta plastbiten runt framlampan) till lampan framför vänster hand liggandes. Min är sprucken och skulle vilja byta ut den. Om någon har en liggandes så skulle en affär kanske vara intressant.

//Andreas
 
Tjena!
Ny på sidan och likaså även som Buellägare...XB12ss..o en lycklig sådan :)
En liten hake dock....har besikting september och saknar orginalljuddämpare :(

Någon som har en att sälja, eller ännu bättre, låna ut?
Dämpare till XB9 funkar oxå.
Jag finns i Linköping.

/pellis

Tjenare
Jag PM:ade dej nyss
finns en originaldämpare till låns i din närhet (Skänninge) :)
 
Då blir det till att köra med det ett tag och man inte är nöjd får man utveckla det hela. Vet du hur mycket extra effekt kitet kan ge?

//Andreas

5-10 hp? inte så mycket i toppeffekt kanske, men lite vassare effektkurva. finns fortfarande mycket att göra i mapparna.
 
Tjena!
Ny på sidan och likaså även som Buellägare...XB12ss..o en lycklig sådan :)
En liten hake dock....har besikting september och saknar orginalljuddämpare :(

Någon som har en att sälja, eller ännu bättre, låna ut?
Dämpare till XB9 funkar oxå.
Jag finns i Linköping.

/pellis


Mina sista 4 besiktningar jag gjort på olika hojar har jag gjort med eftermarknads avgas, och det har alltid gått bra,. dom bryr sig inte om sånt där längre sa han till mig för vi skruvar ändå på nå annat direkt vi kommer hem..

när vi ändå har det uppe vad skulle ni buellåkare rekommendera för burk till min hoj?? jag har nämligen en slant till godo hos handlaren och vet bara inte vad jag ska välja för märke å modell på avgas??
 
Mina sista 4 besiktningar jag gjort på olika hojar har jag gjort med eftermarknads avgas, och det har alltid gått bra,. dom bryr sig inte om sånt där längre sa han till mig för vi skruvar ändå på nå annat direkt vi kommer hem..

när vi ändå har det uppe vad skulle ni buellåkare rekommendera för burk till min hoj?? jag har nämligen en slant till godo hos handlaren och vet bara inte vad jag ska välja för märke å modell på avgas??

Okej, låter ju Guld...men frågan o utmaningen kvarstår o ligger ju i huruvida De östgötska bes.gubbarna är lika överseende :)

Ang avgas så kan Jag bara säga att Buells Race-Kit har är grymt fint...men så har jag ju bara kört den en vecka haha
Tidigare hojar har gått med raka rör, niiice :yoparty , men det ligger nog inte i Buells natur...

Pellis
 
Jag kör med Micron helsystem och tycker att det låter riktigt gött (och högt), har lyckats besiktiga med det monterat.

Det var iofs en besiktning pga snuten inte tyckte att jag skulle köra omkring med miniskylt. På en så'n besiktning kanske de är mindre petiga med allt annat på hojen.

Ska in på första "riktiga" besiktningen här i september, men tänkte chansa på att den går igenom med Micron-systemet. Orkar inte krångla med att lossa motorn för att byta tillbaka till originalsystemet.
 
Back
Top