Köpa 250 racer

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Simrishamn
Hoj
Ducati 1198
Hej på er!

Är sugen på att köpa en 250 racer men dom verkar väldigt svåra att hitta. Kan man få lite tips var man kan leta? Kör Rookie 1000 i dag men är som sagt sugen på att testa 250.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det finns en TZ250 på blocket till att börja med. Sen kan du kolla på roadracing.se eller racing.no. Ett annat bombsäkert alternativ är att maila Henrik Nordgren på www.nordgrenracing.com , han har blykoll på räsers till salu.
 

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Simrishamn
Hoj
Ducati 1198
Tackar för tipsen! Är det något speciellt märke som är att föredra vad gäller tillgång samt pris på reservdelar?
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Tackar för tipsen! Är det något speciellt märke som är att föredra vad gäller tillgång samt pris på reservdelar?

Mja, med den samlade kompetens som faktiskt finns här kvittar det nog. Aprilia är nog mest hardcore, men samtidigt dyrast och knepigast att få till rätt. Yamaha och Honda är nog hugget som stucket.

Axxexs och Nordgren är fullkomliga orakel på räser, Teddy och Gustav O har erfarenhet av att vara kompletta noobs som lärt sig med tiden. Har du pengarna och icke mittmonterade tummar har du inte mycket att frukta.
 

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Simrishamn
Hoj
Ducati 1198
Ok fint. Vilken årsmodell anses som för gammal och omodern, med andra ord vilka modeller ska jag rikta in mig på?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ok fint. Vilken årsmodell anses som för gammal och omodern, med andra ord vilka modeller ska jag rikta in mig på?
Det bestäms också en del av hur stor budget du har.

När det gäller Yamaha så har deras TZ mellan 91-99 i prinicp samma motor, dvs blocket och borr/slag är samma. 00 och framåt är de mer långslagiga och lättkörda. De äldre modellerna heter 4DP eller 4TW medan den senare generationenen heter 5KE.

Har du råd så ska du sikta in dig på en TZ/RS från ungefär 02 och framåt.
DU kan ju kika på tex http://www.two-strokes.com/forums/index.php?act=idx för hojar i England, Henrik Nordgren har en fin RS250R från 04 till salu för 12 500 €, se länk http://www.two-strokes.com/forums/index.php?showtopic=5142

Eller en TZ250-06 för 12 000 GBP.
http://www.two-strokes.com/forums/index.php?showtopic=6451

Billigare hojar finns också här, Crallans TZ som Mattias tipsade om är fin och bra pris.

Det finns även under Marktplatz på http://www.igkoenigsklasse.de/
Samt på www.tz250racing.com Här finns också alla parts kataloger att ladda ner som pdf-filer för artikelnummer etc.
Delar köper jag via www.watz-racing.com som tar hem direkt från Japan.

Hondas byten av motorer/ramar kan jag inte men det är Axxexs noga uppdaterad på.
Prova att kontakat Henrik Nordgren och se om han har en hoj du kan hyra till LMS B-race för att smaka på lite vad det innebär.

:tummenupp
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Han har massor. ;) Frågan är vilka han vill hyra ut.

Beror på hur mycket du kan betala. ;)

Den 04:an Henrik har till salu är det en Italiensk spekulant på just nu. Men den är inte såld än. Så snabb affär så blir han nog bara glad om den stannar kvar i landet. Den har gått en säsong i Japan och 2 dagar träning på Anderstorp. Kan man vänta en månad och missa LMS b-race så har han en 06:a på ingång med. Vill man ha en Yamaha så har han en polare som säljer sånna. Tror att han har 2st 04:eek:r och en 07:a på lager just nu.

Annars så på en Honda så årsmodellerna från 99 och nyare som jag tror att Henrik rekomenderar pga att det är då dom elektriska powerjetförgasarna kom. Alla andra uppdateringar motormässigt är i princip bara "bolt on" från det året. 2001 kom nya ramen på Honda. En 99:a ligger väl runt 50.000:- och uppåt beroende på skick och delar som förljer med.
 
Last edited:

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Simrishamn
Hoj
Ducati 1198
Han har massor. ;) Frågan är vilka han vill hyra ut.

Kalas! Här blir lite att gå igenom, tackar för tipsen!!! Ps, ÄRLIGT! Finns det en skamgräns när man ställer sig på vågen, jag menar en Sucka 1000 med 172 hk utan trycksatt luftburk på hjulet bryr sig inte så mycket om man är en matglad skåning men jag funderar över resultatet på en liten 250. Är jag fullt påklädd väger jag nästan lika mycket som en 250 torr. Och då har jag cyklat bort 13 kg i vinter!!!
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag väger 86 kg så uatn kläder och det funkar men man kan alltid skylla på vikten. Sleven är ingen flugviktare heller och Torkel som är 193 cm och väger väl över 90 kg kör RS125R så det finns inte många ursäkter.
 

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Simrishamn
Hoj
Ducati 1198
Beror på hur mycket du kan betala. ;)

Den 04:an Henrik har till salu är det en Italiensk spekulant på just nu. Men den är inte såld än. Så snabb affär så blir han nog bara glad om den stannar kvar i landet. Den har gått en säsong i Japan och 2 dagar träning på Anderstorp. Kan man vänta en månad och missa LMS b-race så har han en 06:a på ingång med. Vill man ha en Yamaha så har han en polare som säljer sånna. Tror att han har 2st 04:eek:r och en 07:a på lager just nu.

Annars så på en Honda så årsmodellerna från 99 och nyare som jag tror att Henrik rekomenderar pga att det är då dom elektriska powerjetförgasarna kom. Alla andra uppdateringar motormässigt är i princip bara "bolt on" från det året. 2001 kom nya ramen på Honda. En 99:a ligger väl runt 50.000:- och uppåt beroende på skick och delar som förljer med.

Ok så om man håller sig på denna sidan om sekelskiftet så är man hyfsat med tekniskt sett i alla fall (Sen var det det där med körteknik som var bra att kunna sa dom) och från 50 loppor låter bättre än en -05:a för 390000:- som jag såg någonstans på nätet. Kan väl inte vara HELT standard.

Jag väger 86 kg så uatn kläder och det funkar men man kan alltid skylla på vikten. Sleven är ingen flugviktare heller och Torkel som är 193 cm och väger väl över 90 kg kör RS125R så det finns inte många ursäkter.

Nä men vad fint, då är man ju i gott sällskap!:tummenupp
 
Last edited:

sleven

Snabbare än fy fan jävla skit-sege!
Gick med
13 Dec 2003
Ort
Nybro
Hoj
ZX-6R SST 600
Jag väger 86 kg så uatn kläder och det funkar men man kan alltid skylla på vikten. Sleven är ingen flugviktare heller och Torkel som är 193 cm och väger väl över 90 kg kör RS125R så det finns inte många ursäkter.

Hallå där!! Det finns faktiskt flugor som är jättetunga.... ;)

Skämt åsido så är jag nog landets tyngsta 250 förare och det funkar fin, fint. Inte vikten eller materialet som håller tillbaka nivån på mina varvtider i alla fall. Kör en Honda RS 250r -99:a och det är fullkomligt hysteriskt roligt.

Bara tjööp!:tummenupp
 

Brazze

Brazze
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jôttebårrj
Hoj
Ducce 1098s-08 , Husaberg 450-04
Henrik Olsson har en TZ 250 -05 till salu.

Kan tänka mig att han kan hyra ut den oxå.

Vikten........ hmm..... förra året när jag körde 250 fick cykeln kånka runt på 92 pannor + ställ å utrustning. Fördelen med racer klasserna är ju att man får modifiera om cykeln så att man får plats med mage, ben å sånt :)

Kontakta Henke på
henrik.olsson@kylteknikhst.se

/Brazze
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kul med fler som vill köra riktig racehoj. :)

Hallå där!! Det finns faktiskt flugor som är jättetunga.... ;)
Humlan ska ju inte kunna flyga men gör det ändå. :tungan

Skämt åsido så är jag nog landets tyngsta 250 förare och det funkar fin, fint. Inte vikten eller materialet som håller tillbaka nivån på mina varvtider i alla fall. Kör en Honda RS 250r -99:a och det är fullkomligt hysteriskt roligt.

Bara tjööp!:tummenupp
Visst är det hysteriskt kul.
 
Last edited:

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Simrishamn
Hoj
Ducati 1198
Hallå där!! Det finns faktiskt flugor som är jättetunga.... ;)

Skämt åsido så är jag nog landets tyngsta 250 förare och det funkar fin, fint. Inte vikten eller materialet som håller tillbaka nivån på mina varvtider i alla fall. Kör en Honda RS 250r -99:a och det är fullkomligt hysteriskt roligt.

Bara tjööp!:tummenupp

Ska ni köra på Knudan? Kanske dum fråga men skulle man få kika lite på era hojar och klämma lite på dom? Obs! Är inte SÅ kinky!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Ska ni köra på Knudan? Kanske dum fråga men skulle man få kika lite på era hojar och klämma lite på dom? Obs! Är inte SÅ kinky!

Där är en Finsk förare som kör med en 99:a som tänker byta upp sig några årsmodeller till nästa års SM-säsong. Tyvär så kommer han inte köra Knutstorp då dom har ett race i Finland samma helg. Men då kan tex den Finske föraren köpa en hoj av Nordgren så kan du köpa loss hans hoj. Hör med Nordgren så fixar han ihop något åt er! :tummenupp
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag skulle inget hellre än att vilja rekommendera var och en att köra racer. I min bibel om banracing går att läsa: "...och i begynnelsen varde racer, motorcykeln som Gud själv skapade". För mig är alla andra motorcyklar varianter, plagiat och mer eller mindre misslyckade kopior. Någon som läser detta kanske tror att jag sitter här och ironiserar och försöker vara lite rolig, men inte så, jag är gravallvarlig. Jag tror nämnligen att man kan mäta körglädje, om än subjektivt, och inget roligare går att finna än en racer. Egentligen är motorstyrkan av underordnad betydelse men 250 är den storlek av de tillgängliga som passar min kroppshydda bäst, 125 skulle dock passa min plånbok bättre.

Bara du vet vad du vill, egentligen. Racer tilltalar en viss typ av smak. I raden av upplevda antiklimax finner jag bl a framförande av Mazda Miata i 90 km/h på motorväg. Liten, lätt, hård, brusig och alldeles för direkt på alla sätt och vis, den bara bad om att få bli körd riktigt jävla hårt. Sen var det den där gången jag bytlånades hoj med Neutral och sålunda fann mig själv på långresa genom Tyskland, eller var det tisdagsträning på Sviestad? Jag kan faktiskt inte säga vilket, skillanden var hårfin. Det påstods vara en racehoj, alltså en ZX6R trimmad efter alla konstens regler för STK600.
 

Simrishamn

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Ort
Simrishamn
Hoj
Ducati 1198
Jag skulle inget hellre än att vilja rekommendera var och en att köra racer. I min bibel om banracing går att läsa: "...och i begynnelsen varde racer, motorcykeln som Gud själv skapade". För mig är alla andra motorcyklar varianter, plagiat och mer eller mindre misslyckade kopior. Någon som läser detta kanske tror att jag sitter här och ironiserar och försöker vara lite rolig, men inte så, jag är gravallvarlig. Jag tror nämnligen att man kan mäta körglädje, om än subjektivt, och inget roligare går att finna än en racer. Egentligen är motorstyrkan av underordnad betydelse men 250 är den storlek av de tillgängliga som passar min kroppshydda bäst, 125 skulle dock passa min plånbok bättre.

Bara du vet vad du vill, egentligen. Racer tilltalar en viss typ av smak. I raden av upplevda antiklimax finner jag bl a framförande av Mazda Miata i 90 km/h på motorväg. Liten, lätt, hård, brusig och alldeles för direkt på alla sätt och vis, den bara bad om att få bli körd riktigt jävla hårt. Sen var det den där gången jag bytlånades hoj med Neutral och sålunda fann mig själv på långresa genom Tyskland, eller var det tisdagsträning på Sviestad? Jag kan faktiskt inte säga vilket, skillanden var hårfin. Det påstods vara en racehoj, alltså en ZX6R trimmad efter alla konstens regler för STK600.

Jo hojen jag kör i dag är ju en upp sminkad gathoj som är byggd för att gå på,,, just det, gatan. Visst den går som ett troll och klarar bra mycket mer än mig men en racer är kompromisslöst byggd från början för att smiskas runt en bana så fort det bara går. Dels är det den låga vikten men även att det är 2-takt som tilltalar mig. Hade jag haft råd så skulle jag byggt en herre-Jesus racer av en 500 cc motor i ett modernt chassie, en replika av gamla dagars värstingar med andra ord. Hade varit en skaplig bandags hoj.:yoparty
 

Svedberg

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
i skogen
Hoj
Honda RS125, Honda RVF400
Spinner vidare lte pa temat...

Jag fick min fostran pa tva hjul pa crossbanan, pa 2-takts mx-hojar av alla storlekar. Detta har satt spar i mig, pa det viset att jag alskar tvataktsljudet, tavtaktsdraget, att jobba sig runt obefintliga doda lagvarvsregister, och att jag tycker uppriktigt illa om alla "onodiga" grejer pa motorcyklar.

En tvataktsracer ar asfaltsversionen av en crosshoj. Den ar vacker, latt och snabb. Den har inget krafs pa sig.

Den styr dit du vill, den bryr sig nastan inte ett dugg om ifall du haller kvar frambromsen laaaaange in i kurvan, den ar livlig och glad under dig, men bara nar du gor ratt.

Missar du kommer den att tala om for dej att du gjorde fel.

Jag gillar min lilla Honda otroligt mycket, tror aldrig jag kommer att salja den.

Se nu till att genast skaffa dej en racer, det kommer att vara det basta du gjort!

En 250cc tvataktsracer ser jag som den ultimata banhojen som man har en rimlig mojlighet att kunna ha rad med, och jag SKA ha en i framtiden.

Tveka inte!!! Kop!!!

/Lasse
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top