TL-tråden - v2 !

Sådärja. Sista dagen på semestern :huvet så får jag ÄNTLIGEN tummen ur att försöka få ihop hojen.

Idag ska kylaren på och tanken ska monteras med det externa bränslefiltret.
 
Ni som kör TLR och har Bitubo bakdämpare. Tycker ni att orginalinställningen var hård? Det tycker nämligen jag.

Ställde in SAG:et idag till mellan 6-7mm olastad. Någon som kör med helt annant SAG mått?

Och för den delen läcker fanstyget inte olja längre efter att jag bytte packningen på utgående:banana

Ska ta och mäta nån dag, minns inte riktigt men jag har för mig att den var bra som den var direkt ur lådan, väger 84 kg ungefär (ska ner till 80 :huvet). Vad väger du? Vet du ditt lastade häng?
 
Ska ta och mäta nån dag, minns inte riktigt men jag har för mig att den var bra som den var direkt ur lådan, väger 84 kg ungefär (ska ner till 80 :huvet). Vad väger du? Vet du ditt lastade häng?

Väger också 84 pannor, men skulle själv behöva öka med ca 5-8kg.
Har inte mätt lastade SAG:et än, väntar på att damen ska komma hem så hon får assistera vid mätningen.

Nu efter lite körning så litar jag mer på bakänden än tidigare, törs nu gå på gasen tidigare ut ur kurvorna. MEN jag upplever den som lite för slapp nu. Ska ta och spänna åt preloaden lite till (efter jag mätt lastade SAG:et) så jag blir nöjd med den innan jag börjar pippla med rebounden och compressionen.

Om nu någon är intresserad av original framgaffelinställning som fungerar hyfsat för mig.
Preload: 3 av 8 ringar synliga.
Compression: 5 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.

Men som sagt: Det som funkar för mig får troligen någon annan inget förtroende för gällande känsla och uppförande.
 
Last edited:
Om nu någon är intresserad av original framgaffelinställning som fungerar hyfsat för mig.
Preload: 3 av 8 ringar synliga.
Compression: 5 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.
Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?
Vad är SAG?
 
Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?
Vad är SAG?
Sag är engelska för "häng", dvs hur mycket dämparen är hoptryckt i normalläget.
Statiskt häng är hur mycket dämparen trycks ihop av enbart hojens vikt. Är ca 5-10mm.
Lastat häng är hur mycket dämparen trycks ihop när föraren också sitter på. Är ca 30mm eller ca 25-30% av totala fjädringsvägen.

Man justerar det genom att spänna förspänningen på fjädern så att den blir hårdare.
 
Sag är engelska för "häng", dvs hur mycket dämparen är hoptryckt i normalläget.
Statiskt häng är hur mycket dämparen trycks ihop av enbart hojens vikt. Är ca 5-10mm.
Lastat häng är hur mycket dämparen trycks ihop när föraren också sitter på. Är ca 30mm eller ca 25-30% av totala fjädringsvägen.

Man justerar det genom att spänna förspänningen på fjädern så att den blir hårdare.

För er som genast ska ut fixa SAG:et: Tänk på att det skiljer mellan bak o fram fjädringen gällande mm spannet.

Berätta mer för mig som inte vet. Vart gör jag dessa inställningar?
Vad är SAG?

På orginalgaffeln för en TLR finns det 3 olika justeringsmöjligheter gällande fjädringen. 2 på toppen och 1 längst nere på "baksidan" av gaffelbenet. Hittar du inte dessa rekommenderar jag att du tankar hem Service manualen gällande hojen. Där står mkt matnyttigt.
 
Last edited:
Det där tar nog en liten stud att få till. Hur mycket skillnad känner man på ett klick?
Det beror också på ifall justeringen är linjär eller exponentiell/logaritmisk.

T.ex returdämpningen på min Bitubo bakdämpare är lite skum. Det händer inget på de första 2/3 av justeringen, men sen kommer allt på en gång. Man får vara riktigt finkänslig när man ska justera den. Till råga på allt är den steglös. :rolleyes:
 
Har fått lite läckage på min slavcylinder till kopplingen...

Någon som vet var man kan hitta sån, typ kanske på e-bay. kollade igår men hittade ingen.

Eller ska man köpa en renoveringsats..
 
Har några pryttlar att sälja:

PCII - 1000Kr (inte tillgänglig riktigt än men lägger ut iaf om nån vill tjinga den)
Pedros GPI (Växellägesindikator med små LED'ar, gjord för att kombineras med TRE'n), helt ny, aldrig monterad - Ge ett bud!
JSD switchable TRE - Ge ett bud!

Allt tillsammans blir billigt!
 
Har några pryttlar att sälja:

PCII - 1000Kr (inte tillgänglig riktigt än men lägger ut iaf om nån vill tjinga den)
Pedros GPI (Växellägesindikator med små LED'ar, gjord för att kombineras med TRE'n), helt ny, aldrig monterad - Ge ett bud!
JSD switchable TRE - Ge ett bud!

Allt tillsammans blir billigt!


Vet du om PCIIan passar till en TLS -97? gör den det är jag intresserad..
 
Har några pryttlar att sälja:

PCII - 1000Kr (inte tillgänglig riktigt än men lägger ut iaf om nån vill tjinga den)
Pedros GPI (Växellägesindikator med små LED'ar, gjord för att kombineras med TRE'n), helt ny, aldrig monterad - Ge ett bud!
JSD switchable TRE - Ge ett bud!

Allt tillsammans blir billigt!


PC 2 = Tjing!!

Betalning osv över pm.
 
Väger också 84 pannor

Om nu någon är intresserad av original framgaffelinställning som fungerar hyfsat för mig.
Preload: 3 av 8 ringar synliga.
Compression: 5 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.

Men som sagt: Det som funkar för mig får troligen någon annan inget förtroende för gällande känsla och uppförande.

Jag väger 10 kg mindre och har följande:

Preload: 3,5 av 8 ringar synliga.
Compression: 8 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.

Funkar bra för mig. Jag har dock +1mm svingarms grejen, och 8mm sänkt krona och Öhlinare bak (fram och bak sammarbetar-påverkar varandra), och lite annat tjafs. :)

:hej
 
Jag väger 10 kg mindre och har följande:

Preload: 3,5 av 8 ringar synliga.
Compression: 8 klick ut från hårdaste
Rebound: 5 klick ut från hårdaste.

Funkar bra för mig. Jag har dock +1mm svingarms grejen, och 8mm sänkt krona och Öhlinare bak (fram och bak sammarbetar-påverkar varandra), och lite annat tjafs. :)

:hej

Med ställ, dojjor och hjälm?
Finns det blider på detta i verkstadshandboken?
 
Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Back
Top