hörlurar innaför hjälmen?

Eftersom jag inte hör nåt när jag kör utan musik heller så känns det som det kvittar om jag har musik i, jag använde(r) Creative EP-630. Inte riktigt lika bra ljuddämpning som Apotekets 30-kronors men betydligt - som i enormt mycket - bättre ljudkvalitet än KASS The Plug. Mitt största problem med musik i öronen när jag kör hoj är att mitt skinnställ inte har fickor och MP3-spelaren inte klarar hur många 130 km/h-krascher som helst.

EDIT: Får du in ett par lurar som inte är in-ear under hjälmen så bör du nog byta hjälm, den gör troligen mer skada än nytta vid en krasch.

Lurar i öronen!

Jag kör med scullcandy in-ear lurar med min Iphone. http://www.skullcandy.com/shop/full-metal-jacket-p-121.html
Funkar grejt!
Det ända jag ser som negativt är att när Slipknot eller liknande kommer i lurarna så får jag sådan konstig kramp i högerarmen och världen rasar förbi så mycket snabbare. :yoparty När är det man behöver höra andra trafikanter?? Annat om någon tutar? Och hur ofta händer det? Om man kör vettigt när det är annan trafik runt! Och om någon är sur på än bara för att man smet förbi i kön så vill man ju ändå inte höra fyrhjulade griniga gubbar som hänger sig på tutan! :)

Det är olagligt.

Jasså och var har du fått det ifrån ?
inte svensk lag iaf.

som tidigare påpekats Dövhet är inte ett skäl till att man inte kan ta körkort det är en försvårande faktor i trafiken men det finns inga krav på att du måste kunna höra.
Synfel däremot kan vara en faktor som påverkar så negativt att du får ett krav på dig att ha glasögon osv. står isåfall som vilkor på körkortet.
blindhet är väl en faktor som försvårar så i den grad att det näst intill blir omöjligt att framföra ett fordon på ett säkert sätt för dig själv och omgivningen.

så nej krusty jag kan inte se att ditt påstående samstämmer med den verklighet som vi andra lever i.

Jag kör med Nocs200 till min iPhone ibland. Men nu efter att det sitter Leo Vince på VTR'n så har jag tillräckligt med musik. :)
Nej, seriöst så när jag kör mer inspirerat tempo vill jag ha stenkoll på motorljud och dylikt... men när det är mer glidaråka eller transportåka så blir det ofta med lurar i öronen.

Och det med lagligheten i det skulle jag gärna vilja se i någon lagtext innan jag tror på någon forumtomte som försöker få fram det genom sin egen logik.

Last edited:
jag tycker inte man hör så mycket på motorvägen i 110 ändå med hoj ? :S Kan lika gärna stoppa i plupparna i öronen och pumpa in flames.

Dock när man glider i stan tycker jag det känns lite olustigt med musik på.

Eftersom jag inte hör nåt när jag kör utan musik heller så känns det som det kvittar om jag har musik i, jag använde(r) Creative EP-630. Inte riktigt lika bra ljuddämpning som Apotekets 30-kronors men betydligt - som i enormt mycket - bättre ljudkvalitet än KASS The Plug. Mitt största problem med musik i öronen när jag kör hoj är att mitt skinnställ inte har fickor och MP3-spelaren inte klarar hur många 130 km/h-krascher som helst.

EDIT: Får du in ett par lurar som inte är in-ear under hjälmen så bör du nog byta hjälm, den gör troligen mer skada än nytta vid en krasch.

Kör även jag med Creative EP-630 och lovordar denna lur.
Billig och har bra ljud, sitter bra i mina öron i alla fall.
Körde även jag med Koss - the plug tidigare.
Dämpade bra ljudet utifrån.
Men var ett mickel innan du fick in dom, och pga. sin konstruktion (med ett litet rör) måste dom hamna 100% rätt i skallen. Annars funkade det inte.
Mina 2 cents på Creative!

Musikens vara eller icke vara under mc-körning låter jag var och en avgöra.
Men kör man långa sträckor, blir resan långt trevligare med musik.

kör med skullcandy full metal jacket funkar uber tycker jag också

Jasså och var har du fått det ifrån ?
inte svensk lag iaf.

som tidigare påpekats Dövhet är inte ett skäl till att man inte kan ta körkort det är en försvårande faktor i trafiken men det finns inga krav på att du måste kunna höra.
Synfel däremot kan vara en faktor som påverkar så negativt att du får ett krav på dig att ha glasögon osv. står isåfall som vilkor på körkortet.
blindhet är väl en faktor som försvårar så i den grad att det näst intill blir omöjligt att framföra ett fordon på ett säkert sätt för dig själv och omgivningen.

så nej krusty jag kan inte se att ditt påstående samstämmer med den verklighet som vi andra lever i.

Ok.

Får kolla upp det.
Fick höra att ett antal år sen från dom som blivit informerade av poliser att det var olagligt.
Det är tydligen gammal info nu.

Ok.

Får kolla upp det.
Fick höra att ett antal år sen från dom som blivit informerade av poliser att det var olagligt.
Det är tydligen gammal info nu.

Det verkar högst osannolikt. Polisen själva kör med lurar i öronen. Körskolorna har lurar i öronen. Jag är säker på att jag hade lurar i öronen på uppkörningen för hundra år sedan, eller så var det någon spökröst inne i huvudet som sa saker liknande "kör vänster nästa korsning".

Eller är det vad som låter i lurarna som avgör om det är olagligt?
Musik? Hur definieras musik i så fall? Är rap musik?

Alla som börjar klanka ner och tjata om att det är farligt osv... Ni kan ju starta en egen tråd och hålla er där. Varför kan int folk hålla sig till frågan som är:
Har ni några förslag på sjyssta in-ear lurar som funkar?

Jag använder v-moda vibe duo http://www.v-moda.com/collection/modaphones/vibe duo.aspx
Dom har ett grymmt bra frekvensomfång o stänger ute en hel del brus.

Om ja skulle köpa nya hörlurar idag hade ja nog testat en in ear lur me brusreducering typ...
http://www.netonnet.se/index.asp?sid=1003758
Dom e relativt små och billiga i förhållande till brusreduceringslurar för 2 år sen ;)

Ni som kommenterar om man ska ha musik eller ej kan ju ta å läsa rubriken på tråden igen!!! Var väl inte riktigt det han undrade eller?
Creative EP-630 299:- Teknimagasinet. Klockren passform å grymt bra ljud. Testa dom!!!

oskrapt han före

Last edited:
Jag köpte Philips SHE9700, för 449:- igår. Dom funkar riktigt bra och har bra ljud med balans mellan bas och diskant. Sitter bra i hjälmen och har lite kortare sladd. väldigt nöjd. Men klart att priset var i överkant.

Ett tips är att ha hjälmhuva då du har in-ear, när du drar på dig hjälmen rubbas inte hörlurarna lika mycket.

Har provat de flesta inear hörlurar men tycker ingen dämpar vindbruset till behaglig nivå. Kör alltid med hörselproppar. Jag kanske är känslig eller så har jag kanske förstora örongångar för lurarna?

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back